اقتصاد خاورمیانه روی میز شرم‌الشیخ

گروه بین‌الملل- دومین روز نشست مجمع جهانی اقتصاد در شرم‌الشیخ مصر دیروز برگزار شد.در بخش‌های مختلف اجلاس، مجمع جهانی اقتصاد در روز گذشته موضوعاتی همچون گردشگری در خاورمیانه، آینده منابع آب و نقش آن در توسعه کشورهای عربی و شمال آفریقا، افزایش قیمت جهانی موادغذایی و نقش آن در افزایش تورم کشورهای خاورمیانه و همچنین راهکارهای توسعه پایدار در خاورمیانه، در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شرم‌الشیخ مطرح شدند. موضوع صلح در خاورمیانه و آینده روابط اسرائیل و اعراب نیز از موضوعات غیراصلی بود که توسط برخی روسای جمهوری که در اجلاس سخنرانی کردند، مطرح شد.

پروفسور کلاوس شوواب رییس مجمع جهانی اقتصاد در سخنرانی دیروز خود که با محوریت توسعه پایدار ارائه شد، با اشاره به وضعیت کشورهای عربی آنها را کشورهای در حال توسعه با روند مطلوب ذکر کرد. به عقیده پروفسور شوواب توسعه در کشورهای عربی خاورمیانه ارتباط تنگاتنگی با درآمدهای نفتی دارد. این اقتصاددان سوئیسی گفت: کشورهای عربی برای رسیدن به توسعه پایدار باید ترتیبی بدهند تا اتکای آنها به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند. به این معنی که توسعه پایدار در کشورهای عربی ارتباط مستقیمی با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دولت‌ها در خاورمیانه دارد. کلاوس شوواب از توسعه تجارت به عنوان الگویی یاد کرد که می‌تواند باعث ایجاد توسعه پایدار در کشورهای خاورمیانه شود. وی با اشاره به رشد اقتصادی با میانگین ۱۵درصد در سال برای کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس آن را رشدی مطلوب ارزیابی کرد.

ارنست مک برایت اقتصاددان موسسه مورگان استنلی که به عنوان سخنران مدعو به این اجلاس دعوت شده بود نیز در پانلی با عنوان نقش افزایش قیمت غذا در تورم خاورمیانه، آن را نقشی جزئی توصیف کرد و گفت: افزایش تورم در کشورهای خاورمیانه بیشتر به دلیل عدم مدیریت درست منابع درآمد نفتی است. به عقیده این اقتصاددان اکثر دولت‌های عربی خاورمیانه سیاست‌های حمایت‌گرایانه را به اجرا درمی‌آورند و به همین دلیل افزایش قیمت مواد غذایی پایه به کشور‌ها وارد نمی‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم اخذ مالیات در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس گفت: شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید درآمد غیرنفتی در شرایطی که بنگاه‌ها مالیات پرداخت نمی‌کنند، افزایش پیدا کند.

نشست منطقه‌ای مجمع جهانی اقتصاد در شرم‌الشیخ در ادامه توجه این نهاد غیررسمی اقتصادی به خاورمیانه برگزار می‌شود. سال گذشته این اجلاس در اردن برگزار شد. تصمیمات و ایده‌هایی که در این مجمع ارائه می‌شود، هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد، اما از لحاظ سیاسی بسیار پراهمیت است. برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در یک کشور به منزله اعلام دوستی جامعه جهانی با آن کشور است. همچنین فرصت‌های جدیدی برای کمک کشورهای ثروتمند به کشورهای فقیر به وجود می‌آید. در روز نخست این اجلاس حسنی مبارک رییس‌جمهوری مصر اجلاس را افتتاح کرد و در ادامه جورج بوش سخنرانی داشت. دیدارهای حاشیه‌ای سران کشورها در جریان این اجلاس‌های منطقه‌ای نیز حائز اهمیت است. اجلاس شرم‌الشیخ امروز به کار خود پایان می‌دهد.