گروه بین‌الملل- دولت الجزایر اعلام کرد که نیروهای ویژه ارتش این کشور روز شنبه ۳۰ دی‌ماه طی عملیاتی به بحران گروگانگیری در تاسیسات گازی «ان امیناس» پایان داده‌اند. دولت الجزایر اضافه کرده است که ‌در جریان این بحران چهار روزه ۲۳ گروگان و ۳۲ گروگانگیر کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هنوز جزئیات کشته شدن گروگان‌ها مشخص نشده است. ولی پیشتر اعلام شده بود که در جریان عملیات روز شنبه ۷ گروگان کشته شدند.

پیکارجویان افراط‌گرای وابسته به شبکه تروریستی القاعده روز چهارشنبه به تاسیسات گازی «ان‌امیناس» حمله کردند و صدها کارگر الجزایری و خارجی را به گروگان گرفتند.

گروه موسوم به «الملثمین» (نقاب پوشان) مسوولیت این گروگانگیری را برعهده گرفته است. از این سازمان به عنوان یک سازمان وابسته به شبکه القاعده نام برده می‌شود. مقر این گروه در کشور آفریقایی مالی است.

خبرگزاری موریتانی نیز گزارش داده است که فرمانده عملیات پیکارجویان در حمله به تاسیسات گازی «ان امیناس» فردی به نام عبدالرحمن النیجری بوده است.

این گروه هدف از گروگانگیری را تلافی مداخله نظامی فرانسه علیه اسلامگرایان در مالی و همکاری الجزایر در این عملیات و حمایت کشورهای دیگر از آن اعلام کرده بود.

طبق این گزارش، دولت الجزایر در واکنش به این بحران راه حل نظامی را در پیش گرفت و حاضر به مذاکره با پیکارجویان نشد. ارتش الجزایر دو عملیات نظامی در روز‌های پنج‌شنبه و شنبه برای آزادی گروگان‌‌ها انجام داد.

وزارت کشور الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرده است که نیروهای ویژه ارتش این کشور طی عملیات مختلفی ابتدا مانع آن شدند که گروگانگیران گروگان‌ها را به مکان دیگری منتقل کنند و سپس اقدامات تروریست‌ها برای منفجر کردن تاسیسات «ان امیناس» را خنثی کردند.

وزارت کشور الجزایر همچنین تاکید کرده است: «۶۸۵ الجزایری و ۱۰۷ کارگر خارجی در جریان بحران چهار روزه در تاسیسات گازی «ان امیناس» آزاد شده‌اند.»

به گفته وزارت کشور الجزایر، ۳۲ پیکارجو در حمله به تاسیسات «ان امیناس» شرکت داشتند که دارای ملیت‌های مختلف بودند.

همزمان، یکی از وزرای دولت الجزایر از احتمال افزایش شمار گروگان‌های کشته شده خبر داده است.

به‌رغم پایان یافتن گروگانگیری در «ان امیناس» دیوید کامرون،‌ نخست وزیر بریتانیا، نسبت به سرنوشت پنج شهروند این کشور ابراز نگرانی کرده است. پیشتر مقامات الجزایر کشته شدن یک آمریکایی و یک بریتانیایی را تایید کرده بودند.

کامرون همچنین گفت هر چند پرسش‌هایی در مورد عملیات نجات این گروگان‌ها وجود دارد که دولت الجزایر باید پاسخگوی آن باشد، اما گروگانگیرها مسوول کشته شدن شهروندان بریتانیایی هستند.

نخست وزیر بریتانیا افزود «گروگانگیری در الجزایر بار دیگر به ما نشان داد که تهدیدات تروریستی در شمال آفریقا و در نقاط مختلف جهان همچنان به قوت خود باقی است.»

وزارت خارجه بریتانیا گفته است که تعدادی از بریتانیایی‌هایی که در این عملیات زنده ماندند، شنبه شب به کشور بازگشتند.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات‌متحده هم پیشتر گفته بود که مسوولیت پایان خونبار این حادثه با «تروریست‌هایی» است که آن را ترتیب داده بودند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا هم گفت این کشور به دنبال القاعده در همه جا خواهد بود.

شرکت نروژی« استات اویل» نیز اعلام کرده است که از سرنوشت پنج کارگر این شرکت که شهروند نروژ هستند، اطلاعی در دست نیست.

به گزارش رویترز، از سرنوشت تعدادی از شهروندان آمریکایی و ژاپنی شاغل در تاسیسات «ان‌امیناس» نیز اطلاعی در دست نیست.

این خبرگزاری همچنین اضافه کرده است گروگانگیران پیشتر اعلام کرده بودند که حمله آنها به این تاسیسات گازی در شرق الجزایر به تلافی حمله نظامی فرانسه به کشور مالی انجام شده است. مقام‌های اروپایی و غربی اما می‌گویند که حمله به تاسیسات گازی «ان میناس» نیازمند برنامه‌ریزی طولانی بوده و احتمالا پیش از حملات فرانسه به مواضع پیکار‌جویان در کشور مالی طراحی شده است.

به گزارش رویترز، به دنبال بروز جنگ در لیبی و سرنگونی حکومت معمر قذافی، دیکتاتور پیشین این کشور، گروه‌های افراط‌گرای مرتبط با القاعده در منطقه از فرصت استفاده کرده و توانسته‌اند سلاح و مهمات زیادی به دست بیاورند.