کشورهای ثروتمند و نوع دوست

گروه بین‌الملل - کمک به فقرا و امحای فقر از جهان دستور کار نشست سران کشورهای صنعتی در سال ۲۰۰۵ بود.

آنها متعهد شدند تا با افزایش میزان کمک‌های خود به کشورهای فقیر این ماموریت مهم و انسانی را تحقق بخشند.

اما با گذشت دو سال از تعهد کشورها به امحای فقر از چهره جهان، روسای سازمان‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی از خلف وعده کشورهای بزرگ صنعتی گله‌مند هستند. تعهد کشورهای ثروتمند به زدودن چهره فقر از جهان در حالی صورت گرفت که انفجار اسفناکی در متروی لندن منجر به کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان عادی در انگلیس شد.

تونی بلر که در آن زمان میزبان اجلاس سران هشت کشور صنعتی در گلاسکو بود، پس از این انفجار گفت: تروریسم زاییده فقر است و بنابراین برای از بین بردن تروریسم راهی جز مبارزه با فقر نیست.

به هر حال، سخنان بلر در آن زمان حکایت از تحلیلی واقع‌بینانه و راهکاری منطقی داشت، اما پس از آن اجلاس گویا کشورهای ثروتمند تعهدات خود را فراموش کردند، چنان که پل ولفوویتز، رییس بانک جهانی قبل از استعفا بارها اعلام کرد که این کشورها کمک‌های مالی معهود خود را انجام نداده‌اند.

مجله اقتصادی اکونومیست به نقل از سازمان توسعه جهانی آخرین آمار خود را درباره میزان کمک مالی کشورهای ثروتمند اعلام کرده است. براساس نموداری که در این مجله منتشر شده است، کشورهای اسکاندیناوی در زمره متعهد‌ترین و نوعدوست‌ترین کشورها هستند و موثرترین سیاست‌ها را برای کمک به کشورهای فقیر دارند. این نمودار که وضعیت ۲۱کشور ثروتمند را در سیاست مقابله‌ با فقر ارزیابی کرده است. این ارزیابی براساس معیارهای کمک، تجارت، مهاجرت و محیط‌زیست سنجیده شده است. دانمارک و سوئد بالاترین مقام را در اهدای کمک‌های مالی دارند.

استرالیا، کانادا و آمریکا هرچند کمک‌های مالی کمتری به کشورهای فقیر کرده‌اند، اما قوانین تجاری آسانی برای تجارت با کشورهای فقیر دارند. اتریش و سوئیس به لحاظ قوانین مهاجرت، آسان‌ترین مقاصد برای مهاجران فقیر هستند. در این میان ژاپن و یونان از هر لحاظ بد عمل کرده‌اند و در پایین جدول جا خوش کرده‌اند.