دست رد پوتین بر سینه رایس

گروه بین‌الملل- وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده که به منظور مجاب کردن روسیه برای پذیرش طرح سپرموشکی ایالات متحده در اروپا به این کشور سفر کرده بودند، دست خالی از مسکو بازگشتند.

به گزارش آسوشیتدپرس از مسکو کاندولیزا رایس و رابرت گیتس طی سفر خود به مسکو با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند. این گفت‌وگوها در شرایطی به پایان رسید که دو طرف روی هیچ موضوعی توافق حاصل نکردند. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با همتای آمریکایی و وزیر دفاع این کشور در جمع خبرنگاران از شکست مذاکرات خبر داد و گفت: هیچ توافقی بر سر استقرار سپر دفاع موشکی ایالات متحده در شرق اروپا حاصل نشده است. لاوروف سپس افزود: روسیه به شدت خواستار متوقف شدن این برنامه است. دلایل ایالات متحده برای استقرار سپر موشکی کافی نیست. وزیر خارجه روسیه با رد ادعای ایالات متحده گفت: استقرار این سپر موشکی امنیت روسیه را تهدید می‌کند و ما نمی‌توانیم با آن موافقت کنیم. وزیر خارجه روسیه سپس در پایان گفت: در صورتی که ایالات متحده از تصمیم خود منصرف نشود روسیه مجبور خواهد شد اقداماتی را انجام دهد که آن را خنثی کند. لاوروف به این اقدامات اشاره نکرد.

نمایندگان ایالات متحده که از گفت‌وگو با لاوروف ناامید شده بودند به دیدار ولادیمر پویتن رفتند. اما در آنجا با واکنش تندتر رییس‌جمهوری روسیه روبه‌رو شدند. بی‌بی‌سی فضای دیدار پوتین با رایس و گیتس را فضایی غیردوستانه همراه با جو تند مذاکرات توصیف کرد. همچنین کاندولیزا رایس پیش از دیدار با پوتین چهل دقیقه در سالن انتظار نگه داشته شد. ولادمیر پوتین در این دیدار خواست روسیه مبنی بر تعطیلی برنامه سپر موشکی ایالات متحده در اروپای شرقی را تکرار کرده و خواستار استفاده ایالات متحده از رادار قبله در جمهوری آذربایجان به طور مشترک با روسیه شد.

پوتین در این دیدار پیام روشنی برای کاخ سفید فرستاد. پوتین گفت در صورت استقرار سپر موشکی در جمهوری چک و لهستان، روسیه به طور یکجانبه از پیمان INF با ایالات متحده خارج خواهد شد. این پیمان که بیست سال پیش و در زمان جنگ سرد بین شوروی و ایالات متحده منعقد شد محدودیت‌هایی را در استقرار و تولید موشک‌های هسته‌‌ای میان برد وضع می‌کند.

خروج روسیه از این پیمان به معنی نشانه روی دوباره موشک‌های میان برد به سوی اروپا خواهد بود. روسیه چندی پیش در اعتراض به استقرار سپر موشکی ایالات متحده در شرق اروپا به طور یک طرفه از پیمان نیروهای متعارف اروپا خارج شد. در همین حال رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده پس از دیدار با مقامات روسی بار دیگر بر عزم آمریکا مبنی بر اجرای سپر موشکی در شرق اروپا تاکید کرد. گیتی در جمع خبرنگاران گفت: ایالات متحده قصد تغییر برنامه‌هایش را ندارد. کاندولیزا رایس در این مورد اظهار نظری نکرد.

این سفر در شرایطی شکست خورد که پیش از این آمریکایی‌ها امید زیادی به موفقیت آن بسته بودند. به عقیده نیک رابینسون دبیر سرویس سیاسی بی‌بی‌سی مواضع ایالات متحده و روسیه در مورد برنامه استقرار سپر موشکی به قدری از یکدیگر دور است که امیدی برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک در مورد آن وجود ندارد.

ایالات متحده عنوان کرده این سپر موشکی را برای مقابله با تهدید موشکی کره شمالی و ایران مستقر می‌کند و این در حالی است که کره شمالی و ایران موشک‌هایی با برد مورد نظر مقامات آمریکایی را در اختیار ندارند. به عقیده تحلیلگران این تنها بهانه‌ای برای تنگ‌تر کردن محاصره استراتژیک روسیه از سوی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی است.