همزمان گزارش‌ها از کشته‌شدن ۱۰۰ نفر در شهر حمص و اطراف آن خبر می‌دهند

گروه بین‌الملل- سازمان‌های حقوق بشری سوریه از کشته‌شدن دست‌کم صد نفر از مخالفان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، در استان حمص و مناطق اطراف آن خبر داده‌اند. در همین حال روسیه اعلام کرد که در نشست روز جمعه در تونس که درباره سوریه برگزار خواهد شد، شرکت نخواهد کرد. به گزارش منابع خبری در مناطق هم مرز با ترکیه بر اثر حمله نیروهای دولتی دست‌کم ۴۴ نفر کشته شده‌اند. بخشی از نیروهای «ارتش آزاد سوریه» که سربازان و افسران جدا شده از ارتش آن کشور هستند در این منطقه مستقر شده‌اند. به گفته نهاد‌های حقوق بشری سوریه، ۲۷ نفر از کشته‌شدگان جوانانی هستند که با اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند. شامگاه سه‌شنبه هم در شهر حمص که به یکی از مراکز مهم مخالفان بشار اسد تبدیل شده است، دست‌کم ۵۴ نفر کشته شدند.

مقامات صلیب سرخ جهانی همزمان از دولت سوریه و دیگر گروه‌های درگیر در این کشور خواسته‌اند روزانه دو ساعت آتش‌بس در این شهر برقرار کنند تا امکان ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم شهر حمص که از هجده روز پیش زیر سنگین‌ترین حملات قرار دارند، فراهم شود.

روسیه در نشست تونس شرکت نمی‌کند

همزمان دولت روسیه اعلام کرد که نمایندگان این کشور در کنفرانس بین‌المللی بحران سوریه شرکت نخواهند کرد. به گفته مقامات روسیه هدف واقعی این نشست روشن نیست، از این رو امکان حضورروسیه در این نشست وجود ندارد.

به گزارش رادیو فرانسه، این کنفرانس قرار است فردا، جمعه، درتونس برگزار شود. یک سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این رابطه گفت: «دستورکار این نشست و کشورهایی که به این کنفرانس دعوت شده‌اند به اطلاع روسیه نرسیده است، از آن مهم‌تر، به گفته این مقام روسی، هدف واقعی این نشست روشن نیست؛ از این رو امکان حضورروسیه دراین نشست وجود ندارد.»

این مقام روسی در ادامه سخنان خود گفت: «به نظرمی‌رسد که هدف این کنفرانس تشکیل ائتلافی برای حمایت ازیک طرف درگیر در بحران سوریه است زیرا به گفته او، از نمایندگان جناح‌های گوناگون اپوزیسیون سوریه برای حضور دراین نشست دعوت شده‌است بدون اینکه دعوتی ازدولت دمشق برای شرکت در کنفرانس انجام گرفته باشد.»

در همین حال دولت پکن تا روز سه‌شنبه نسبت به شرکت یا عدم شرکت نماینده این کشوردر این نشست واکنشی نشان نداده ‌بود. یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این مورد گفت که دولت پکن همچنان درحال بررسی جوانب مختلف برگزاری چنین نشستی است. با این حال این مقام چینی گفت که کشورش ازهر ابتکار عملی که بتواند راه حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه ارائه نماید حمایت می‌کند.

چین و روسیه به عنوان نزدیک‌ترین مدافعان حکومت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، درسازمان ملل درهفته‌های اخیر قطعنامه چند کشورغربی را برای محکومیت سوریه درشورای امنیت سازمان ملل «وتو» کردند. این در شرایطی است که پیش‌تر دبیر کل اتحادیه عرب با ابراز امیدواری به دستیابی به یک توافق بین المللی برای حل بحران سوریه، از دیده‌شدن نشانه‌هایی حاکی از تغییر موضع روسیه و چین خبر داده بود.

همزمان با این اقدامات، دولت بشار اسد می‌گوید به زودی اصلاحات سیاسی در این کشور را انجام می‌دهد. قرار است روز یکشنبه، هفتم اسفند، قانون اساسی جدید سوریه به همه‌پرسی گذاشته شود. مخالفان بشار اسد خواستار تحریم این همه‌پرسی شده‌اند.

کشته‌شدن دو خبرنگار غربی در مرکز شهر حمص

در همین حال، گزارش‌های تائید نشده حاکی از آن است که دو خبرنگار غربی در مرکز شهر حمص در سوریه کشته شد‌ه‌‌اند. فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند یک خبرنگار آمریکایی و یک خبرنگار فرانسوی پس از آنکه خمپاره‌ای به محل موقت رسانه‌ای در منطقه باب عمرو اصابت کرد، کشته شدند. این فعالان گفته‌اند که چند نفر دیگر هم کشته و زخمی‌شده‌اند. مقامات آمریکایی در اظهارنظرهایی که ظاهرا راه را برای ارسال سلاح برای مخالفان سوریه باز می‌کند، تاکید کردند: چنانچه راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه غیرممکن باشد آنها ممکن است دیگر گزینه‌ها را در نظر بگیرند.

آمریکا امکان ارسال سلاح به سوریه را بررسی می‌کند

در همین حال اظهارنظرهایی که مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا طی روز سه‌شنبه ابراز داشتند، ظاهرا نشان‌دهنده تغییر موضع آمریکا است. آمریکا تاکنون و همواره بر سیاست مسلح نکردن مخالفان اصرار داشته و صحبتی از گزینه‌های جایگزین به میان نیاورده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز در این ارتباط تاکید کرد: «ما همچنان اعتقاد داریم که یک راه حل سیاسی چیزی است که سوریه به آن نیاز دارد.» او در ادامه افزود: «ما نمی‌خواهیم دست به اقداماتی بزنیم که هرچه بیشتر باعث درگیری‌های نظامی در سوریه شود؛ زیرا این وضعیت ممکن است کشور را وارد مسیری خطرناک کند، اما از طرف دیگر تدابیر بیشتر را نیز دور از نظر نگه نمی‌داریم.»

در همین حال ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن در حال تغییر موضع خود نسبت به مسلح ساختن مخالفان سوریه است، اظهار کرد: «واشنگتن نمی‌خواهد شاهد افزایش خشونت‌ها باشد و بر تلاش‌های سیاسی برای متوقف کردن خشونت‌ها تاکید دارد.» او افزود: «این به این معنی است که اگر ما نمی‌توانیم بشار اسد را وادار به تسلیم در برابر فشارهای خودمان کنیم، ممکن است تدابیر اضافی‌تر را نیز در نظر بگیریم.»