اقتصادهای نوظهور و حق رای بیشتر در IMF

شادی آذری - تنش بین اقتصادهای عمده جهان بر سر طرحی برای افزایش منابع صندوق بین‌المللی پول (IMF) و تلاش اقتصاد‌های نوظهور برای برخورداری از حقوق بیشتر در میان وام‌دهندگان جهانی به اوج خود رسیده است. هدف از افزایش منابع این صندوق مقابله با بحران بدهی‌های حوزه یورو عنوان شده است. به گزارش رویترز، در هفته آینده رهبران مالی جهان در واشنگتن گرد هم خواهند آمد تا پیشنهاد برخی کشورها برای مشارکت بیشتر در صندوق بین‌المللی پول را مورد بررسی قرار دهند تا این صندوق بتواند در صورت بروز مشکلات بیشتر در بحران بدهی‌های اروپا با آنها مقابله کند. بازارهای نوظهوری چون چین، برزیل و روسیه علاقمند به تامین پول بیشتر برای صندوق بین‌المللی پول هستند اما در ازای آن یک درخواست دارند: حق رای بیشتر.

در مذاکراتی که در هفته جاری به طور رسمی برای فاز بعدی اصلاحات در نظام رای‌دهی صندوق بین‌المللی پول انجام شد، این موضوع به بحثی داغ تبدیل شد. فاز بعدی اصلاحات در نظام رای‌دهی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۳ تکمیل خواهد شد. فشار بیشتر بازارهای نوظهور در این زمینه به معنای آن است که حق رای اروپا احتمالا کمتر خواهد شد.

در ماه ژانویه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که به ۶۰۰ میلیارد دلار از منابع جدید نیاز دارد تا به «ناظران بی‌گناهی» که ممکن است تحت‌تاثیر سرایت بحران اقتصادی و مالی اروپا قرار گیرند کمک کنند.

اوایل این هفته، رییس صندوق بین‌المللی پول، کریستین لاگارد، اعلام کرد که شاید به آن اندازه پول که تصور می‌شد نیازی نباشد چون خطرات اقتصادی رنگ باخته‌اند. روز جمعه مقاماتی از کشورهای عضو گروه بیست به رویترز گفتند که احتمالا اقتصادهای عمده جهان با پرداخت بودجه‌ای بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار موافقت خواهند نمود. یکی از مقامات گروه بیست گفت که تلاش‌ها در جهت تامین بودجه صندوق احتمالا موجب خواهد شد ۵۰ میلیارد دلار از ژاپن گرفته شود و همین مقدار را نیز چین و عربستان سعودی بپردازند. این علاوه بر ۲۵۰ میلیارد تا ۳۰۰ میلیارد دلاری خواهد بود که پیش از این کشورهای اتحادیه اروپا برای تامین آن مشارکت کردند. بودجه‌های کمتر احتمالا از کشورهایی چون روسیه، مکزیک و برزیل تامین خواهد شد.

در روز ۱۹ آوریل، تامین بودجه صندوق بین‌المللی پول توسط گروه هفت متشکل از هفت اقتصاد ثروتمند جهان به بحث گذاشته خواهد شد و در عصر همان روز گروه بیست و گروه هفت به طور مشترک درباره آن به بحث خواهند پرداخت. لاگارد گفت امیدوار است در مورد این موضوع در جلسات هفته آینده پیشرفت‌هایی حاصل آید اما افزود که دستیابی به یک توافق، زمان بر خواهد بود.

ایالات متحده که انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد و در رقابت‌های آن کسری بودجه به یک بحث کلیدی تبدیل شده است، بر این نکته تاکید می‌ورزد که در تلاش‌ها برای تامین بودجه صندوق بین‌المللی پول مشارکت نخواهد کرد. احتمالا کانادا هم پولی نخواهد داد.