گروه بین‌الملل- مراسم عزاداری عاشورا در شهرهای کابل، مزار شریف و قندهار هدف حمله انتحاری قرار گرفت و چندین نفر کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت. دیروز، منابع پلیس کابل اعلام کردند که یک بمب‌گذار انتحاری مواد منفجره همراه خود را در مراسم عزاداری عاشورا در داخل زیارتگاهی در مرکز شهر کابل منفجر کرده ‌است.

دفتر اطلاع رسانی پلیس کابل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این بمب‌گذار حوالی ظهر وارد محل عزاداری موسوم به تکیه حضرت ابوالفضل(ع) در منطقه مرادخانی شهر شده‌بود.

ژنرال عبدالظاهر، رییس تحقیقات جنایی پلیس کابل در همین‌باره گفت که در این حمله چهل و نه نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شدند. این مقام پلیس اضافه کرد که احتمال دارد فرد بمب‌گذار همراه با کاروان عزاداران از جنوب کابل به تکیه حضرت ابوالفضل آمده باشد.

تلویزیون‌های محلی هم در گزارش‌های خود از صحنه انفجار، تصاویری از کشته‌های حادثه و انتقال زخمی‌ها به بیمارستان پخش کردند. همزمان وقوع دو انفجار دیگر در شهرهای مزار شریف در شمال افغانستان و قندهار در جنوب افغانستان هم گزارش شده‌است. منابع خبری در مزارشریف گفته‌اند که در انفجاری که عزاداران مراسم عاشورا را هدف قرار داده بود، چهار نفر کشته و چهارده تن دیگر زخمی شدند. انفجاری دیگری هم در شهر قندهار روی داده و به زخمی شدن پنج نفر منجر شد. دو تن از زخمی‌های این انفجار از ماموران پلیس هستند. این در شرایطی است که حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان که برای شرکت در یک اجلاس بین‌المللی به بن آلمان سفر کرده، گفته‌است که این برای اولین بار است که در چنین روز مذهبی مهمی در افغانستان، یک حادثه تروریستی از این نوع روی می‌دهد. او مراتب همدردی خود را به خانواده قربانیان این واقعه ابلاغ کرده است. این نخستین بار است که گزارشی از حملاتی مرگبار به مراسم عزاداری شیعیان در افغانستان انتشار می یابد و وقوع چنین حوادثی پیش از این سابقه نداشته ‌است.

در عین حال، مشخص نیست که آیا بمب‌گذاری‌های دیروز در سه شهر افغانستان اقدامی هماهنگ بوده یا به صورت جداگانه برنامه‌ریزی و اجرا شده‌ است.

تا‌کنون هیچ گروه یا سازمانی مسوولیت این عملیات را بر عهده نگرفته و انگیزه و هدف از انجام این حملات هم مشخص نیست. با این‌همه، بمب گذاری‌های روز عاشورا باعث نگرانی در این زمینه شده که ممکن است سازمان‌دهندگان آنها با هدف ایجاد تنش مذهبی در افغانستان این حملات را برنامه ریزی و اجرا کرده باشند. مردم افغانستان پیروان مذاهب مختلف اسلامی هستند، اما به طور تاریخی موارد درگیری‌های مذهبی در این کشور نادر بوده است.