گروه بین‌الملل- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود نسبت به افزایش فشارهای تورمی در اقتصادهای نوظهور آسیا هشدار داد و از این اقتصادها خواست در اجرای سیاست‌های انبساطی پولی تجدید نظر کنند.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، بانک جهانی از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه آسیا خواسته است تا برای مقابله با فشارهای تورمی و افزایش نرخ تورم آماده باشند و در اجرای سیاست‌های انبساطی پولی، تجدید نظر کنند. توصیه بانک جهانی در شرایطی است که کاهش رشد اقتصادی چین و ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو، تاثیر منفی زیادی بر صادرات کشورهای آسیایی داشته است. رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست ۲۰۱۲ میلادی به شدت کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است.

بانک جهانی پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه شرق آسیا به استثنای ژاپن و هند، امسال به کمتر از ۶/۷ درصد خواهد رسید. این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۲/۸ درصد رسیده است.

بانک جهانی افزود وابستگی بیش از حد آسیا به تقاضای صادراتی اروپا و چین، آسیب‌پذیری این کشورها را در برابر کاهش رشد اقتصادی چین و اروپا به شدت افزایش داده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از بانک‌های مرکزی آسیایی امسال مجبور شدند برای تقویت رشد و رونق اقتصادی نرخ بهره بانکی خود را کاهش دهند. افزایش احتمال خروج یونان از حوزه یورو نیز فشار زیادی را بر کشورهای آسیایی و بازارهای مالی بین‌المللی وارد کرده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز هشدار داد بحران مالی و بدهی حوزه یورو به شدت ثبات و رشد اقتصادی جهان را تهدید می‌کند.

این گزارش افزود: شاخص سهام آسیا طی ماه جاری میلادی با افت ۱۰ درصدی روبه‌رو شده است. کاهش رتبه اعتباری ژاپن از سوی موسسه رتبه بندی فیچ نیز به نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به وضعیت اقتصادی کشورهای بزرگ جهان دامن زده است. میزان بدهی‌های ژاپن به بیش از ۲۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است که این بالاترین رکورد در بین کشورهای صنعتی است. رشد صادرات چین در ماه آوریل با کاهش روبه‌رو شده و صادرات مالزی، فیلیپین و تایلند نیز به شدت کاهش یافته است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی رشد اقتصادی چین تا بیست سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت و این کشور دیگر قادر نیست به نرخ رشد اقتصادی ده درصدی دست یابد. بر این اساس رشد اقتصادی چین تا ده سال آینده به کمتر از ۵ درصد در سال کاهش خواهد یافت.