گروه بین‌الملل - سرمایه‌گذاران وال‌استریت هفته را به دلیل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی برای حفظ سودی که در هفته گذشته جمع کردند اولین روز هفته را با احتیاط آغاز کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، کاهش قیمت نفت به همراه ضرر محدود موسسات بزرگ مالی سبب رونق وال‌استریت شد و بسیاری امیدوارند که این هفته نیز با کاهش یا حداقل ثابت ماندن قیمت نفت، جریان سود وال‌استریت مستمر باشد. روز دوشنبه قیمت هر بشکه نفت در اثر نگرانی از مذاکرات ایران با گروه ۱+۵، ۱۶/۲ دلار افزایش یافت و به ۰۴/۱۳۱ دلار برای هر بشکه رسید.

بازار نگران است که در صورت اعمال تحریم علیه ایران قیمت نفت بار دیگر رو به افزایش گذارد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران ترجیح دادند برای حفظ سودی که در سراسر هفته گذشته جمع کرده‌اند، احتیاط پیشه کنند و بی‌محابا وارد معاملات نشوند.اما افزایش قیمت نفت را گزارش درآمد موسسات مالی جبران کرد. گزارش درآمد بانک آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین موسسات مالی در ایالات متحده نشان داد که افزایش سرمایه‌گذاری در این موسسه به تولید درآمد در این موسسه کمک کرده است و از همین رو نتایج درآمد این بانک بزرگ آمریکایی فراتر از انتظارات و پیش‌بینی‌ها شد و امیدواری‌ها در بازار را افزایش داد که پیشروی بحران اعتبارات محدود شده است.

عملکرد بازار در این هفته بر دو عامل تکیه دارد، یکی ادامه انتشار گزارش درآمد کمپانی‌ها و موسسات اقتصادی و دیگری قیمت نفت است. در حال حاضر بازار نگران وضعیت کمپانی داروسازی مرک است که داروی جدیدی که به بازار عرضه کرده است، موفقیتی نداشته است. بازار نگران تاثیر منفی این موضوع بر درآمد شرکت است، به ویژه آن که یکی از شرکت‌های مهم پستی به نام امریکن اکسپرس ۳۸درصد تنزل سود در سه ماه دوم سال تجربه کرده است که دلیل آن کاهش اراده و میل مردم برای خرید است. به این ترتیب شاخص سهام داوجونز ۲۹واحد یا ۲۵/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۱۴۶۷ رسید. داوجونز در روز دوشنبه در محدوده میان مثبت و منفی حرکت کرد و از سقوط به محدوده منفی خودداری کرد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶۸/۰درصد یا کمتر از یک واحد از دست داد و به واحد ۱۲۶۰ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳ واحد یا ۱۴/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۲۲۷۹ رسید.

بازار سهام توکیو که روز دوشنبه را تعطیل بود، سه‌شنبه را تحت تاثیر رونق وال‌استریت در روز آخر هفته قبل با رونق آغاز کرد. به نظر می‌رسد گزارش‌های بهتر از انتظار موسسات مالی آمریکا توانسته است، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را در توکیو تشجیع کند، حداقل برای آغازی خوب در روز دوشنبه، اما احتمالا آغاز گرایش درآمد کمپانی‌ها در ژاپن که از این هفته آغاز می‌شود، موجب توقف فعالیت فعالان و سرمایه‌گذاران در بازار شود.

شاخص سهام نیکی ۱۶۵ واحد یا ۲۹/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۹۶۹ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۱ واحد یا ۹۱/۰درصد ترقی کرد و به واحد ۱۲۶۴ رسید. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب تنزل داشت. روز سه‌شنبه در توکیو هر دلار به ازای ۵۰/۱۰۶ ین معامله شد که نسبت به روز دوشنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۳۸/۱۰۶ ین معامله شده بود ارزش دلار اندکی تنزل نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو هم به ازای هر یورو ۱۵۹۱۰دلار بود که نسبت به روز دوشنبه که هر یورو به ازای ۵۹۱۶/۱ دلار معامله شده بود تقریبا بی‌تغییر و ثابت بود.