مونا مشهدی رجبی
طبق گزارش بانک توسعه آسیا کشورهای قاره آسیا در سال ۲۰۰۹ میلادی شاهد کاهش نرخ رشد اقتصادی خود خواهند بود. در این سال نرخ رشد اقتصادی کشورهای قاره آسیا با بیشترین نرخ از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون پیش خواهد رفت و اولین نشانه‌های رکود در اقتصاد این کشورها مشاهده می‌شود.

در این میان کشور چین یک استثنا است و عملکرد اقتصادی خوب آن نیز مانع از تشدید بحران در اقتصاد این منطقه خواهد شد. انتظار می‌رود در سال 2009 میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای قاره آسیا به 4/3درصد برسد، در حالی‌که در سال گذشته میلادی اقتصاد این کشورها با نرخ 3/6درصد رشد کرد.در سال 2007 میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای قاره آسیا برابربا 5/9درصد بود.
بانک توسعه آسیا پیش‌بینی می‌کند در صورتی ‌که روند اصلاح اقتصادی در کشورهای این منطقه از سه ماه آخر سال جاری آغاز شود، نرخ رشد اقتصادی قاره آسیا در سال ۲۰۱۰ میلادی به مرز ۶‌درصد می‌رسد. این بانک هشدار داد که با وجود تقاضای اندک در آمریکا و سایر بازار‌ها، ترمیم و بهبود این بحران مالی، به تعویق خواهد افتاد. این بانک دورنمای رشدی را که برای منطقه‌ای شامل چین، هند، کره جنوبی و جنوب شرقی آسیا به مقدار ۶/۵‌درصد پیش‌بینی کرده بود تا مقدار ۴/۳‌درصد، کاهش داد.
بانک مزبور اعلام کرد در حالی که غول‌های محلی مثل چین و هند، رشد نسبتا کمی را به‌دست خواهند آورد، نرخ بازده در کره‌جنوبی، تایوان، تایلند، مالزی و سنگاپور تا حدود 5‌درصد کاهش می یابد. طبق اعلان این بانک، کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال جاری میلادی رشد 7/0درصدی را تجربه می‌کنند، در حالی که در سال گذشته این کشورها با نرخ 3/4‌درصد رشد کردند. نرخ رشد اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی در سال جاری میلادی برابر با 9/3‌درصد برآورد شده است. این کشورها در سال گذشته 7/5‌درصد رشد کردند و در سال پیش از رشد 12‌درصدی را تجربه کردند.
پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای شرق آسیا به ۶/۳‌درصد کاهش یابد، در حالی که در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی این کشورها ۶/۶‌درصد و در سال ۲۰۰۷ میلادی ۴/۱۰‌درصد رشد کرد. در سال ۲۰۰۹ میلادی جزایر پاسیفیک شاهد رشد ۳‌درصدی اقتصاد خواهند بود که نسبت به سال پیش از آن بیشتر از ۳‌درصد کاهش یافته است.
اما بازده کشور تجاری سنگاپور، تا 5‌درصد کاهش یافته است و تایلند و مالزی نیز از این کاهش‌ها مستثنا نیستند. در این سال نرخ رشد اقتصادی کشورهای صادرات محور آسیا یعنی سه کشور مالزی، تایلند و سنگاپور کاهش پیدا می‌کند. در سال جاری اقتصاد کشور مالزی یکی از بزرگترین اقتصادهای آسیایی با نرخ یک‌‌درصد، اقتصاد کشور تایلند با نرخ 6/2‌درصد و اقتصاد کشور سنگاپور با نرخ 5‌درصد تنزل خواهد یافت.
اقتصاد تایوان نیز با ۴‌درصد کاهش، کره جنوبی با ۳‌درصد کاهش و هنگ‌کنگ با ۲ درصد کاهش، روبه‌رو خواهند شد.
بانک توسعه آسیا اعلام کرد در اثر بحران اقتصادی دنیا بر شمار فقرای ساکن در این قاره افزوده شد. در صورتی‌که روند کنونی اقتصادی در جهان باقی بماند، در سال 2009 میلادی بیشتر از 60 میلیون نفر در کشورهای قاره آسیا زیر خط فقر خواهند بود و با درآمدی کمتر از 25/1دلار در روز امرار معاش می‌کنند. ادامه این روند تا سال 2010 میلادی سبب می‌شود تا بر شمار فقرای دنیا افزوده شود و در مجموع 100میلیون نفر از ساکنان قاره آسیا کمتر از 25/1دلار در روز درآمد خواهند داشت.