سیدعباس عاملی- قیمت نفت و ارزش دلار روز جمعه به علت ترس از تاب نیاوردن اقتصاد آمریکا زیر فشار افزایش نرخ بهره و افزایش بیش از پیش قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کردند. پس از انتشار گزارش دپارتمان تجاری واشنگتن مبنی بر کاهش ۵۰درصدی رشد اقتصادی آمریکا در ربع دوم سال، وال استریت از فدرال رزرو خواست که از افزایش نرخ بهره در ماه آینده خودداری کند.

نشانه‌های کاهش سرعت رشد بازار مسکن، که در سال‌های اخیر نیروی محرکه اقتصاد آمریکا بوده است و پایان یافتن هزینه کردن دولت برای بازسازی مناطق جنوبی که توسط توفان کاترینا آسیب دیده بودند، به معنای رشد ۵/۲‌درصدی اقتصاد آمریکا در سه ماه منتهی به ماه ژوئن بوده است. این در حالی است که رشد اقتصادی آمریکا در ربع اول سال ۶/۵درصد بود.

رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال به علت هزینه میلیاردها دلار برای بازسازی خرابی‌های ایجاد شده توسط توفان کاترینا که شهر نیو اورلئان را ماه آگوست پارسال زیر آب گذاشت افزایش پیدا کرد، ولی کاهش ۸‌درصدی هزینه برای مخارج غیر نظامی در سه ماه دوم سال باعث کاهش رشد اقتصادی آمریکا در ربع دوم شد.

در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد آمریکا بیش از وضع کنونی افول کند، ارزش سهام روز جمعه به دنبال احتمال خودداری فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره به صورت چشمگیری افزایش یافت. نرخ بهره طی هفده مرحله افزایش ۲۵/۰‌درصدی از یک‌‌درصد به ۲۵/۵‌درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در اقدامی برای جلوگیری از افزایش بیشتر تورم بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. نرخ تورم در ربع دوم سال از ۲‌درصد به ۹/۲‌درصد افزایش پیدا کرد.

راب کارنل، از آی.ان.جی فایننشال مارکتز می‌گوید: «تورم همچنان بالاتر از سطحی است که فدرال رزرو بتواند با آن کنار بیاید، بنابراین به‌رغم انتشار یافته‌های جدید (در خصوص کاهش رشد اقتصادی) به نظر می‌رسد که فدرال رزرو قصد داشته باشد یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد.»

عصر نرخ بهره‌های پایین، قرض کردن را برای آمریکایی‌ها ارزان کرد و باعث قدرت گرفتن بازار مسکن و بازار مصرف‌کنندگان شد. ولی آمار روز جمعه حکایت از این دارد که آمریکایی‌ها در پاسخ به افزایش نرخ بهره و قیمت سوخت در حال سفت کردن کمربندهای خود هستند. رشد مصرف از ۸/۴‌ درصد در ربع اول سال به ۵/۲‌درصد در ربع دوم کاهش پیدا کرد.

نگرانی از کاهش رشد اقتصاد آمریکا باعث کاهش ۵/۱دلاری قیمت نفت در روز جمعه شد. نفت در ظهر روز جمعه در بازار نیویورک به قیمت بشکه‌ای ۷۳ دلار مبادله شد. در همین حال، ارزش دلار در برابر ین ژاپن به میزان یک‌‌درصد و در برابر یورو به میزان ۵/۰‌درصد کاهش پیدا کرد.