گروه بین‌الملل- انتشار گزارش ضرر مالی «بوفا» موسسه معتبر بانکی آمریکا موجب عقب‌نشینی وال‌استریت در روز پنج‌شنبه شد و به این ترتیب شاخص‌های وال‌استریت روز را با وضعیت نه سود- نه ضرر سپری کردند.

به گزارش رویتر از نیویورک، گزارش درآمد کمپانی‌های فعال در عرصه تکنولوژی و زیرمجموعه شاخص نزدک مانند یاهو، اینتل و گوگل اندکی از فشارهای وال‌استریت کاسته بود و سرمایه‌گذاران روز پنج‌شنبه را با اندکی امید آغاز کردند اما انتشار گزارش ضرر بوفا بار دیگر نگرانی درباره محدودیت حجم اعتبارات را زنده کرد و موجب تنزل ۶۰واحدی داوجونز در ساعات اولیه صبح شد. اما وال‌استریت پس از گذشت ساعاتی با این امید که این اخبار می‌تواند کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را تحقق بخشد، احیا شد و در ادامه روز ضرر ساعات اولیه را جبران کرد و به این ترتیب روز را بی‌نوسان خاصی پشت سر گذاشت اما عملکرد بازار در مجموع نگران کننده و هشدار دهنده برای وضعیت اقتصاد ایالات متحده است. تحلیل‌گران معتقدند عوامل نگران کننده زیادی در‌حال‌حاضر وجود دارد که امید به بهبود وضع بازار را تقریبا کمرنگ می‌کند؛ کاهش ارزش دلار، افزایش قیمت نفت و گزارشات منفی از درآمد موسسات مالی. تنها چیزی که بازار را امیدوار می‌سازد این است که مجموعه این عوامل می‌تواند تنها منجر به کاهش نرخ بهره شود که مطلوب بازار است. بانک مرکزی ایالات متحده قرار است در روز‌های ۳۰ و ۳۱ اکتبر جلسه داشته باشد.

صاحب‌نظران بر این باورند که آنچه به طور کلی در‌حال‌حاضر احتیاج است خبر تقویت بخش مسکن که تقریبا به نگرانی دایمی تبدیل شده است و نیز کاهش نرخ بهره که روند رشد اقتصادی را تسریع کند.

با این همه انتظار می‌رود در روزهای آینده شاخص‌های وال‌استریت تحت تاثیر اخبار گزارش کمپانی‌های تکنولوژی اندکی بهبود پیدا کنند.

وقتی زنگ‌های تعطیلی بازار در روز پنج‌شنبه زده شد، داوجونز ۴ واحد یا ۰۳/۰درصد از دست داده بود و به واحد ۱۳۸۸۸ رسید.

استاندارد اندپورز یک واحد یا ۰۸/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۵۴۰ رسید، اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷ واحد یا ۲۴/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۷۹۹ رسید. رونق درآمد کمپانی‌های تکنولوژی دلیل نتایج خوب شاخص نزدک در روزهای اخیر بوده است. اما در ژاپن بازار سهام توکیو روز جمعه را به دلیل تنزل ارزش دلار در برابر ین با تنزل سپری کرد. نوسانات ارزش ین در مقابل دلار تاثیر مستقیمی بر درآمد کمپانی‌های صادرکننده دارد و بنابراین در ترکیب با یکدیگر به عاملی مهم برای فعالیت سرمایه‌گذاران و بازار تبدیل می‌شود. شاخص سهام نیکی ۷/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۶۸۱۵ رسید و شاخص سهام توپیکس ۶/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۵۹۱ رسید. سونی و تویوتا بزرگ‌ترین بازندگان روز جمعه توکیو بودند.

در بازار معاملات ارزی چنانکه اشاره شد، ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب تنزل یافت و این بار علاوه بر نگرانی درباره گران شدن صادرات کشورهای رقیب مانند اتحادیه اروپا و ژاپن در مقابل کالاهای آمریکایی، نگرانی از افزایش قیمت نفت را که در روزهای اخیر به رکورد ۹۰دلار رسیده است، تقویت کرده است.

روز جمعه در آسیا هر دلار به ازای ۱۲/۱۱۵ین معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۶۲/۱۱۵ ین معامله شده بود، ارزش ین ترقی در مقابل دلار نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۲۸۰/۱ دلار بود که در طول روز به ۴۲۹۶/۱دلار هم رسید، اما روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۴۳۱۰/۱ دلار هم مبادله شده بود.