گروه بین‌الملل- بحران مالی جهانی دامنگیر صنایع تسلیحاتی نیز شده است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که فروش تجهیزات نظامی درسال ۲۰۱۱ کمتر از سال پیش از آن بوده است. علت این مساله سیاست‌های صرفه‌جویانه دولت‌ها اعلام شده است. به گزارش دویچه‌وله، سیاست‌های صرفه‌جویانه و کاهش بودجه توسط دولت‌ها که یکی از پیامدهای بحران مالی سال‌های اخیر است، اثرات خود را بر صنایع تسلیحاتی جهان نیز برجای گذاشته است. انستیتوی تحقیقات صلح در سوئد می‌گوید، برای نخستین‌بار طی ۲۰ سال گذشته، فروش سالانه شرکت‌های بزرگ تسلیحاتی جهان کاهش یافته است. نتایج بررسی‌های انستیتوی تحقیقات صلح سوئد نشان می‌دهد که فروش صد شرکت بزرگ تولید تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۱ دست‌کم ۵ درصد کمتر از سال پیش از آن بوده است. از سال ۱۹۹۴ تاکنون، این نخستین‌بار است که فروش شرکت‌های تسلیحاتی با کاهش روبه‌رو شده است. شرکت‌های بزرگ نظامی در سال ۲۰۱۱ در مجموع معادل ۴۱۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی فروخته‌اند. با این‌ وجود و به رغم کاهش ۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن، میزان فروش تسلیحات در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال ۲۰۰۲ بیش از ۵۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته بنیاد تحقیقات صلح سوئد، سیاست‌های صرفه‌جویانه دولت‌ها و کاهش هزینه‌های نظامی و تعویق برخی پروژه‌های نظامی از سوی برخی کشورهای جهان، موجب کاهش فروش کالاهای نظامی در آمریکای شمالی و غرب اروپا شده است.

در گزارش این بنیاد سوئدی، خروج نیروهای نظامی از عراق و افغانستان و تحریم مقطعی فروش سلاح به لیبی، از دیگر دلایل کاهش فروش تجهیزات نظامی اعلام شده است.

حوزه روبه رشد «سلاح‌های سایبری»

بنیاد تحقیقات صلح سوئد در گزارش خود بازار مهم و روبه‌رشد در صنایع تسلیحاتی را حوزه «سلاح‌های سایبری» معرفی کرده است. براساس این گزارش با وجود سیاست‌های صرفه‌جویانه، برای دفاع در برابر حملات سایبری و حمله متقابل به سیستم‌های کامپیوتری، بودجه و ابزار لازم تامین شده است. با این‌ وجود این گزارش تاکید می‌کند که نظامی یا غیرنظامی بودن هزینه‌هایی که در حوزه سایبری مصرف می‌شود، به سختی قابل تفکیک هستند. بزرگ‌ترین شرکت نظامی جهان از نظر میزان فروش تسلیحات، شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۳۶ میلیارد دلار فروش داشته است. پس از آن شرکت «بوئینگ» قرار دارد که ۸/۳۱ میلیارد دلار تجهیزات نظامی فروخته است. جایگاه سوم را شرکت بریتانیایی بی‌ ای‌ایی در اختیار دارد که بیش از ۲۹ میلیارد دلار فروش داشته است. در گزارش بنیاد تحقیقات صلح سوئد، بزرگ‌ترین شرکت آلمانی در فروش تجهیزات نظامی شرکت راین‌متال معرفی شده که با فروش ۳ میلیارد دلار تسلیحات در جایگاه بیست‌وششم قرار گرفته است.