باهره دامغانی- خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی که اشتهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ژاپن نشان دادند، موجب رونق توکیو در اولین روز هفته شد. به گزارش آسوشیتدپرس، انگیزه‌ها و اخبار قوی که هفته گذشته موجب رونق مناسبی برای بازار سهام توکیو شده بودند، در روز دوشنبه وجود نداشت، به ویژه فصل اعلام درآمد کمپانی‌ها هم در حال اتمام است. اما بازار تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام در نقش حامی و مشوق بزرگ بازار در روز دوشنبه ظاهر شد. بازار سهام توکیو در ماه‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران منطقه و به ویژه کشورهای همسایه را جلب کرده است. البته برخی از تحلیل‌گران معتقدند بازار هنوز تحت تاثیر آمار و ارقامی است که در هفته گذشته منتشر شده است. اما واقعیت این است که سرمایه‌گذاران کشورهای مجاور که تاکنون از خرید سهام در ژاپن اجتناب کرده‌اند، نگران از دست رفتن فرصت هستند و به همین دلیل با اشتهای زیادی رو به خرید آورده‌اند. این جریان در مقابل عوامل منفی مانند تضعیف دلار در مقابل هم مقاومت کرد و تمایل خود را به خرید سهام حفظ کرد.

به این ترتیب در روز دوشنبه شاخص سهام نیکی ۵۰ واحد یا ۳۵/۰درصد به دست آورد و به حدود ۱۴۲۷۰رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۸ واحد یا ۶/۰درصد اضافه کرد و به واحد ۱۴۰۴ رسید. کمپانی‌های نفتی، لاستیک و فولاد نیپون از جمله برندگان مهم بازار سهام توکیو در روز دوشنبه بودند، حال آنکه بانک‌ها و موسسات مالی هنوز ضعیف‌ترین عملکردها را در بازار دارند.

بازار سهام وال‌استریت در حالی هفته جدید را آغاز می‌کند که اقتصاددانان برای اقتصاد این کشور وضعیتی شبیه «اقتصاد ضعیف همراه با بیکاری بالا پیش‌بینی کردند. این در حالی است که هفته گذشته شاخص هزینه مصرف‌کنندگان در ایالات متحده در ماه آوریل ۲/۰درصد ترقی داشت که افزایشی کمتر از حد انتظار بود. تورم در ماه آوریل به استثنای قیمت انرژی و غذا ۱/۰درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در ماه آوریل میزان خرده‌فروشی به دلیل کاهش در میزان فروش اتومبیل ۲/۰درصد تنزل یافت اما فروش به طور کلی به استثنای اتومبیل ۵/۰درصد افزایش یافته است.

اما در منطقه یورو که رییس بانک مرکزی آن در مورد بحران اعتبارات هشدار داده است و اعلام کرد که این بحران هنوز پایان نیافته است، تولید ناخالص داخلی ۷/۰درصد در سه ماه اول سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است که نسبت به سال قبل ۹/۱درصد افزایش نشان می‌دهد. در این میان تولید ناخالص داخلی در آلمان، رشد چشمگیر ۵/۱درصد را در سه ماه اول داشته است، فرانسه ۶/۰درصد و اسپانیا با ۳/۰درصد کمترین میزان رشد را در فصل اول سال ثبت کرده‌اند. همچنین کسری تجاری منطقه یورو در ماه مارس هم رقم شگفت‌انگیزی را ثبت کرد. اداره آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد، کسری تجاری منطقه یورو به ۳/۲میلیارد یورو، (۶/۳میلیارد دلار) در ماه مارس رسیده است که دلیل اصلی آن افزایش ارزش یورو در مقابل دلار و در نتیجه افزایش سود کالاهای صادراتی و کاهش قیمت واردات است.

تورم در چین که در ماه‌های اخیر سرعت چشمگیری داشت، در سال تا ماه آوریل به ۵/۸درصد رسید که نسبت به سال قبل تا ماه مارس، افزایش نشان می‌دهد. برای مقابله با این مشکل بانک مرکزی چین، میزان ودیعه‌ای که بانک‌های بازرگانی باید به عنوان ذخیره نگهدارند از ۱۶درصد به ۵/۱۶درصد افزایش داد. این چهارمین بار در سال‌جاری است که بانک مرکزی میزان ودیعه را برای متعادل کردن جریان رشد اقتصاد افزایش می‌دهد. تولید صنعتی در سال تا ماه آوریل ۷/۱۵درصد افزایش یافت که نسبت به سال گذشته که تولید صنعتی ۸/۱۷درصد افزایش داشت، کاهش مناسبی نشان می‌دهد.

در بریتانیا هزینه مصرف‌کنندگان از ۵/۲درصد در ماه مارس به ۳درصد در ماه آوریل جهش یافت به این ترتیب، نرخ تورم در کشور از حد نصاب ۲درصدی بانک مرکزی بسی بالاتر است. گزارشی در فصلنامه بانک مرکزی هم پیش‌بینی کرد نرخ تورم در سال آینده به بیش از ۳درصد برسد. این گزارش امیدهای کاهش نرخ بهره را تقریبا از بین برد.