اعزام ناظران بین‌المللی به سوریه

بشار الجعفری نماینده سوریه در شورای امنیت / عکس‌ها: رویترز

گروه بین‌الملل- در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی برای تحکیم آتش‌بس در سوریه همچنان ادامه دارد، فعالان مخالف دولت از گلوله‌باران شهر حمص خبر داده‌اند. براساس گزارش‌های دریافتی، دو منطقه در شهر حمص زیرآتش گلوله قرار دارد، اما جزئیاتی از میزات تلفات منتشر نشده است.

همزمان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل سرانجام روز جمعه در جلسه‌ای در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای به توافق رسیدند که در صورت تایید نهایی به گروهی از ناظران اجازه داده می‌شود به سوریه سفر و بر روند برقراری آتش‌بس در این کشور نظارت کنند.

این پیش نویس در دور اول با اعتراض روسیه روبرو شد، اما سرانجام پس از اصلاحات به تصویب رسید. قرار بود این قطعنامه دیروز، شنبه، برای تایید نهایی در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

سخنگوی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، گفته‌است که گروه کوچکی از ناظران هم اکنون آماده شده‌اند که به محض تصویب این قطعنامه عازم سوریه شوند.

روز جمعه احمد فوزی، سخنگوی کوفی‌عنان، نماینده‌ ویژه‌ سازمان ملل و اتحادیه‌ عرب در امور سوریه، تایید کرد که «آتش‌بس شکننده» به‌طور نسبی برقرار بوده‌است. او ضمن ابراز خشنودی از این روند گفت، امیدوار است که به‌زودی طرح صلح کوفی عنان به‌طور کامل اجرا شود.

طرح صلح کوفی عنان علاوه بر آتش‌بس، کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان، آزادی زندانیان سیاسی، مذاکره میان دولت و اپوزیسیون، برگزاری تجمعات اعتراضی و اجازه‌ ورود خبرنگاران مستقل به سوریه را نیز در بر می‌گیرد.

احمد فوزی همچنین گفت، دولت سوریه به او خبر داده که ویزای ۷۴ خبرنگار خارجی صادر شده است.

طرح صلح ۶ ماده‌ای پیشنهادی عنان با هدف خاتمه‌دادن به ناآرامی‌ها در سوریه ارائه شده‌است.

بنابر ادعای سازمان ملل از زمان آغاز درگیری‌ها در این کشور از یک سال گذشته تاکنون بیش از ۹ هزار نفر که اکثر آنها غیرنظامی هستند، جان خود را از دست داده‌اند.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفته‌است در جریان نشست روز جمعه «بحث‌های خوبی» انجام شد، هر چند که به گفته او همه این بحث‌ها «کاملا راضی کننده» نبود.

سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل هم گفته‌است: «عاقلانه» نیست که درباره نتایج این قطعنامه پیش‌بینی کنیم.

ژرارد آرود، نماینده فرانسه هم در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «مذاکرات دشواری داشتیم، اما به هر حال به توافق رسیدیم.»

از سوی دیگر سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیاست، گزارش کرده‌است که چندین نفر در جریان تظاهراتی که روز گذشته در نقاط مختلف کشور برگزار شد، کشته شده‌اند.

به گفته یکی از گروه‌های فعال حقوق بشر، درگیری‌هایی هم در خربه الجوز، دهکده‌ای در نزدیکی مرز با ترکیه رخ داده است.

مخالفان دولت ادعا می‌کنند که در روز نخست آتش‌بس یعنی روز پنجشنبه، دست کم ۲۰ نفر کشته شدند. مرحله اصلی آتش‌بس میان نیروهای دولتی و مخالفان بشار اسد، از سپیده‌دم روز پنج شنبه آغاز شد.

این در شرایطی است که یک روز پس از اعلام آتش‌بس در سوریه، ده‌ها هزار نفر مخالفت خود را با حکومت سوریه به نمایش گذاشتند.

پیش از این اپوزیسیون سوریه مردم این کشور را فراخوانده بود که برای نشان دادن مخالفت خود به نظام حاکم روز جمعه در تظاهرات اعتراضی مسالمت‌آمیز شرکت کنند. در صفحه‌ فیس‌بوک «انقلاب ۲۰۱۱ سوریه» که یکی از مراکز مهم خبررسانی در‌باره‌ حرکت‌های اعتراضی مخالفان رژیم بعث است، آمده بود: «دیگر هیچ عذری برای غیبت موجه نیست، زیرا امروز، روز همه‌ مردم سوریه است.»

به گزارش خبرگزاری‌ها روز جمعه در سراسر سوریه ده‌ها هزار نفر در راهپیمایی‌ها و تجمع‌ها شرکت کردند. در ادلب و درعا تعداد تظاهرات‌کنندگان به مراتب بیشتر از مناطق دیگر بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مخالفان مدعی شد که نیروهای دولتی به طور پراکنده به برخی از معترضان حمله کردند و در ادلب، حما، درعا و حوالی دمشق دست کم ۵ نفر را کشته‌اند. رویترز تعداد کشته‌شدگان را ۳ نفر و خبرگزاری آلمان ۱۱ نفر اعلام کردند.

یک میلیون نفر نیازمند کمک این همه در شرایطی است که براساس برآورد سازمان ملل دست کم یک میلیون سوری نیازمند کمک‌های انسانی هستند. روز جمعه والری آموس، هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های سازمان ملل در نیویورک هشدار داد که نیروهای امدادگر بین‌المللی باید هر چه زودتر به کمک نیازمندان بشتابند.

والری آموس از دولت سوریه خواست، امنیت امدادگران و ورود بی‌قید و شرط آنها را به مناطق گوناگون سوریه، به‌ویژه مناطقی که مرکز فعالیت مخالفان بوده‌اند، تضمین کند.

خانم آموس تاکید کرد که کمک به نیازمندان باید بدون در نظر گرفتن تحولات سیاسی در روزهای آینده امکان‌پذیر باشد.

کمک به پناهجویان در ترکیه

همزمان و به گزارش خبرگزاری آلمان، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) در اقدامی پیش‌گیرانه، یک هزار و ۶۰۰ چادر برزنتی و ۱۴ هزار پتو به ترکیه ارسال کرده‌است.

سازمان ملل احتمال می‌دهد که در آینده موج جدیدی از پناهجویان سوری راهی ترکیه شود. در حال حاضر در ۷ اردوگاه پناهجویان در مرز ترکیه و سوریه نزدیک به ۱۲ هزار چادر دایر شده است که در آنها دست کم ۲۴ هزار پناهجوی سوری مستقر هستند.