گروه بین‌الملل - بازارهای سهام جهان و به ویژه ایالات متحده در هفته گذشته با شوکی جدید مواجه شد.

جفری پائولسون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده هشدار جدی درباره کسادی بخش مسکن در ایالات متحده داد و گفت همراهی و همزمانی کسادی بخش مسکن با بحران اعتبارات، اقتصاد ایالات متحده را با ریسک جدی مواجه ساخته است. پائولسون گفت: این مشکلات فقط ناشی از بازار وام‌های SUB PRIME نیست. علاوه بر این بازارها در هفته گذشته اخبار متنوع و ناخوشایندی درباره درآمد کمپانی‌ها در سه ماه سوم دریافت کرد.

با این که آمار و ارقام درباره اقتصاد آمریکا متناقض بود اما سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش درآمد کمپانی‌ها امیدوار بودند. اما انتشار گزارش‌های درآمد نشان داد که تحلیل سرمایه‌گذاران از اوضاع اندکی اشتباه است.

به این ترتیب هفته گذشته یکی از بدترین هفته‌های سهام در شش ماه اخیر بود، به ویژه جریان بازار در روز جمعه خاطره تنزل سهام در روز دوشنبه سیاه سال ۱۹۸۷ را برای سرمایه‌گذاران زنده کرد.

فعلا در آمریکا بازار تحلیل و گمانه‌زنی درباره تصمیم بانک مرکزی درباره نرخ بهره داغ است و بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی به احتمال زیاد نرخ بهره را در جلسه آتی کاهش خواهد داد تا به تقویت جریان رشد اقتصادی کمک کند. هر چند عده‌ای دیگر معتقدند با توجه به اینکه کاهش نرخ بهره به تنزل ارزش دلار در بازارهای جهانی می‌انجامد و دلار ارزان، قیمت نفت را ترقی می‌دهد، کاهش مجدد نرخ بهره تصمیمی عجولانه خواهد بود.

قیمت نفت در هفته گذشته به بالاترین سطح خود رسید و در روز پنج‌شنبه هر بشک نفت به بیش از ۹۰دلار فروخته شد. خطر حمله ترکیه به شمال عراق و آرایش نیروهای ترکیه در مرز میان دو کشور شعله افزایش قیمت نفت را مشتعل ساخت. برای بازار افزایش قیمت نفت به معنای افزایش هزینه خانوارها و نیز تولید است.

هزینه مصرف‌کنندگان در ماه سپتامبر ۳/۰درصد افزایش داشته است. به این ترتیب تورم واقعی که نبودن احتساب هزینه غذا و انرژی محاسبه می‌شود ۱/۲درصد در سال تا ماه سپتامبر افزایش نشان می‌دهد.

در اروپا تولید صنعتی منطقه یورو ۲/۱درصد در ماه اوت افزایش داشت که نسبت به ماه آگوست سال گذشته ۳/۴درصد افزایش نشان می‌دهد. اتحادیه اروپا همچنین هفته گذشته نسبت به افزایش کسری تجاری اروپا با چین هشدار داد و ماندلسون، رییس کمیسیون بازرگانی اتحادیه اروپا از مقامات اتحادیه اروپا تقاضا کرد تا تدبیری درباره مبادله نابرابر اروپا با چین بیاندیشند که ساده‌ترین و متداول‌ترین آنها افزایش تعرفه بر واردات سنگین چین به اتحادیه اروپا است.

در بریتانیا، هزینه مصرف‌کنندگان ۸/۱درصد در سال تا ماه سپتامبر افزایش یافت که تغییری نسبت به سال گذشته دیده نمی‌شود. کمیته سیاست‌گذاری مالی بانک مرکزی درباره کاهش نرخ بهره در این ماه بحث خواهد کرد، اما فقط تاکنون ۹نفر به کاهش نرخ بهره رای دادند.

در بریتانیا که رشد اقتصادی در حال تجربه است، بانک مرکزی تا ماه گذشته، هر بار نرخ بهره را به منظور جلوگیری از فشارهای تورمی افزایش داده است. به نظر می‌رسد محافظه‌کاران انگلیسی متقاعد نشده‌اند که بحران اعتبارات و نیز وام‌های Sub-prime آسیب زیادی به جریان اقتصاد در بریتانیا وارد آورده است.

در ترکیه، بانک مرکزی این کشور ۷۵/۰درصد نرخ بهره وام‌های بانکی را کاهش داد و به ۵/۲۱درصد رساند.