رییس‌جمهوری یونان به دنبال تشکیل دولت اضطراری

اوانجلوس ونیزلوس، رهبر حزب اصلی سوسیالیست‌ها (چپ) عکس: رویترز

سومین حزب یونان هم در تشکیل دولت ائتلافی ناکام ماند

ارزش یورو به طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافت گروه بین‌الملل- کارلوس پاپولیاس، رییس‌جمهوری یونان، در تلاش است برای تشکیل یک دولت اضطراری، مذاکراتی را با رهبران احزاب مختلف انجام دهد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، این اقدام پاپولیاس در شرایطی انجام می‌شود که حزب اصلی سوسیالیست‌های یونان یعنی حزب پاسوک به عنوان سومین حزب این کشور در تشکیل دولتی ائتلافی ناموفق بود.

اگر تلاش‌های رییس‌جمهوری یونان در متقاعد کردن احزاب به تشکیل دولتی اضطراری با شکست روبه‌رو شود، احتمالا این کشور در ماه آینده شاهد برگزاری انتخاباتی دیگر خواهد بود.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که با توجه به این که سیاست‌مداران یونانی در مورد برنامه ریاضت اقتصادی با هم اختلاف نظر دارند، این احتمال وجود دارد که درخواست رییس جمهوری مورد توجه رهبران احزاب قرار نگیرد.

به دلیل آنکه در انتخابات عمومی یکشنبه هفته گذشته، ۶ مه، هیچ یک از احزاب یونان نتوانستند اکثریت آرا را به دست آورند، در نتیجه احزاب اصلی برای تشکیل دولت ناچار به تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب دارای گرایش‌های متفاوت هستند.

اوانجلوس ونیزلوس، رهبر حزب اصلی سوسیالیست‌ها که تلاش‌هایش برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست مواجه شد، قرار بود دیروز، شنبه، با رییس‌جمهوری یونان دیدار کند.

ونیزلوس پیشتر با رهبر حزب راست‌گرای «دموکراسی جدید » مذاکراتی داشت، اما این حزب نتوانست برای تشکیل دولت ائتلافی و کسب اکثریت در پارلمان، حزب سومی را پیدا کند.

این در شرایطی است که حزب «دموکراسی جدید» هم که قصد داشت اوایل هفته جاری دولتی ائتلافی تشکیل دهد، در جلب نظر حزب چپ‌گرای سیریزا ناکام ماند.

به باور کارشناسان بزرگترین برنده در انتخابات، حزب چپ‌گرای سیریزا بود که آشکارا می‌گوید در صورت کسب قدرت، برنامه ریاضت اقتصادی تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا را دنبال نخواهد کرد.

حزب سیریزا، مخالف ائتلاف با محافظه‌کاران، سوسیالیست‌ها و حزب چپ دموکراتیک این کشور بوده‌است.‌

رهبر این حزب گفته‌است که او به هر ائتلافی که بخواهد برنامه ریاضت اقتصادی را اجرایی کند، نخواهد پیوست.

در همین حال اولی رن، کمیسر اروپا در امور مالی گفته‌است که یونان باید به تعهداتش در مورد برنامه ریاضت اقتصادی آن کشور پایبند باشد.

اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از یونان خواسته‌اند که ماه آینده با کاهش مجدد بودجه به میزان ۵/۱۴ میلیارد یورو، برنامه‌های ریاضتی را تشدید بخشد. آنها در عوض گفته‌اند که ۲۴۰ میلیارد یورو به یونان وام خواهند داد تا دولت بخشی از قرض‌هایش را بازپرداخت کند و بتواند در حوزه یورو باقی بماند.

مقامات آلمانی به یونانی‌ها هشدار داده‌اند که برنامه ریاضت اقتصادی را به طور کامل اجرا کند و می‌گویند که حتی اگر یونان از حوزه یورو خارج شود، این واحد پولی مشترک، همچنان در میان ۱۶ کشور دیگر حوزه یورو پایدار خواهد ماند.

یکی از اهداف تشکیل دولت ائتلافی، حفظ یونان در منطقه یورو است. ابهام در تشکیل دولت ائتلافی در شرایطی است که بازارهای مالی این کشور به ابهام در تشکیل دولت ائتلافی واکنش منفی نشان داده‌اند.

این همه در شرایطی است که نرخ بیکاری در یونان به بیش از ۲۱ درصد رسیده و بعضی از صنایع این کشور در پی تدابیر ریاضتی دولت رو به ورشکستگی رفته‌اند.

کونستانتین میخالوس، رییس اتاق بازرگانی و صنعتی آتن درباره برگزاری انتخابات دوباره در کشورش گفت: «ما باید یک دولت ائتلافی داشته باشیم، در غیر این صورت باید در ماه آینده انتخابات مجدد برگزار کنیم که دولت جدیدی را مستقر می‌کند. اما تا آن زمان ممکن است یونان به سوی نابودی پیش برود.»

ادامه تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی در یونان در شرایطی انجام می‌شود که اتحادیه اروپا در پی رفع بحران مالی این کشور و نگه داشتن آن در منطقه یورو است.

اکنون ممکن است کارولوس پاپولیاس، رییس‌جمهوری یونان، برای تشکیل دولت ائتلافی با سران احزاب گفت‌و‌گو کند.

همچنین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در انتخابات بعدی، احزاب مخالف سیاست صرفه‌جویی و ریاضت اقتصادی شانس پیروزی دارند. این امر می‌تواند به معنای پایان عضویت یونان در حوزه‌ مالی یورو باشد. موسسه‌ اعتبارسنجی «فیچ» برگزاری انتخابات تازه در یونان را «سناریویی انتقادی برای یونان و حوزه‌ مالی یورو» نامید. ناکامی تشکیل دولت در یونان، باعث سقوط ارزش یورو در مقایسه با دلار شد. از ماه ژانویه تا کنون، یورو هرگز چنین ارزش خود را نسبت به دلار از دست نداده بود.

یونان قرار است به زودی ۹۸ میلیارد دلار دیگر از وام مورد توافق با اتحادیه اروپا را دریافت کند. این وام در چارچوب دومین توافق بسته نجات اقتصادی با این کشور پرداخت می‌شود، بسته‌ای که شامل ۱۳۰ میلیارد وام جدید و چشم‌پوشی از ۱۰۷ میلیارد دلار دیگر از قروض یونان از طرف اعتباردهندگان بخش خصوصی می‌شود.

در پنجمین سال رکود اقتصادی در یونان و شرایطی که بیکاری در این کشور به ۲۰ درصد رسیده‌ دولت‌های پیشین این کشور متعهد شده‌اند تا ماه ژوئن راهی برای صرفه‌جویی ۵/۱۱ میلیارد یورویی طی دو سال آینده بیابند.

حزب راست میانه دموکراسی نو و حزب سوسیالیست پاسوک که دو حزب بزرگ یونان به شمار می‌روند و اکنون دولت ائتلافی در اختیار دارند ۱۴۹ کرسی در اختیار دارند و نمی‌توانند تشکیل دولت دهند.