کلینتون بر تداوم مبارزه اصرار دارد

گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی در ویرجینیای غربی در جمع هواداران خود گفت رقابت بر سر نامزدی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز پایان نیافته است. به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون در حالی این سخنان را می‌گوید و بر حضور خود در رقابت‌ها اصرار دارد که به نظر می‌رسد اعضا و مقامات ارشد حزبی انتخاب خود را کرده‌اند و با رای به باراک اوباما، باعث پیشتازی اوباما در هیات‌های نمایندگی سوپر شده‌اند. باراک اوباما تاکنون بیش از ۱۵۰هیات نمایندگی از هیلاری کلینتون پیش است و تقریبا جبران این فاصله برای خانم کلینتون به‌رغم برد قاطعانه در ویرجینیای غربی ناممکن است.

در انتخابات مقدماتی که پریروز (سه‌شنبه) در ویرجینیای غربی برگزار شد، کلینتون ۶۸درصد آرا را به دست آورد و توانست ۲۰هیات نمایندگی از مجموع ۲۸هیات نمایندگی را در این ایالت به دست آورد. باراک اوباما، اما ترجیح داد تا از تبلیغات در این ایالت که می‌دانست خانم کلینتون وضع بهتری دارد، صرف‌نظر کند و برعکس توجه خود را به دو ایالت میشیگان و فلوریدا معطوف کرد که به دلیل اختلاف‌نظر با کمیته مرکزی حزب دموکرات درباره تاریخ برگزاری انتخابات، از شرکت در انتخابات مقدماتی محروم شده‌اند. این دو ایالت که روی هم ۴۴کارت الکترال دور دوم انتخابات را دارا هستند، می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای برای هر نامزد ریاست‌جمهوری داشته باشد.

باراک اوباما که با توجه به رای و نظر مقامات و اعضای حزب که در هفته گذشته به دست آورده است، انتخاب خود را برای دور دوم قطعی می‌داند تلاش دارد با سفر به این دو ایالت، از مردم آنها دلجویی کرده و رای آنها را برای خود حفظ کند. اوباما در هفته گذشته توانست رای بیش از ۲۰عضو حزب را دریافت کند و برای اولین بار نه تنها فاصله خود را با کلینتون در این آرا از بین ببرد، بلکه ۱۰رای هم پیش افتد، به همین دلیل برای فعالیت در ایالت ویرجینیا چندان رغبتی از خود نشان نداد و اجازه داد تا خانم کلینتون با پیروزی در ویرجینیای غربی به اصرار بیهوده خود در ماندن در رقابت ادامه دهد. در همین حال، اوباما اشاره کرده است که اگر خانم کلینتون از دور انتخابات کنار رود، با کمک حزب سعی خواهند کرد تا ۱۰میلیون دلار قرضی که بابت تبلیغات انتخابات برای او پیش آمده است، ادا کند. هیلاری کلینتون پس از برد در ویرجینیای غربی گفت، مقامات حزب باید سعی کنند بهفمند چه کسی برای انتخابات نوامبر و رقابت با جمهوری‌خواهان قوی‌تر و قدرتمند‌تر است. او گفت از سال ۱۹۱۶ تاکنون هیچ رییس‌جمهوری بدون برد در ویرجینیای غربی به کاخ سفید نرفته است. لازم به ذکر است که ۲۵درصد جمعیت این ایالت حدود ۶۰ سال و بالاتر بودند و همین میزان هم فاقد تحصیلاتی بالاتر از دبیرستان بودند که به طور سنتی از رای‌دهندگان متمایل به هیلاری کلینتون به شمار می‌رود.

با چرخش به سمت اوباما، حزب دموکرات نشان داده است که اوباما توانسته است با شعار تغییر، مردم را به هیجان و اشتیاق بیاورد. وی تنها فردی است که توانسته است آرای افراد مستقل و نیز جمهوری‌خواهان معتدل را جلب کند. به طوری که در ایالت کالیفرنیا، حامیان جمهوری‌ خواه وی برایش تبلیغات تلویزیونی با عنوان «به پیش اوباما» ترتیب داده‌اند. از طرف دیگر وی در شمارش هیات‌های نمایندگی از خانم کلینتون پیش است. اینها دلایل کافی به اعضای حزب دموکرات می‌دهد تا از باراک اوباما حمایت کنند.

از همین رو اوباما که از هم‌اکنون راهیابی خود را به دور دوم قطعی می‌داند، در حال برنامه‌ریزی برای رقابت دور دوم در ماه نوامبر است. رسانه‌های طرفدار وی هم با تمرکز بر بیماری و سن جان مک کین هم‌اکنون تبلیغات علیه وی را آغاز کرده‌اند. جان مک کین که چندی پیش ۷۲ شمع برای سالروز تولد خود خاموش کرده است. با توجه به بیماری‌اش که نوعی خطرناک از سرطان پوست است، به نظر نمی‌رسد کاندیدای مناسبی برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده باشد. به طور نمادین مردم آمریکا به رییس‌جمهوری قدرتمند احتیاج دارند تا قدرت آمریکا را نمایندگی کند. چندی پیش نیویورک تایمز از جان مک کین خواسته بود که به پزشکان خود اجازه دهد تا پرونده پزشکی‌اش را منتشر کند. مشاوران جان مک کین می‌گویند او در سلامت کامل به سر می‌برد، اما به نظر می‌رسد این اظهارات برای امتناع مردم کافی باشد، به ویژه که رقیبی قدرتمند و جوان دارد. باراک اوباما ۴۶ سال دارد.