ضرب شست طالبان به خانم بوتو

گروه بین‌الملل- انفجار دو بمب در کراچی باعث کشته شدن ۱۳۰نفر از استقبال کنندگان خانم بی‌نظیربوتو شد که پس از هشت سال تبعید خود خواسته، به کشورش بازگشت.

به گزارش بی‌بی‌سی در این حادثه، خانم بوتو که سوار بر اتومبیل، عازم نقطه‌ای از کراچی بود تا برای هوادارانش سخنرانی کند، آسیبی ندید اما شیشه پنجره اتومبیل وی خرد و از جا کنده شد. حملات انفجاری به‌رغم تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده ماموران امنیتی رخ داد. شاهدان منظره‌ای رقت‌انگیز و اسفناک از بدن‌های تکه‌تکه شده توصیف می‌کنند که آسفالت خیابان را پوشانده بود. تعدادی کودک که در میان جمعیت بودند نیز جزو کشته‌شدگان هستند.

برخی گروه‌های اسلامی تندرو در پاکستان قبل از اینکه خانم بوتو عازم پاکستان شود، تهدید کرده بودند که علیه وی دست به حمله خواهند زد. خانم بوتو قبل از آن گفته بود فعالیت گروه‌های طالبان را در مناطق طایفه‌ای شمال پاکستان ممنوع خواهد کرد. آصف زرداری، شوهرخانم بوتو که پرونده اختلاس مالی وی از عوامل اصلی تبعید خود خواسته خانم بوتو بود، سرویس امنیتی و دولت را مسبب اصلی این انفجارها دانست، زیرا با احتمال نخست‌وزیری، خانم بوتو، آنها قدرت خود را از دست خواهند داد.

خانم بوتو همچنین هشدار داده بود در صورتی که مورد حمله قرار بگیرد، او اقدام به دستگیری مقامات پنهان حامی این گروه‌ها درون دستگاه‌های دولت خواهد کرد. پس از وقوع انفجار، خانم بوتو را از اتومبیل سربازی که در آن حرکت می‌کرد، خارج و به خانه منتقل کردند. مکانی هم که قرار بود خانم بوتو در آن جا سخنرانی کند، تخلیه شد. به گفته منابع محلی انفجار اول کوچک اما انفجار دوم خیلی بزرگ و در نزدیکی اتومبیل حامل بوتو روی داد. هنوز معلوم نیست که بمب‌گذار پیاده بوده است یا سواره، پلیس احتمال زیادی درباره حمله انتحاری می‌دهد.

سوءقصد به جان خانم بوتو که به مواضع غرب‌گرایانه شهرت دارد واکنش کاخ سفید را در پی داشت. گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید ضمن محکوم کردن این انفجار گفت: تندروها اجازه نخواهند یافت تا مانع مردم پاکستان برای انتخاب نمایندگانشان در فرآیندی آزاد و دموکراتیک شدند.

خانم بوتو رهبری حزب مردم یکی از بزرگ‌ترین احزاب پاکستان را برعهده دارد. او قرار است در انتخابات پارلمانی که در ژانویه برگزار می‌شود شرکت کند و در صورت پیروزی که احتمال آن زیاد است، به نخست‌وزیری انتخاب خواهد شد. او در مذاکراتی که مورد پشتیبانی و حمایت آمریکا است با ژنرال مشرف در مورد تقسیم قدرت توافق کردند. آمریکایی‌ها امیدوارند که چنین تقسیم قدرتی بتواند بر ناتوانی ارتش درباره شکست گروه‌های اسلامگرای تندرو فائق آید و از نفوذ تروریسم در پاکستان کم کند.

ژنرال مشرف حمله به اتومبیل خانم بوتو را محکوم کرد و آن را توطئه‌ای علیه دموکراسی خواند. در بیانیه‌ای که توسط دفتر وی قرائت شد، آمده است رییس‌جمهوری از مردم و به‌ویژه مردم کراچی درخواست می‌کند که صبر و آرامش پیشه کنند.

بامداد دیروز، هواپیمای حامل بی‌نظیر بوتو، رهبر حزب مردم و نخست وزیر پیشین پاکستان، در فرودگاه کراچی به زمین نشست.

خانم بوتو پس از هشت سال تبعید خودخواسته در خارج با یک پرواز عادی برای حضور مجدد در صحنه سیاسی پاکستان به این کشور بازگشت، در حالی که از ساعت‌ها قبل، چندین هزار تن برای استقبال از او در مسیر‌های فرودگاه تا شهر اجتماع کرده و به نفع او شعار می‌دادند.

مواضع غربی و مدرن خانم بوتو باعث خصومت برخی گروه‌های تندرو شده و این نگرانی وجود داشت که آنان در صدد اخلال در جریان استقبال از وی برآیند و مقامات دولتی گفته‌اند از یک خودرو ضدگلوله برای انتقال او از فرودگاه به شهر استفاده

خواهد شد.

مقامات دولت پاکستان اعلام کرده بودند که تمهیدات امنیتی لازم را برای حفاظت از رهبر حزب مردم این کشور پیش‌بینی کرده‌اند.

ژنرال پرویز مشرف پس از آنکه با یک کودتای نظامی در سال ۱۹۹۹ به قدرت رسید، پرونده‌ای را علیه خانم بوتو به اتهام فساد مالی به جریان انداخت.

به جریان افتادن این پرونده مانع بازگشت بی‌نظیر بوتو به پاکستان و فعالیت سیاسی به عنوان رهبر حزب مردم شد، هرچند این حزب همچنان در صحنه سیاسی فعال بوده و پس از حزب مسلم لیگ (شاخه قائد اعظم)، دارای بیشترین کرسی‌ها در مجمع ملی پاکستان است.

لغو پیگرد بی‌نظیر بوتو در پی توافقی با ژنرال مشرف صورت گرفت که بر اساس آن، ظاهرا حزب مردم وعده داد از تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری خودداری ورزد و در مقابل، رهبر حزب بتواند در مبارزات انتخابات پارلمانی شرکت کند.

برخی از تحلیلگران معتقدند، انفجار اخیر می‌تواند هشداری برای خانم بوتو از طرف دولت باشد تا محدودیت میزان قدرت خود وی و حزبش را به او یادآوری کنند. در جریان مذاکرات میان ژنرال مشرف و خانم بوتو، اسلام‌گرایان اقداماتی را که به نظر می‌رسید به طرفداری از خانم بوتو و به منظور فشار آوردن به دولت طراحی شده است، انجام دادند.

حزب مردم، حزب خانم بوتو از این جهت که متحد مدارس علوم دینی است، نفوذی در سطح جامعه برای خود متصور است و با کارت آن بازی می‌کند، حال آنکه حامیان دولتی گروه‌های طالبان در ارتش و سرویس امنیتی هم از چنین نفوذی برخوردارند و آشکار نیست که آیا اتحاد این دو یعنی بوتو و مشرف می‌توانند دندان زهر طالبان را بکشند یا خیر. یا آنها از این دندان برای خنثی کردن قدرت یکدیگر بهره خواهند جست.