گروه بین‌الملل - رسیدن بهای نفت خام در نیویورک به ۰۷/۹۰ دلار بازتاب‌های گسترده‌ای را میان کشورهای واردکننده و صادرکننده طلای سیاه داشت. عدم تعادل در بازار سرمایه

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت به عنوان بزرگ‌ترین کارتل تولیدکننده نفت با انتشار بیانیه‌ای عدم ثبات در بازار نفت را تالی آشفتگی در بازارهای سهام بزرگ جهان همچون وال‌استریت و لندن دانست. نوسانات نفت نشانگر نوسان شاخص‌های سهام است.

عدم ثبات در بازارهای مالی بزرگ چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی را تیره کرده است، در نتیجه این اتفاق آینده بازار نفت نیز مبهم شده است. همچنین دبیرخانه اوپک بار دیگر بر عدم دخالت عوامل درونی بازار همچون عرضه و تقاضا در رشد قیمت‌ها تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است که قیمت نفت به دلیل نوسان دلار تغییر کرده است. کاهش ارزش دلار که در پی کاهش نرخ بهره رخ داد سبب افزایش قیمت نفت شده است.

نگرانی کاخ سفید

نفت گران بار دیگر کاخ سفید را نیز به واکنش واداشت. تونی فراتو مدیر رسانه‌ای کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: رییس جمهوری به طور حتم علاقه دارد که قیمت نفت کاهش پیدا کند.

تونی فراتو با اشاره به قیمت‌های بالای نفت گفت: تولیدکنندگان باید احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند. نمی‌توان در برابر این قیمت‌ها که می‌تواند اقتصاد جهان را تحت شعاع قرار دهد سکوت اختیار کرد.

ایالات متحده بزرگ‌ترین کشور واردکننده و مصرف‌کننده جهان است. افزایش بهای انرژی سبب کاهش رشد اقتصادی آمریکا و تورمی شدن فضای اقتصاد این کشور می‌شود.

اوپک قصد نشست ندارد

وزیر انرژی اندونزی یک روز پس از رکوردشکنی نفت خام گفت: نیازی به افزایش مجدد تولید اوپک وجود ندارد و افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای که از ابتدای نوامبر اجرا می‌شود کافی خواهد بود.

یوسگیا نتورو در گفت‌وگو با رویترز گفت: افزایش قیمت نفت در نتیجه تنش‌های ژئوپلیتیک رخ داده است و اصول بنیادی بازار همچون عرضه و تقاضا نقشی در این افزایش قیمت نداشته است.

وی با اشاره به این که بازار نفت به دقت زیر نظر اعضای اوپک قرار دارد، گفت: کشورهای عضو اوپک فعلا قصدی برای برگزاری نشست فوق‌العاده به منظور بالا بردن سقف تولید ندارند.

اوپک هم‌اکنون نزدیک به ۴۰درصد نفت جهان را تولید می‌کند. به تازگی قیمت سبد نفتی اوپک به ۱۴/۸۱ دلار رسیده است.

بدقولی غیراوپکی‌ها

آنتونی نونان تحلیلگر ارشد بازار انرژی در گفت‌وگو با بلومبرگ رسیدن نفت به ۹۰ دلار را نشانه اختلاف دیدگاه تولیدکنندگان و واردکنندگان عنوان کرد.

به عقیده او این اختلاف نظر سبب شده است تا میزان واقعی مازاد تولید و همچنین آینده عرضه مبهم باشد.

همچنین این تحلیلگر ضعف تولیدکنندگان خارج از اوپک را از عوامل نگرانی بازارهای نفتی برشمرد.

تولیدکنندگان غیراوپک نتوانستند در سال ۲۰۰۷ تولید خود را آن گونه که پیش‌بینی می‌شود افزایش دهند. کاهش فشار چاه‌های نفت دریای شمال در کنار عدم توسعه منابع نفتی در شمال روسیه سبب شد تا با وجود سودآوری نفت در سال ۲۰۰۷ تولید کشورهای خارج از اوپک مطابق پیش‌بینی‌ها بالا نرود. بنابر پیش‌بینی‌های پارسال تولیدکنندگان خارج از اوپک امسال باید ۲ میلیون بشکه به تولیدات خود اضافه می‌کردند اما تنها ۳/۱میلیون بشکه آن محقق شده است.

نگرانی از شوک عرضه

آژانس بین‌المللی انرژی نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای خطر شوک عرضه را در بازارها یادآور شد. به اعتقاد کارشناسان این سازمان مطالعاتی و آمارسنجی، تقاضا در حال افزایش است.

این تقاضای پیش رونده به زودی مازاد تولید موجود در بازار را خواهد بلعید. به گفته این سازمان در پیش‌بینی‌های ابتدای سال اشتباهاتی صورت گرفته است.

اولین اشتباه در سنجش تقاضا بوده است. جدیدترین یافته‌های سازمان بین‌المللی انرژی نشانگر آن است که سطح تقاضا در اواخر نوامبر و ماه دسامبر ممکن است از ۱/۸۸میلیون بشکه در روز عبور کند.

در این صورت بازار توان جوابگویی به این تقاضا را نداشته و شوک عرضه روی خواهد داد.

در مقابل برخی تحلیلگران عقیده دارند که شرایط اقلیمی نشان می‌دهد که آمریکای شمالی امسال زمستان چندان سردی را پیش رو ندارد و به همین دلیل با تقاضاهای تقویت شده رو‌به‌رو نخواهیم بود.