همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه برگزار شد

گروه بین‌الملل - میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه دیروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا در همه پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور شرکت کنند.

براساس این اصلاحیه رییس جمهوری ترکیه از طریق رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد. براساس قانون اساسی فعلی ترکیه رییس جمهوری از طریق انتخابات پارلمانی انتخاب می‌شود. در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه بن‌بست سیاسی سبب شد تا پارلمان در مرتبه اول نتواند رییس جمهوری را انتخاب کند و به همین دلیل پارلمان این کشور منحل شده و انتخابات پارلمانی زود هنگام برگزار شد.

پس از آن رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه که حزبش اکثریت پارلمان را در اختیار دارد لایحه تغییر قانون اساسی را به منظور انتخاب رییس جمهوری از طریق اکثریت آرای مردم به مجلس ارائه کرد.

این لایحه در همان دور اول رای‌گیری تصویب شد اما احمد نجدت سزر رییس جمهوری وقت ترکیه از امضای آن خودداری کرد و مقرر شد که این اصلاحیه به همه پرسی گذاشته شود.

براساس گزارش بی‌بی‌سی از آنکارا بیش از ۴۲میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند.

طی روزهای گذشته و حتی دیروز احزاب سکولاریست ترکیه تلاش فراوانی برای منصرف کردن مردم از شرکت در این همه پرسی به خرج دادند.

اما گزارش‌های رسیده حاکی از استقبال مردم این کشور از همه پرسی پیشنهادی حزب عدالت و توسعه است.

احزاب سکولاریست می‌دانند که در صورت تصویب نهایی این اصلاحیه و رای موافق مردم اجرایی شدن آن می‌تواند برای ادوار طولانی احزاب اسلام‌گرا را در راس فضای سیاسی ترکیه قرار دهد.

چرا که با وجود تمامی تبلیغات منفی ارتش و احزاب سکولاریست هنوز بخش اعظم مردم ترکیه اسلام‌گرا بوده و تمایلات مذهبی دارند.

پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی نشان داد که احزاب اسلامی در ترکیه از پایه‌های مردمی و جایگاه مستحکمی در میان اقشار مختلف اجتماعی ترکیه برخوردار هستند. رجب طیب اردوغان و حزبش نیز به پشتوانه این جایگاه مردمی به استقبال این همه‌پرسی رفتند. به نظر می‌رسد این یک همه‌پرسی بدون ریسک برای حزب عدالت و توسعه باشد. از سوی دیگر رای‌آوردن اصلاحیه قانون اساسی را تحلیلگران به یک پیروزی بزرگ دیگر در عرصه سیاسی ترکیه برای حزب عدالت و توسعه تعبیر کرده‌اند.

در همین حال عبدا... گل رییس‌جمهوری ترکیه از مردم کشورش درخواست کرد تا در این همه‌پرسی شرکت کرده و از آن پشتیبانی کنند. عبدا... گل خطاب به مردم ترکیه گفت که مهم شرکت کردن در این همه‌پرسی است و حتی شکست آن تغییری در وضعیت کشور ایجاد نخواهد کرد چرا که سیستم پارلمانتاریستی ترکیه ادامه خواهد یافت.

احزاب مخالف و سکولاریست‌ها دیروز صبح با انتشار اعلامیه‌ای از مردم درخواست کردند که با شرکت در این همه‌پرسی به آن رای منفی بدهند و از تصویب آن جلوگیری کنند. به اعتقاد آنها انتخاب رییس‌جمهوری به این روش به موازنه نیروهای سیاسی در ترکیه ضربه می‌زند.

مرگ ۱۲ نظامی ترکیه

همه‌پرسی دیروز ترکیه در حالی برگزار شد که بحران شورشیان کرد همچنان ادامه دارد. به گزارش رویترز در شبیخونی که شورشیان کرد در شنبه شب به پست‌های کنترل مرزی ترکیه در مرز این کشور با شمال عراق وارد کردند دست‌کم ۱۲سرباز ترکیه کشته شده و یازده نفر دیگر نیز زخمی شدند. بحران کردها در دو هفته اخیر بسیار جدی شده است و پارلمان ترکیه نیز چندی قبل اجازه حمله به شمال عراق را برای سرکوب شورشیان عضو حزب کارگران ترکیه صادر کرد. رجب طیب اردوغان اعلام کرد این حمله قریب‌الوقوع نیست و مذاکرات با مقامات عراقی صورت خواهد گرفت. وی در عین حال تاکید کرد دولت ترکیه به چیزی کمتر از اخراج شوریان کرد از شمال عراق راضی نیست چرا که آنها این منطقه را به محلی برای اقدام تروریستی علیه ترکیه تبدیل کرده‌اند. در صورت شکست این مذاکرات که محتمل نیز هست ترکیه به شمال عراق حمله خواهد کرد.