گروه بین‌الملل- بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان تاکید کرد هرگز تسلیم تروریست‌هایی که با بمب‌گذاری‌های اخیر قصد ترور او را داشته اند نمی‌شود.

بی نظیر در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: با وجود آنکه ممکن است سوءقصد‌های دیگر و انفجارهای بیشتری هم رخ دهد، او و حزبش همچنان مصمم به شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان در ژانویه آینده هستند. در جریان دو انفجاری که روز پنجشنبه در مسیر حرکت او از فرودگاه کراچی به مرکز شهر رخ داد بیش از ۱۳۰ نفر کشته شدند. بی نظیر بوتو که در داخل خودرو ضدگلوله بود آسیبی ندید اما ده‌ها تن از محافظانش کشته شدند.

او از اینکه از انفجارهای یاد شده جان سالم به در برده ابراز خوشحالی کرد اما گفت هرگز اجازه نمی‌دهد این سوء قصدها خللی در تصمیم او و حزب مردم برای دفاع از دموکراسی در پاکستان ایجاد کند.

وی گفت: روحیه اعضای حزب مایه افتخار است زیرا آنها می‌دانند که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌ها تصمیم‌گیرنده باشند. ما بدنبال نجات پاکستان از طریق نجات دموکراسی هستیم بنابراین حامیان من آماده‌اند.

بی نظیر بوتو مقامات نظامی‌سابق را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرده است. بوتو در اولین کنفرانس خبری بعد از انفجارها گفت به او هشدار داده شده بود که چهار گروه قصد ترور او را دارند و او نیز اسامی‌ طراحان اصلی انفجارها را به دولت داده بود. وی هواداران ژنرال محمد ضیاءالحق، فرمانده سابق ارتش را به دست داشتن در انفجارهای پنجشنبه متهم کرد. ضیاءالحق در سال ۱۹۷۷ ذوالفقار علی بوتو پدر بی نظیربوتو و نخست وزیر وقت را برکنار و دو سال بعد او را به دار آویخته بود.

پلیس پاکستان اعلام کرده در حال انجام تحقیقاتی هستند، اما هنوز کسی را بازداشت نکرده‌اند. پرویز مشرف در تماس تلفنی با بوتو، ضمن محکوم کردن حملات اخیر قول داد که مسببان آن را به دست عدالت بسپارد.

از سوی دیگر دیروز انفجار بمب در یک خودروی مسافری در ایالت بلوچستان دست کم سبب کشته شدن هفت نفر از جمله دو زن و یک کودک شد و تعدادی را زخمی‌ کرد. انفجار در شهر درا بوگتی در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق شهر کویته، مرکز این ایالت رخ داد. به گفته رییس پلیس شهر، معلوم نیست بمب چگونه داخل خودرو کار گذاشته شده است.

در همین حال تحلیل گران عقیده دارند که ژنرال مشرف ناگزیر از ائتلاف و تقسیم قدرت با حزب بی نظیر بوتو است چرا که در غیر این صورت باید بار دیگر به انحاد بین بوتو و نواز شریف تن بدهد.

مشرف و بوتو هر دو علاقه‌ای به داشتن یک سمت تشریفاتی ندارند. به همین دلیل است که نمی‌توان به قرار گرفتن بی نظیر بوتو در پست نخست‌وزیری و موفق عملکردن او خوشبین بود. از سوی دیگر قدرت گرفتن بوتو در پست نخست وزیری عملا پرویز مشرف را به حاشیه خواهد راند. انفاقی که مشرف اصلا به آن تمایل ندارد.

این در حالی است که ژنرال تعهد کرده در صورت باقی ماندن در ریاست جمهوری از سمت فرماندهی کل ارتش استعفا کند و جایش را به معاون تازه منصوب شده خود بسپارد.