ایسنا- رییس‌‌جمهوری آ‌مریکا دستور تعطیلی زندان گوانتانامو ظرف یک سال آینده را صادر و هرگونه شکنجه زندانیان را ممنوع کرد. باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا، در دومین روز از فعالیت رسمی در این سمت با امضای دستور تعطیلی زندان گوانتانامو، عزم دولتش را برای اعمال اصلاحات بنیادین سیاسی در آمریکا و تغییر در نحوه برخورد با زندانیان القاعده نشان داد. اوباما پس از امضای این دستور گفت: مردم آمریکا می‌دانند که انجام جنگ علیه تروریسم دیگر نمی‌تواند با «انتخاب نادرست میان امنیت و ایده‌آل‌هایمان» ادامه یابد. اوباما همچنین دستور تعطیلی تمامی زندان‌های مخفی سازمان سیا را در خارج از آمریکا صادر کرد. به گزارش اشپیگل، این تصمیم اوباما در وهله اول گویای آن است که دولت جدید آمریکا قبل از هر چیز وجود زندان‌های مخفی را که در آنها برخی اعضای کلیدی گروه‌های مختلف چون القاعده نگهداری می‌شوند، تایید می‌کند. تشکیل شبکه زندان‌های مخفی سیا بخشی از سیاست این سازمان بعد از حوادث یازدهم سال ۲۰۰۱ سپتامبر برای مبارزه با ترور بوده است.

با وجود آن که وجود این زندان‌های مخفی طی سال‌های گذشته زمینه‌ساز اعتراض گسترده سازمان‌های مختلف و از جمله اتحادیه اروپا شده است، اما دولت آمریکا و سازمان سیا تا کنون وجود این لکه سیاه را به‌طور رسمی تصدیق و تایید نکرده‌اند. دولت قبلی آمریکا نیز احتمال وجود چنین زندان‌هایی را صراحتا رد کرده بود. وی همچنین گروهی را متشکل از وزرای دفاع، خارجه و دادستان کل آمریکا برای بررسی وضعیت ۲۴۰ زندانی حاضر در این زندان‌ (گوانتانامو) تشکیل داد. این گروه قرار است شرایط این زندانیان را بررسی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما همچنین دستور داد که با تمامی زندانیان باقیمانده در زندان گوانتانامو از این پس تحت کنوانسیون‌های ژنو رفتار شود.

واکنش‌ها به دستور تعطیلی زندان گوانتانامو

دستور اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو همچنین با واکنش‌های متفاوتی در جهان روبه‌رو شد.

آنتونی رمرو، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) گفت: این آغازی فوق‌العاده و اقدامی جدی برای احیای عدالت است. اما به نظر می‌رسد زمان‌بندی یکساله برای تعطیلی این زندان طولانی است. در همین حال، دولت‌های اروپایی که سال‌ها از حمل تروریست‌ها توسط هواپیماهای سیا از طریق فرودگاه‌هایشان ناراضی بوده‌اند، اعلام کردند در آغاز این دوره جدید احساس آرامش می‌کنند.

دیک مارتی، نماینده پارلمان سوئیس که تحقیقات شورای اروپا در خصوص اثبات وجود مراکز بازجویی مخفی در اروپای شرقی و آفریقا را رهبری کرد، اظهار داشت که با بسته شدن این مراکز حقیقت آشکار خواهد شد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار داشت: برای برخی کشورها شرایط بسیار شرم‌آور خواهد شد. به نظر من کشورهای اروپایی بهتر است حقیقت را بگویند. وی همچنین گفت: بعید می‌دانم که مراکزی از سیا هنوز در اروپا فعال باشند، اما به نظرم در شرق آفریقا یا مراکش هنوز مراکزی وجود داشته باشند. به دنبال این تصمیم اوباما، لهستان و رومانی که به شدت از سیاست «جنگ علیه تروریسم» جورج‌بوش حمایت کرده بودند، یا سکوت اختیار کرده یا هر گونه همکاری در زمینه ایجاد زندان مخفی با آمریکا را رد کرده‌اند.