درخواست کمک زرداری از جامعه بین‌الملل

گروه بین‌الملل- آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان در دیدار خود با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، از جامعه جهانی خواست تا به آوارگان بر جای مانده از درگیری‌های دره سوات کمک کند. نیم‌میلیون تن بر اثر تداوم درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان، موسوم به طالبان پاکستانی، از محل سکونت خود آواره شده‌اند. زرداری وضعیت این افراد را وخیم توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا برای حمایت از آنان به «اقدامات بشردوستانه فوری» دست بزند. او که در یک نشست خبری با بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک دیدار داشت، گفت: «هدف من و دبیرکل سازمان ملل جلب توجه جهانیان به فاجعه ای انسانی است که به دلیل این جنگ در منطقه بروز کرده است.»

غیرنظامیان هراسان از سه منطقه‌ شمال غرب پاکستان که این درگیری‌ آنها را از یکدیگر جدا کرده است، خارج شده‌اند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ‌٥٠١هزار و ‌٤٩٦ آواره از دوم ماه مه تاکنون در پناهگاه‌ها ثبت نام کرده‌اند.

زرداری در سخنان خود با بان‌کی‌مون افزود: آنها (غیرنظامیان) محصولات، درآمد و خانواده‌های خود را از دست می‌دهند، بنابراین ما از جهان می‌خواهیم به ما کمک کنند. این درخواست پاکستان در حالی اعلام می‌شد که نیروهای هوابرد این کشور جبهه‌ای جدید را در کوهستان‌های شمال سوات، مخفیگاه‌ مظنون مولانا فضل‌ا...فرمانده آتش افروز طالبان و مشاوران بلندپایه‌اش، گشوده‌اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل (یو.ان.ایچ.سی.آر) اعلام کرده است که مقیاس بحران انسانی بدتر شده است، به گونه‌ای است که تعداد آوارگان به ثبت رسیده از ‌٣٦٠هزار تن به نیم‌میلیون در اواخر روز یکشنبه رسید.

ارین راوی، یک سخنگوی این آژانس که جهش ناگهانی شمار افرادی را که فرار کرده‌اند به لغو موقت قوانین رفت و آمد در دره سوات در روز یکشنبه مرتبط دانست،‌ گفت: این فقط یک قسمت از افرادی است که فرار کرده‌اند.

این آوارگان جدید به ‌٥٠٠هزار غیرنظامی دیگری می‌پیوندند که از یک سری درگیری‌ در استان ناآرام سرحد شمال غربی در سال گذشته فرار کرده بودند. این در حالی است که ارتش پاکستان اعلام کرد که شمار آوارگان جدید به ‌٢/١میلیون تن رسیده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اظهار کرد که ارسال فوری غذا را به آوارگان جدید دو برابر کرده اما هشدار داده است که برای غذا دادن به آوارگان ظرف دو تا سه ماه آینده به منابع مالی بیشتری نیاز دارد. گروه‌های حقوق بشر نیز از پاکستان و طالبان خواسته‌اند تا از کشتن غیرنظامیان اجتناب کنند و پزشکان محلی نیز که از این کشتار فرار کرده‌اند، بیان داشته‌اند که بیمارستان اصلی سوات بسته شده است و زخمی‌‌شدگان به دلیل نبود برق نمی‌توانند مداوا شوند. برد آدامز، مدیر آسیای سازمان دیده‌بان حقوق بشر مستقر در آمریکا گفت: پیروزی در جنگ و ایجاد صلح در سوات تنها می‌تواند با کم کردن رنج غیرنظامیان به دست آید.