گروه بین‌الملل- مازاد تجاری چین در 9ماه اول سال 2007میلادی به 185میلیارد و 700میلیون دلار رسید. این در شرایطی است که این رقم برای سال 2006 در همین مدت زمانی 177میلیارد و 500میلیون‌ دلار گزارش شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه با توجه به سرعت رشد صادرات چین پیش‌بینی می‌شود مازاد تجاری چین در کل سال ۲۰۰۷ به رقم بی‌سابقه ۲۵۰میلیارد دلار برسد. مازاد تجاری چین در حالی افزایش پیدا می‌کند که این کشور با مشکلات تجاری فراوانی در برابر شرکای تجاری بزرگش همچون ایالات‌متحده واتحادیه اروپا روبه‌رو شده است.

چین همواره با این متهم می‌شود که با وضع قوانین تسهیل‌کننده صادرات عملا قدرت رقابت را از شرکای تجاری خود گرفته است. یارانه‌های صادراتی و مشوق‌های بازرگانی در کنار تعرفه‌های پایین صادرات از جمله مواردی است که به چین امکان می‌دهد تا صادرات بیشتری داشته باشت.
پایین نگه‌داشتن مصنوعی نرخ برابری یو‌آن، واحد پول چین، در برابر دلار یکی دیگر از عواملی است که موجب می‌شود شرکای تجاری توان رقابت خود را در برابر تولید‌کنندگان چینی از دست بدهند. پایین بودن ارزش یوآن در برابر ارزهای عمده جهانی سبب می‌شود که بهای تمام‌شده محصولات چینی در مقایسه با کشورهایی همچون اعضای اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده بسیار پایین تر باشد. از سوی دیگر چین هرازگاهی با وضع تعرفه‌های سنگین وارداتی راه را بر کالاهای خارجی می‌بندد و موانعی را برای صادرکنندگان غربی ایجاد می‌کند.
در همین حال در چین نیز با شتاب بیشترین نسبت به گذشته در حال افزایش است. گزارش بانک مرکزی که همراه با گزارش تورم تجارت خارجی منتشر شد نرخ تورم چین را بیش از 4درصد اعلام کرده است. به عقیده تحلیل‌گران مشکل اصلی اقتصاد چین هم اکنون رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی چین در حال حاضر بالاتر از 11درصد اعلام شده است. به این ترتیب است که رشد اقتصادی بالا و سرعت گردش پول زیادتر از توان هضم اقتصاد چین سبب می‌شود که فضای اقتصادی تورمی شود. به همین دلیل چین طی یک سال اخیر تلاش‌هایی را برای کاهش سرعت رشد اقتصادی انجام داده است. اما این مساله تاکنون محقق نشده است. تورم چین در ماه آگوست 3درصد بود اما در فاصله کمتر از 2 ماه از 4درصد فراتر رفته است. به این ترتیب زنگ خطر تورم در اقتصاد چین به صدا درآمده است.
صادرات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی دو بال اصلی رشد اقتصادی در چین هستند. چین مجبور است برای ایجاد تعادل در اقتصاد خود از فشار و قدرت این دو بال کم کند. در بخش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چینی‌ها توانسته‌اند به دستاوردهایی برسند چین در اوایل امسال قوانینی را وضع کرد که بر اساس آنها شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در چین سخت شده است. پیتر ماندلسون، رییس کمیسیون بازرگانی اتحادیه اروپا روابط تجاری میان اتحادیه اروپا و چین را نابرابر توصیف کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی وی در نامه‌ای به خوزه مانوئل باروسو رییس کمیسیون اروپا، صریحا گفته است که چین تجارت با اروپا را ثمن بخس گرفته است. ماندلسون در این نامه افزوده است که باید تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی را افزایش دهند تا مانع از ورود بی‌رویه کالاهای چینی به اتحادیه اروپا شوند.
ماندلسون در نامه‌اش به باروسو با مقایسه حجم مبادلات دوطرف، گفته است، اتحادیه اروپا به سوئد بیشتر کالا صادر می‌کند تا چین، این در حالی است که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار کالاهای صنعتی چین است.
ماندلسون نوشته است که کسری بودجه اتحادیه اروپا با چین در هر ساعت حدود 10میلیون پوند افزایش می‌یابد و این نشان‌دهنده روابط تجاری نابرابر و غیرمنصفانه میان دو طرف است. وی نوشت، نیروی مخرب چین واقعا غیرقابل کنترل است.