مدیرکل بی‌بی‌سی استعفا کرد

گروه بین‌الملل- مدیرکل شبکه خبری بی‌بی‌سی روز شنبه، ۲۰ آبان‌ماه و پس از آنکه برنامه‌ مشهور «نیوزنایت» این شبکه، به اشتباه یکی از سیاست‌مداران پیشین را به سوء‌استفاده جنسی از کودکان متهم کرد، از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، جرج انت‌ویسل که ۵۴ روز پیش به سمت مدیریت کل بنگاه خبرپراکنی بریتانیا، بی‌بی‌سی، منصوب شده بود، شنبه شب و پس از ۲۳ سال همکاری با بی‌بی‌سی اعلام کرد با توجه به اشتباهاتی که در یکی از برنامه‌های بی‌بی‌سی رخ داده، تصمیم به استعفا گرفته‌است. او در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه مدیر کل این شبکه خبری، سردبیر این مجموعه نیز به شمار می‌رود و در نهایت مسوول همه محصولاتی است که از بی‌بی‌سی پخش می‌شود، اعلام کرد: «با توجه به استانداردهای خبرنگاری غیرقابل قبول در فیلمی که دوم نوامبر در برنامه «نیوزنایت» پخش شد، به این نتیجه رسیدم که استعفا از سمت مدیریت کل بی‌بی‌سی کار محترمانه‌ای است.»

برنامه مشهور خبری «نیوزنایت» اظهارات فردی را پخش کرد که به نادرست لرد الیستیر مک آلپاین، سیاست‌مدار اسکاتلندی بازنشسته و از افراد نزدیک به مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا را متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان می‌کرد.

به دنبال پخش این برنامه و بالا گرفتن شایعه‌ها، لرد مک آلپاین ضمن تکذیب این خبر تهدید کرد که از شبکه بی‌بی‌سی شکایت خواهد کرد. روز جمعه، نهم نوامبر، این شبکه خبری از پخش این گزارش نادرست پوزش خواست.

پس از آن اما مدیرکل بی‌بی‌سی گفت که هیچ اطلاعی در مورد این گزارش «نیوزنایت» نداشته‌است که همین امر بار دیگر انتقادها را متوجه او، به عنوان مسوول نهایی پخش برنامه‌ها، کرد. پس از آن بود که انت‌ویسل از سمت خود استعفا کرد.

شبکه خبری ۹۰ ساله بی‌بی‌سی در ماه‌های اخیر درگیر موجی از مشکلات مربوط به عملکرد خبری شده‌است.

این انتقادها نخستین بار پس از آن آغاز شد که حدود یک ماه پیش، شبکه خبری «آی‌تی‌وی»، شبکه رقیب بی‌بی‌سی، فاش کرد که جیمی سویل، یکی از مشهورترین چهره‌های پیشین «بی‌بی‌سی» که در سه دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی بسیار محبوب و مشهور بود، در مدت فعالیت خود در «بی‌بی‌سی» از کودکان سوءاستفاده جنسی می‌کرده و در مواردی این سوءاستفاده در ساختمان بی‌بی‌سی انجام شده ‌است.

پس از آن نیز مشخص شد که دسامبر سال ۲۰۱۱، بی‌بی‌سی تحقیق و بررسی برنامه «نیوزنایت» درباره اتهام‌های وارد شده به

جیمی سویل را لغو کرده است. چند هفته پس از آن نیز بی‌بی‌سی تصمیم گرفت سه برنامه مختلف در تقدیر از سویل که سال ۲۰۱۱ و در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفته بود، تهیه کند.

همه این موارد انتقادهای گسترده‌ای را متوجه مدیرکل شبکه خبری بی‌بی‌سی کرد.

انت‌ویسل اول آبان‌ماه برای ارائه توضیحات به کمیته منتخب فرهنگ، رسانه و ورزش پارلمان بریتانیا احضار شد و چندین بار هر گونه اتهامی مبنی بر تلاش برای مخفی کردن گزارش‌هایی درباره آزار جنسی کودکان توسط جیمی سویل را رد کرد.

او آن زمان در برابر نمایندگان مجلس عوام بریتانیا اعلام کرد که تعداد ۹ نفر از کارکنان سابق و فعلی بی‌بی‌سی در معرض اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان قرار گرفته‌اند.

«افتخار بزرگ»

جورج انت‌ویسل ضمن اعلام خبر کناره‌گیری از مدیریت بی‌بی‌سی گفت: هنگام انتصاب به این سمت، بر این باور بوده‌است که هیات امنای این سازمان بهترین گزینه را برای «مقابله با چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو» انتخاب کرده‌است.

او ادامه داد: «با رخدادهای استثنایی هفته‌های گذشته به این نتیجه رسیدم که بی‌بی‌سی باید رهبر جدیدی را انتخاب کند.»

انت‌ویسل گفت: «تصدی مدیرکلی بی‌بی‌سی در چنین مدت کوتاهی، تحت سخت‌ترین شرایط، برای من افتخار بزرگی بوده‌است.»

جورج انت‌ویسل همچنین با اشاره به نگرانی عمومی در بریتانیا درباره بعضی رخدادهای اخیر در بی بی سی، تاکید کرد این موضوع‌ها تحت بررسی است. به گفته انت‌ویسل، این موضوع نباید نادیده گرفته شود که بی‌بی‌سی بهترین استعدادها و درست‌کارترین کارکنان را در اختیار دارد. انت‌ویسل در طول ۵۴ روزی که هدایت بی‌بی‌سی را برعهده داشت، با چالش دیگری هم روبه‌رو شد که مربوط به پخش نشدن گزارش تهیه شده به وسیله برنامه نیوز نایت درباره اتهام‌های وارد شده به یکی از شخصیت‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی بود.

پلیس می‌گوید: جیمی سویل، مجری سابق بی‌بی‌سی ممکن است که در طول ۴۰ سال فعالیت هنری خود، حدود ۳۰۰ نفر را مورد آزار جنسی قرار داده باشد. سویل سال گذشته درگذشت.

بی‌بی‌سی از نیک پولارد، رییس پیشین شبکه خبری اسکای نیوز خواسته‌است درباره پخش نشدن گزارش این پرونده از برنامه نیوز نایت تحقیق کند. همچنین بی‌بی‌سی در حال بررسی فرهنگ سازمانی این رسانه در دورانی است که اتهام‌های جیمی سویل به آن تعلق دارد.

لرد پاتن، رییس هیات امنای بی‌بی‌سی نیز در بیانیه جداگانه‌ای گفت: جورج انت‌ویسل در پی وقوع اشتباه‌های غیرقابل پذیرش در این سازمان، به طور شرافتمندانه‌ای استعفای خود را تقدیم هیات امنا کرده ‌است. لرد پاتن گفت جورج انت‌ویسل با شجاعت و شرافت عمل کرده‌است. ماریا میلر وزیر فرهنگ بریتانیا نیز استعفای انت‌ویسل را تاسف آمیز ولی درست دانست.

خانم میلر گفت: «باز گرداندن اعتبار و اعتماد عمومی به این نهاد مهم ملی حیاتی است.»

انتقادات خاص از انت‌ویسل شامل سه مورد اصلی بوده است:

• عدم اطلاع به موقع از پخش اتهام ناروا (اتهام سوء استفاده جنسی از یک کودک) توسط یک سیاستمدار بلندپایه حزب حاکم.

• فقدان آگاهی از خبر صفحه اول روزنامه گاردین که صراحتا نوشته بود قربانی آزار جنسی که با برنامه نیوزنایت سخن گفته احتمالا در تشخیص هویت آزاردهنده اشتباه کرده است.

• بی‌اطلاعی از یک خبر توییتری بی‌بی‌سی که برنامه اصلی خبری-تفسیری این سازمان (نیوزنایت) قرار است این اتهامات را پخش کند.

لرد کریستوفر پتن، رییس هیات امنای این سازمان گفته است که بی‌بی‌سی به «تغییر ساختار اساسی و کامل» نیازمند است.

لرد پتن گفته است که او از وجود خبر توییتری آگاه بود اما نمی‌خواست که در کار مدیریتی دخالت کند.

او گفت که فقط پرسید آیا آن برنامه خبری به درستی تهیه و مدیریت می‌شود و پاسخ بی‌بی‌سی به سوال‌های او «بله» بود.

در حال حاضر چهار تحقیق جداگانه در مورد عملکرد بی‌بی‌سی در پوشش خبری رسوایی جیمی سویل، فرهنگ و سنت‌های رایج در بی‌بی‌سی در دوره کاری او، روش‌های مقابله با آزار جنسی در بی‌بی‌سی و برنامه اخیر نیوزنایت (که به کناره‌گیری مدیرعامل بی‌بی‌سی منجر شد) در جریان است.

تریزا می، وزیر کشور بریتانیا از استعفای جرج انت‌ویسل استقبال کرده است. او گفته است که این سازمان بزرگ اکنون باید تلاش کند که اعتماد از دست رفته مردم را مجددا کسب کند.

فرهنگ حاکم مدیریتی در بی‌بی‌سی مورد انتقاد سیاستمداران حزب کارگر نیز قرار گرفته است. کیم هاولز، رییس پیشین کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان بریتانیا خواستار استعفای هلن بودن، رییس خبر در بی‌بی‌سی، و لرد پتن، رییس هیات امنای این سازمان نیز شده است. این مقام سابق، که خود زمانی از معاونان وزیر فرهنگ و رسانه‌ها بود، گفته است: «متاسفانه فرهنگ حاکم در راس بی‌بی‌سی فرهنگی خودبین، مغرور و گسسته از واقعیت است.» تیم دیوی، مدیر بخش صدا و موسیقی بی بی سی از یکشنبه به طور موقت مدیریت این سازمان را برعهده خواهد گرفت.