گروه بین‌الملل- افزایش قیمت نفت و نیز کاهش میزان خرده‌فروشی باعث شد تا شاخص‌های وال‌استریت روز سه‌شنبه را در بلاتکلیفی به سر برند و نوسان خاصی را تجربه نکنند. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بازرگانی روز سه‌شنبه گزارش مربوط به میزان خرده‌فروشی را منتشر کرد و بر اساس این گزارش میزان خرده‌فروشی در ماه آوریل چنانکه انتظار می‌رفت ۲/۰درصد تنزل یافته است. میزان خرده‌فروشی خیلی بهتر از انتظار بود؛ اگر میزان فروش اتومبیل‌ در شاخص به حساب نمی‌آمد. با دقت در میزان خرید و فروش و نحوه خرید مردم نشان می‌دهد که مردم آمریکا در شرایط فعلی اقتصادی از خریدهای بزرگ مانند اتومبیل اکراه دارند. تحلیل‌گران بازار معتقدند، آمار و ارقام اقتصادی که منتشر می‌شوند، ضعیف هستند؛ اما به نظر می‌رسد، اقتصاد چندانکه انتظار می‌رود، وضع بدی ندارد. در واقع آمار و ارقام منفی هستند و چون ما انتظار این آمار و ارقام را داریم، شوک ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد بازار دارد وارد مرحله‌ای می‌شود که صرفا بر داده‌های کلان اقتصادی تمرکز و توجه کند. در واقع این خلاف جهت طبیعی و همیشگی بازار است؛ اما این وضعیت تا زمانی که چشم‌انداز اقتصاد مبهم است و بی‌ثباتی فراوان، ادامه خواهد داشت، به ویژه آنکه بن‌برنانکی رییس بانک مرکزی ایالات متحده دیروز گفت: بحران کمبود اعتبارات تمام شده؛ اما وضع هنوز به حالت طبیعی و نرمال بازنگشته است.

شاخص سهام داوجونز در روز سه‌شنبه ۴۴ واحد یا ۳۴/۰ درصد از دست داد و به واحد ۱۲۸۳۲ رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه شاخص داوجونز بیش از ۱۳۰واحد به دست آورد. شاخص سهام استاندارد اندپورز کمتر از یک واحد یا ۰۴/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۴۰۳ رسید. اما شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۷ واحد یا ۲۷/۰درصد به دست آورد و به واحد ۲۴۹۵ رسید. کارل ایمان یک‌ میلیاردر معروف سعی دارد تا کمپانی یاهو را بار دیگر به مذاکرات با مایکرو سافت بازگرداند، این خبر موجب افزایش سهام یاهو و رونق شاخص نزدک شد.

در ژاپن، بازار سهام توکیو روزی راکد و ساکن را به دلیل فقدان هرگونه دلیل و انگیزه برای فعالیت به پایان برد. بلاتکلیفی و ناامیدی وال استریت و از طرفی زلزله چین از عوامل توقف فعالیت سرمایه‌گذاران در ژاپن شد. برخی از سرمایه‌گذاران می‌گویند به نظر می‌رسد بازار انرژی لازم را برای اینکه شاخص نیکی را به بالاتر از واحد ۱۴۰۰۰ برساند، ندارد؛ به ویژه آنکه درآمد کمپانی‌ها به جای امید، بازار را ناامید و دلسرد کرده است. شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه ۲واحد یا ۰۱/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۳۹۵۲ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۲واحد ضرر کرد و کار خود را در واحد ۱۳۵۸ به پایان برد.

در اروپا، بازار لندن روز بدی را سپری کرد و شاخص سهام FTSE لندن ۱۴/۰درصد از دست داد؛ اما داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه هر یک به ترتیب ۳۴/۰درصد و ۴۵/۰درصد به دست آوردند. اما بازار سهام چین که روز سه‌شنبه را تحت‌تاثیر زلزله بزرگ استان سی‌چوان با ضرر به پایان برده بودند، روز چهارشنبه احیا شدند. پس از آنکه در روز سه‌شنبه معامله سهام ۶۶کمپانی ایالت سی‌چوان متوقف شد، روز چهارشنبه موسسات مالی و بانکی رهبری بازار را به دست گرفتند. به این ترتیب شاخص اصلی شانگهای ۸/۱درصد یا ۶۳واحد به دست آورد و به واحد ۳۶۲۴ رسید. شاخص شن زن هم ۹/۱درصد ترقی کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین و یورو تنزل یافت. صبح روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۷۲/۱۰۴ین معامله شده. این در حالی است که در روز سه‌شنبه در نیویورک هر دلار به ازای ۶۰/۱۰۳ین معامله شده بود، ارزش ین افزایش محسوسی را در مقابل دلار نشان می‌دهد. همچنین نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۴۶۸/۱ دلار بود که نسبت به روز سه‌شنبه در نیویورک ارزش دلار کاهش نشان می‌داد.