هفت نماینده کنگره آمریکا به کوبا رفتند

سناتور لیهی (چپ) و رائول کاسترو / عکس: گرانما (آرشیو)

احسان ابطحی

گروهی هفت نفره از قانونگذاران ایالات‌متحده با هدف بهبود روابط میان هاوانا و واشنگتن که پس از دستگیری یک مقاطعه‌کار آمریکایی دچار تنش شده‌‌است، وارد کوبا شده‌اند. به گزارش منابع خبری، انتظار می‌رود که این قانونگذاران آمریکایی، در جریان این سفر سه روزه به کوبا با سیاستمداران بلند‌پایه از جمله وزیر خارجه کوبا دیدار و گفت‌و‌گو کنند.

سفر نمایندگان کنگره آمریکا به کوبا اگرچه اقدامی کم‌سابقه به شمار می‌رود، اما این هیات نمایندگی تاکید کرده‌اند که رابطه با حزب کمونیست کوبا تا زمانی‌ که آلن گراس از زندان این کشور آزاد نشود، نمی‌تواند بهبود یابد.

گراس ۶۳ ساله به اتهام قاچاق تجهیزات اینترنتی به کوبا در سال ۲۰۰۹ میلادی به تحمل ۱۵ سال زندان متهم شده است.

هاوانا در ماه سپتامبر اعلام کرده‌بود که تنها در شرایطی آماده مذاکره با واشنگتن بر سر پرونده گراس است که آمریکا هم آماده مذاکره برای آزادی پنج افسر اطلاعاتی کوبایی باشد که در ایالات‌متحده به تحمل زندان‌های بلند‌مدت محکوم شده‌اند.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات ایالت ورمونت که با گراس ملاقات کرده و سال گذشته میلادی با رائول کاسترو، رییس‌جمهوری کوبا دیدار داشته است ریاست هیات هفت نفره‌ای را که به کوبا سفر کرده‌اند، بر عهده دارد. این گروه هفت نفره شامل پنج سناتور و دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا می‌شود. لیهی در بدو ورود به هاوانا گفت:«همه ما منافعی در کوبا داریم.» او اضافه کرد:«ما همگی خواستار بهبود روابط با کوبا هستیم و هر دو طرف گام‌هایی در این مسیر بر‌داشته‌اند.»

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که ایالات‌متحده و کوبا از زمان انقلاب این کشور در اول ژانویه سال ۱۹۵۹ میلادی با یکدیگر روابط دیپلماتیک ندارند و آمریکا به مدت پنج دهه است که تحریم‌هایی سنگین علیه کوبا وضع کرده‌است، جزیره‌ای که در فاصله ۱۴۵ کیلومتری سواحل ایالت فلوریدا واقع در جنوب شرقی آمریکا واقع شده‌است. اگرچه دستگیری گراس روند سریع بهبود روابط میان آمریکا و کوبا را که از زمان انتخابات باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ آغاز شده‌بود، کند کرد، اما با این وجود شهروندان دو کشور در سال ۲۰۱۲ میلادی سفر‌های بیشتری به کشور مقابل انجام داده‌اند. همزمان، فروش غذا در برابر پول نقد هم با وجود ۲ هزار اصلاحیه‌ای که به تحریم‌ها علیه کوبا اضافه شده‌اند، به طرز قابل توجهی افزایش یافته‌است. از سوی دیگر و بر اساس منابع صنعت گردشگری، بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار شهروند آمریکایی از جمله آمریکایی‌های کوبایی‌تبار به این کشور سفر کرده‌اند و فروش مواد غذایی به این جزیره واقع در دریای کارائیب، از ۱۰۰ میلیون دلار به ۴۵۷ میلیون دلار افزایش یافته و ایالات‌متحده را به یکی از ۱۰ شریک تجاری اول کوبا و همچنین دومین مقصد گردشگران آمریکایی پس از کانادا تبدیل کرده است.

سناتور لیهی همچنین در جریان سفر به کوبا اعلام کرد که علاقه دارد تا در هنگام ترک کوبا به مقصد هاییتی که قرار است امروز، چهارشنبه، انجام شود، گراس را همراه خود ببرد، اما با این همه تردید‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد. سناتور لیهی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «مشکلات آشکاری بین دو کشور وجود دارد، اما ما برای مذاکره به کوبا نیامده‌ایم.» او اضافه کرد:«ما اینجا هستیم تا به حرف‌های مقامات کوبا گوش دهیم و در بازگشت به آمریکا درباره آنچه در این جزیره دیده‌ایم بحث و تبادل نظر کنیم.» هیات هفت نفره اعضای کنگره آمریکا به غیر از جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا همگی عضو حزب دموکرات هستند. سایر اعضای این گروه هفت نفره را، کریس ون هالن، نماینده حوزه هشتم انتخاباتی ایالت مریلند - که منطقه محل سکونت آلن گراس به شمار می‌رود - جیم مک‌گاورن، نماینده حوزه دوم ایالت ماساچوست و سناتور‌ها دبی استابنو از ایالت میشیگان، شرود براون از ایالت اوهایو و شلدن وایت هاوس از ایالت رود آیلند تشکیل می‌دهند. اعضای این گروه هفت نفره قصد داشتند تا با آلن گراس، ریکاردو آلارکن، رییس پارلمان و برونو رودریگوئز وزیر خارجه کوبا دیدار کنند. احتمال دیدار این گروه با رائول کاسترو، رییس‌جمهوری کوبا نیز وجود داشت. یکی دیگر از برنامه‌های این اعضای کنگره ایالات‌متحده، بازدید از املاک متعلق به ارنست همینگوی، نویسنده مشهور آمریکایی در حومه شهر هاوانا، پایتخت کوبا بود. این هفت نفر همچنین قرار بود با جمعی از دیپلمات‌های کوبایی نیز دیدار کنند. این در شرایطی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی، مجله روابط خارجی آمریکا گزارشی مبنی بر دیدار جان کری، وزیر خارجه کنونی ایالات‌متحده با رودریگوئز، وزیر خارجه کوبا در نیویورک منتشر کرد. این گزارش حکایت از آن داشت که کری - که در آن زمان رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود- درباره پروند گراس با وزیر خارجه کوبا مذاکره کرده‌است. جیمی کارتر، رییس‌جمهوری دموکرات و پیشین آمریکا که بین سال‌های ۱۹۷۷ تل ۱۹۸۱ این سمت را در اختیار داشت هم در سال ۲۰۱۱ میلادی با رائول کاسترو، رییس‌جمهوری کوبا در هاوانا دیدار کرد. این همه در شرایطی است که پس از به قدرت رسیدن رائول کاسترو، کوبا بیشتر قوانین مرتبط با سفر اتباع این کشور به خارج از کشور را لغو کرد. او همچنین خرید و فروش مسکن و خودرو را در سال‌های گذشته آزاد کرده است. رائول کاسترو که در بهار ۲۰۱۱ میلادی جانشین برادر بزرگ‌ترش، فیدل کاسترو شد، در سال‌های اخیر تلاش‌ فراوانی برای اعمال اصلاحات در نظام اقتصادی کوبا که متاثر از نظام اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی بود انجام داده‌ و تلاش کرده است تا کوبا را به سمت اقتصاد بازار آزاد هدایت کند.