کاهش 60درصدی تعرفه کشاورزی در اروپا

شادی آذری

اتحادیه اروپا در شروع مذاکرات تجاری ژنو پیشنهاد داد تعرفه کشاورزی خود را تا ۶۰درصد کاهش دهد. رییس کمیسیون تجارت اتحادیه اروپا، پیتر ماندلسون از کشورهای نوظهوری چون برزیل، هندوستان و چین خواست تا با کاهش تعرفه صنعتی خود با آنها همراه شوند. مقام ارشد تجارت آمریکا نیز موفقیت مذاکرات را در گرو مشارکت کشورهای نوظهور دانست. اما کشورهای در حال توسعه هشدار دادند که از کشورهای ثروتمند بیشتر از همتایان فقیرتر آنها انتظار می‌رود.

ثروتمندان در برابر فقرا

نماینده تجارت آمریکا، سوزان شوآب گفت: «وقتی صحبت مذاکرات به میان می‌آید، مشارکت گسترده و امیدوارکننده باید در مورد آزادسازی بازار مطرح باشد و نه کاهش یارانه.»

کشورهای ثروتمندتر، مانند آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا تقاضای دسترسی بهتر به بازارهای در حال توسعه برای تولیدکنندگان و بانک‌های خود دارند. اما وزیر امور خارجه برزیل، سلسو آموریم، گفت که اقتصادهای نوظهور مانند چین، هندوستان و برزیل، از پیش امتیازاتی داده‌اند و کشورهای توسعه‌یافته نباید انتظارت زیادی داشته باشند.

او افزود: «این قبیل از حق‌به‌جانبی‌‌ها است که در میان کشورهای ثروتمند بسیار متداول است، زیرا آنها نه تنها می‌خواهند بهترین معامله را انجام دهند، بلکه همچنین می‌خواهند در فضای اخلاقی بسیار خوبی هم قرار گیرند.»

وزرای ۳۵ کشور جهان در این مذاکرات شرکت دارند.

مندلسون می‌گوید تازه‌ترین مشارکت اروپا در تلاش‌های جهانی بهترین پیشنهادش برای کاهش موانع تجاری بخش کشاورزی بوده است. پیش از این اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود تعرفه بخش کشاورزی را تا ۵۴درصد کاهش دهد. وزیر تجارت هندوستان، کمان نات در مورد یارانه‌ها گفت: البته به عقیده ما این حرکتی قابل توجه در جهت بهبود است، اما بی‌شک چند سالی با هر تلاشی که ما پیش از این در زمینه تجارت انجام داده‌ایم، فاصله دارد.

مذاکرات تجاری پیشین در زمینه موضوع تعرفه‌ها و یارانه‌های کشاورزی و اندازه آزادسازی تجارت در بخش خدمات با شکست مواجه شده بود.

کشورهای عمده صنعتی که دارای لابی‌های قدرتمند کشاورزی هستند، به خاطر سهل‌انگاری در ایجاد تغییر در انگیزه‌های مالی کشاورزانشان مورد انتقاد قرار گرفتند. وزیر تجارت کانادا، مایکل فورتیر نیز گفت که امیدوار بود هر معامله جدید کشاورزان فعال در بخش‌های لبنی و طیور را از رقابت‌های خارجی در امان دارد. با وجود درخواست اتحادیه اروپا برای کاهش بیشتر تعرفه‌ها، کشورهای در حال توسعه انتظار لحنی ملایم‌تر را از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان دارند.

وزیر تجارت مصر رشید محمد رشید گفت: کشورهای ثروتمند باید پرچمدار تغییر سیاست‌ها در مقابله با بی‌ثباتی اقتصاد جهان باشند. او گفت: قیمت‌های روزافزون سوخت و غذا، یادآور تداوم نابرابری‌ جهانی در تجارت بخش کشاورزی هستند. امروز کشورهای توسعه‌یافته مسوول تبعیض‌‌های بیشتر در سیستم تجارت جهان هستند.

ماری پنگستو، وزیر تجارت اندونزی گفت: امید کشورهای ثروتمند برای برخورداری از سهم بیشتر در تجارت جهانی باید با تکیه براهداف توسعه‌ای مذاکرات کنونی باشد.