ثبت پایین‌ترین قیمت در سال ۲۰۰۹

دنیای اقتصاد - بازار نفت که از ابتدای سال ۲۰۰۹ پس از تجربه سقوط آزاد در چند ماه ماقبل، حول‌و‌حوش قیمت ۴۰ تا ۴۵دلار برای نفت سبک آمریکا تثبیت شده بود، در انتهای هفته گذشته دوباره در مدار سقوط قرار گرفت و قیمت این نفت به زیر ۳۵دلار بازگشت و حتی رقم ۳۳دلار را نیز ثبت کرد که از ابتدای سال ۲۰۰۹ بی‌سابقه است. رکود اقتصادی و بیکاری آمریکا، نفت را ۳۳ دلاری کرد

گروه بین‌الملل- پس از آنکه نگرانی در مورد کاهش تقاضا از طرف آمریکا قیمت نفت را یک‌شبه به نزدیک پایین‌ترین میزان پنج‌ساله رساند، روز جمعه بهای نفت به بالای ۳۴دلار در هر بشکه بازگشت. روز پنج‌شنبه قیمت نفت با ۹۶/۱دلار کاهش به ۹۸/۳۳دلار در هر بشکه رسید.

روز جمعه در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، بهای نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه مارس به ۳۹/۳۴دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت در ماه دسامبر به پایین‌ترین رقم خود طی پنج‌ساله گذشته یعنی بشکه‌ای ۲۰/۳۳دلار رسیده بود.

سرمایه‌گذاران نگرانند که بدترین رکود اقتصادی آمریکا طی دهه‌های اخیر، عمیق‌تر شود و تقاضا برای نفت خام را کاهش دهد. از جمله نگرانی‌های اصلی از دست دادن شغل است زیرا بیکاری روی هزینه مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارد. وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد افرادی که برای بیش از یک هفته تقاضای حقوق بیکاری کرده‌اند از ۷۸/۴میلیون نفر به ۸۱/۴ میلیون نفر رسیده است.

مخازن ذخیره‌سازی نفت آمریکا، کاهش تقاضا برای نفت را منعکس می‌کنند. تولیدکنندگان به جای ذخیره نفت، آن را روانه بازار می‌کنند که این امر موجب کاهش قیمت نفت می‌شود. در دیگر معاملات بورس نیویورک، قیمت فروش آینده بنزین به ۲۶/۱دلار در هر گالن رسید. نفت کوره، ۳۳/۱دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه مارس به ۵۰/۴دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید.

در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه مارس ۸۷/۴۵دلار در هر بشکه معامله شد.

آمار مربوط به نرخ بیکاری آمریکا به تازگی تاثیراتی مستقیم بر ارزش بشکه‌های نفتی گذارده است. تعداد آمریکایی‌هایی که برای نخستین بار تقاضای استفاده از مزایای بیکاری را کرده‌اند هفته گذشته نزدیک به رکورد ۲۶ ساله خود رسید. روز سه‌شنبه وزارت بازرگانی آمریکا با ذکر این خبر افزود: تعداد درخواست‌های بیکاران آمریکایی که برای اولین‌بار تقاضای حقوق و مزایای بیکاری دارند در مقیاس فصلی بالغ بر ۶۲۳۰۰۰ مورد شده است که نسبت به آمار منتشر شده در هفته پیش یعنی رقم ۶۲۱۰۰۰ افزایش یافته است و به بالاترین میزان از ماه اکتبر سال ۱۹۸۲ رسیده است. دیویدمور، استراتژیست بانک کامان ولس در شهر سیدنی استرالیا می‌گوید: «شاخص‌های اقتصادی در جهان توسعه یافته در حدی ضعیف باقی مانده و این موضوع بر قیمت‌های نفت تاثیرگذار است. هنوز زود است که بگوییم سقوط تقاضا به حداقل ممکن رسیده است.»

قراردادهای مربوط به اواخر سال قیمت‌های بالاتری را نشان می‌دهد و این موضوع منعکس‌کننده انتظارات سرمایه‌گذاران برای بهبود تقاضا و عرضه تولیدکنندگان اوپکی است. قراردادهای ماه آوریل با رقم هر بشکه ۱۴/۴۲ دلار معامله می‌شود و قراردادهای ماه ژوئن با رقم بشکه‌ای ۶۲/۴۷ دلار.

لایحه محرک اقتصادی ۷۸۹ دلاری آمریکا که ظرف چند روز آینده رییس‌جمهوری آمریکا باراک اوباما آن را امضا خواهد کرد به احتمال زیاد ماه‌ها طول می‌کشد تا بر هزینه مصرف‌کنندگان تاثیر گذارد و سرمایه‌گذاران نگران آنند که این بسته محرک اقتصادی هم نتواند برای بهبود دائمی اوضاع محرکی واقعی باشد.

مور می‌گوید: «در این مقطع زمانی کاملا قیمت‌ها تحت تاثیر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران کاهش یافته است.» فروپاشی قیمت‌های نفت خام این تهدید را به وجود می‌آورد که برخی از میدان‌های نفتی پرهزینه از سوددهی بیفتند و این موجب خواهد شد تولیدکنندگان تولید خود را کاهش دهند. پیترالستون، یک استراتژیک مدیریت بودجه در مرکز آبردین سنگاپور می‌گوید: «این موضوع یک سطح حمایتی خوب برای قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد.»

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرد، تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از ۱۷/۱ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

نشریه بیزینس ویک نوشته است، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در این گزارش بار دیگر پیش‌بینی خود نسبت به تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۰۹ را بیش از ۴۰۰هزار بشکه کاهش داده است.

بر این اساس، تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۰۹ با ۱۷/۱ میلیون بشکه کاهش به کمتر از ۷۰/۸۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم طی سال ۲۰۰۷ به بیش از ۹/۸۵ میلیون بشکه در روز رسید.

تقاضای جهانی نفت طی سال ۲۰۱۰ با ۶۰هزار بشکه افزایش به بیش از ۹۲/۸۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این برای دومین سال متوالی است که تقاضای جهانی نفت کاهش خواهد داشت. بر این اساس، رشد اقتصاد جهانی امسال به کمتر از ۱/۰درصد خواهد رسید. تقاضای نفت چین نیز امسال تنها ۲۵۰هزار بشکه در روز رشد خواهد داشت و این رقم طی سال ۲۰۱۰ با رشد ۳۱۰هزار بشکه‌ای روبه‌رو خواهد شد. رشد اقتصادی آمریکا نیز امسال بیش از ۷/۲درصد کاهش خواهد یافت. تقاضای نفت آمریکا نیز با ۴۶۰هزار بشکه کاهش به کمتر از ۰۲/۱۹میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی آمریکا طی سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۲/۲ خواهد بود. تقاضای نفت آمریکا طی سال ۲۰۱۰ نیز با ۲۲۰هزار بشکه افزایش به ۲۴/۱۹میلیون بشکه در روز خواهد رسید.