گروه بین‌الملل- با پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی در ایتالیا، احزاب و گروه‌های سیاسی خود را برای برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور آماده می‌کنند.

به گزارش یورو نیوز، بنا بر نظرسنجی‌ها پیر لوییجی برسانی رهبر حزب «دموکرات ایتالیا» به عنوان نماینده جناح چپ میانه شانس بیش‌تری برای تصاحب پست نخست وزیری دارد. این در شرایطی است که ورود دوباره سیلویو برلوسکونی نخست وزیر پیشین به کارزار انتخاباتی و عدم موفقیت ماریو مونتی تکنوکرات طی ماه‌های گذشته، صفحه شطرنج سیاسی ایتالیا را پیچیده کرده است.

هر چند برلوسکونی به طور شفاف از تمایلش برای تصاحب پست نخست وزیری سخن نرانده است اما تجربه سیاسی در ایتالیا نشان می‌دهد فاصله زیادی بین حرف زدن و عمل کردن سیاستمداران وجود دارد.در شرایطی که حزب راستگرای «مردم آزادی» سیلویو برلوسکونی روز به روز فاصله خود را با چپ‌های دمکرات کم می‌کند، به نظر نمی‌رسد ماریو مونتی شانس زیادی در این انتخابات داشته باشد. رییس پارلمان اروپا به ایتالیایی‌ها هشدار داد تا به سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا برای بازگشت به صحنه سیاست رای ندهند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا با اعلام نگرانی‌های سیاستمداران آلمانی در خصوص احتمال بازگشت سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا به صحنه قدرت اعلام کرد، این اقدام تمام اصلاحات رم را برای کمک سرمایه‌گذاران به منطقه یورو و بازگشت اعتماد به کشورهای این منطقه از میان می‌برد. این مقام مسوول افزود: برلوسکونی پیشتر ایتالیا را به دلیل بی‌مسوولیتی دولت خود و همچنین اقدامات نامناسب شخصی چون رسوایی‌های مالی و اخلاقی به منجلاب کشانده است. برلوسکونی به دلیل تقلب مالیاتی به زندان محکوم شده و به اتهام داشتن رابطه نامشروع با یک دختر زیر سن قانونی چندین بار محاکمه شده است. این در شرایطی است که شولتز از اظهارات ناخوشایند برلوسکونی در خصوص اردوگاه‌های کار اجباری دوران نازی انتقادهای شدیدی کرده است. همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از اقدامات ریاضت اقتصادی ماریو مونتی، نخست‌وزیر کنونی ایتالیا حمایت کرده و با برلوسکونی روابط خوبی ندارد. وضعیت اقتصادی ایتالیا یکی از دلایل اصلی اقبال اندیشه‌های پوپولیستی در این انتخابات محسوب می‌شود. سومین اقتصاد برتر منطقه پولی یورو با شدید‌ترین رکود اقتصادی خود طی دو دهه گذشته روبه‌رو است و بار واقعی آن بر دوش اقشار آسیب‌پذیر و متوسط این کشور است. از این رو جای شگفتی نیست که تعداد آرا بالقوه تفکرات بپه گریلو کمدین سابق ایتالیا و جنبش او موسوم به «جنبش پنج ستاره» در نظر سنجی‌ها روندی تصاعدی پیدا کرده باشد. بعید نیست آنها با پیشی گرفتن از ماریو مونتی تکنوکرات بتوانند به عنوان سومین گروه بزرگ وارد پارلمان شوند.انتخابات پارلمانی ایتالیا که به نوعی زورآزمایی راست و چپ میانه است روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار خواهد شد و شامگاه دوشنبه نتیجه آن مشخص خواهد شد.