باهره دامغانی- هشدار برنانک در مورد کسادی بخش مسکن در ایالات‌متحده سرمایه‌گذاران وال‌استریت را ترساند و شاخص‌ها را در روز سه‌شنبه تنزل داد.

به گزارش بی‌بی‌سی از رویتر، بن‌برنانکی که دوشنبه شب در سخنرانی در نیویورک از تداوم بحران کسادی مسکن سخن گفت و البته بی‌آنکه صریحا اعلام کند که بانک چه چاره‌ای برای مقابله با کسادی اقتصادی خواهد اندیشید، گفت بانک اوضاع و شرایط اقتصادی را دقیقا تحت‌نظر دارد و هر اقدامی برای جلوگیری از سرایت کسادی به سایر بخش‌های اقتصاد لازم باشد، انجام خواهد داد. افزایش قیمت نفت در روزهای اخیر نگرانی سرمایه‌گذاران را تشدید کرده است و این احتمال را تقویت کرده است که بحران کمبود اعتبارات و پول در سطح جامعه به زمستان هم کشیده شود و درآمد و سود کمپانی‌ها را در فصلی که نسبتا، فصل رونق بازار بوده است، تحت‌الشعاع قرار دهد. تحلیلگران می‌گوید، نگرانی اصلی در حال حاضر این است که ما احتمالا خبرهای بیشتری در مورد بازار مسکن دریافت خواهیم کرد، نگرانی دو هم قیمت نفت است که افزایش تدریجی و مداوم آن می‌تواند بر هزینه خانوارها تاثیر بگذارد. به نظر می‌رسد بازار ترکیب ناهمگون و فرسایشی از اخبار را در روز سه‌شنبه دریافت کرد. قیمت نفت در روز سه‌شنبه از ۸۸دلار برای هر بشکه گذشت و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده از این هم فراتر رود. به هر حال سرمایه‌گذاران در حال چشم‌انداز مهمی از اقتصاد را دریافت کردند که گزارش‌های درآمد کمپانی‌ها چندان هیجان‌انگیز نیست و نشان می‌دهد که خطر کسادی اندکی جدی است.

شاخص سهام داوجونز ۷۲ واحد یا ۵۱/۰درصد در روز سه‌شنبه از دست داد و به واحد ۱۳۹۱۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز هم ۱۰ واحد یا ۶۶/۰درصد تنزل یافت و به عدد ۱۵۳۸ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۶ واحد یا ۹۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۷۶۴رسید.

تحلیلگران بازار معتقدند شاخص سهام تکنولوژی نزدک می‌تواند روزهای آتی تحت تاثیر درآمد حزب کمپانی اینتل و یاهو ترقی کند که درآمدی بهت راز انتظار در فصل سوم داشتند.

ابرهای نگرانی درباره بازپرداخت وام‌های sub-prime در بخش مسکن در ایالات متحده به آسمان توکیو هم سرایت کرد و موجب تنزل شاخص‌های سهام شد. به هر حال به دلیل اینکه آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن است، کسادی اقتصاد ایالات متحده مطمئنا بر جریان اقتصاد ژاپن تاثیر خواهد گذاشت. شاخص سهام نیکی ۱۸۳واحد یا ۰۷/۱۰درصد از دست داد و به واحد ۱۶۹۵۵ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲۵واحد یا ۵۴/۱درصد تنزل کرد.

و اما در بازارهای آسیایی، بازار سهام هند خبرسازترین بازار در روز چهارشنبه بود و تنزل ۹درصدی را تجربه کرد. شاخص اصلی بازار با ۱/۶درصد تنزل به رقم ۱۷۵۴۴ رسید، این در حالی است که روز سه‌شنبه این شاخص رکورد شکسته بود. ناظمان و قانون‌گذاران بازار در هند پیشنهاد کردند برای جلوگیری از رشد شتابنده بازار، از حجم ورود سرمایه‌های خارجی به بازار و تبدیل آن سهام کم کنند. این خبر، دلیل اصلی تنزل بازار سهام‌ هند بود.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار باز هم در مقابل یورو تنزل یافت. روز سه‌شنبه هر یورو به ازای ۴۱۷۸/۱دلار معامله شد. نرخ برابری دلار در برابری ین، به ازای هر دلار ۴۶/۱۱۶ ین بود.