اوباما، نامزد رسمی کاخ سفید شد

شادی آذری- اوباما شهر برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات را در شرایطی ترک می‌کند که در آن رویدادی بی‌سابقه را برای تاریخ آمریکا رقم زد. او توانست اولین سیاهپوستی باشد که به طور رسمی نامزد ریاست‌جمهوری یک حزب سیاسی مهم ایالات‌متحده شده است. این سناتور ۴۷ ساله‌ ایلینویز توانست آرای حزب خود را که شامل طرفداران سرسخت سناتور هیلاری کلینتون هم می‌شد، به خود اختصاص دهد و در رقابت برای نمایندگی حزب خود پیروز شود. اما انتخاب اصلی هنوز مانده است. روز پنج‌شنبه اوباما، در استادیوم فوتبال ورزشگاه دنور در برابر ۸۴هزار نفر طی یک سخنرانی تاریخی به طور رسمی نامزدی حزب خود را پذیرفت. استقبال از این سخنرانی به حدی بود که علاوه بر ۷۶۱۲۵ صندلی که به طور عادی در این استادیوم تعبیه شده بود، صندلی‌های اضافی نیز در داخل زمین فوتبال چیده شد.

جمعیت مخاطبان سخنرانی اوباما را شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان ایالتی، افراد عادی و ارباب رسانه‌ها تشکیل می‌دادند. در کشوری که زمان چندان زیادی از تاریخ برده‌داری در آن نمی‌گذرد، باراک اوباما با پدری از سیاهپوستان کنیا و مادری از سفیدپوستان آمریکا اکنون تنها حدود ۶۰ روز با کاخ سفید فاصله دارد. به هنگام شمارش آرا در نشست حزب دموکرات، طرفداران وی در حالی که کلمات «اوباما» و «ما می‌توانیم» را فریاد می‌زدند به جشن و پایکوبی پرداختند.

هرچند عمده سخنان اوباما سخنان جدیدی نبود، اما این سخنرانی او از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

او در سخنان خود طرحی را برای بازسازی ارتش و خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح کرد و قول داد به هشت سال سیاست‌های ناکارآمد واشنگتن و جورج بوش پایان دهد و افزود که جان‌ مک‌کین چنین کاری را نخواهد کرد.

اوباما قول داد برای نجات اقتصاد، امنیت و آینده کره زمین به وابستگی آمریکا به نفت خاورمیانه تا ۱۰ سال آینده پایان دهد. این نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری خواستار کاهش مالیات تقریبا همه خانوارهای شاغل شد. تصویری که او از دولت مک‌کین برای جمعیت ۸۴هزار نفری حاضر به نمایش گذاشت، تداوم سیاست‌های کنونی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری بوش بود. او گفت: «روز چهارم ماه نوامبر ما باید بایستیم و بگوییم این هشت سال کافی بود». سخنرانی اوباما در چهل و پنجمین سالگرد سخنرانی معروف مارتین لوتر کینگ که به سخنرانی «من یک رویا دارم» مشهور است، انجام شد. هنگامی که اوباما به محل سخنرانی وارد شد بسیاری از حضار اشک ریختند. یکی از آنان به نام فرانسیسکو نورمن از میامی در پاسخ به خبرنگاری که علت گریه وی را پرسید گفت: «گریه می‌کنم چون وقتی مارتین لوترکینگ و جان فرانکلین مردند، من بودم و از آن هنگام زمان زیادی می‌گذرد و خیلی طول کشیده است که رویایمان بازگردد. این تاریخ است و من درباره آن با نوه‌هایم سخن خواهم گفت.»

اوباما در سخنرانی ۴۴دقیقه‌ای خود حمایت مک‌کین در جنگ عراق را مورد انتقاد قرار داد و فرانکلین روزولت و جان اف‌کندی را شاهدانی بر این واقعیت دانست که دموکرات‌ها می‌توانند در دفاع بسیار قوی باشند.

نامزد سیاهپوست ریاست‌جمهوری آمریکا اطمینان داد که کشورش با تعهداتی که مردان و زنان عادی از جمله دانشجویان، سربازان، کشاورزان و معلمان به آن پایبندند، آینده درخشانی خواهد داشت. او گفت: «من در شرایطی این سخنرانی را ایراد می‌کنم که کشور ما در جنگ به سر می‌برد، اقتصاد ما با مشکلاتی مواجه شده و آینده این کشور در خطر قرار گرفته است.» وی طرح‌هایی را در امور انرژی و شرایط زندگی مردم آمریکا برشمرد و افزود که بوش مقصر همه مشکلات آمریکا نیست اما ناکامی دولت در سیاست‌های مختلف به وضوح مشهود است. او افزود که مک‌کین خادم شریفی است که قصد دارد دوره سوم ریاست‌جمهوری بوش را به راه بیندازد.

اوباما در برابر جمع کثیری از مردمی که تابلوهایی را تکان می‌دادند که رویشان نوشته شده بود «تغییر» گفت: « به ما نگویید دموکرات‌ها نمی‌توانند از آمریکا محافظت کنند. سیاست‌ خارجی بوش به‌گونه‌ای بوده است که نسل‌هایی هم از دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان آن‌را به وجود آورند و بوش آن را ویران کرد. ما اینجا هستیم تا آن میراث را ترمیم کنیم.»

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رقابت بسیار نزدیکی میان مک‌کین، سرباز سابق جنگ ویتنام که هفتادو دومین سال تولدش را به تازگی جشن گرفته است و اوباما وجود دارد.

در سوی دیگر دنیا، خویشاوندان اوباما در کنیا سخنرانی او را در خانه عموی وی، سعید اوباما در کیسومو، شهری در ۳۰۰ مایلی پایتخت کنیا، نایروبی تماشا کردند.

سعید اوباما عموی باراک در مصاحبه‌ای تلفنی با آسوشیتدپرس گفته است که به عقیده او پیروزی برادرزاده‌اش نشانه‌ای از تغییر در روابط نژادی در آمریکا است.

او گفت: «نژاد در آمریکا یک مشکل است اما بیایید امیدوار باشیم آمریکایی‌ها مشکلاتی را که کشور را گرفتار کرده است، مورد هدف قرار می‌دهند.»