گروه بین‌الملل- هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا سرگرم گفت‌وگوهایی با آنگ سان سوچی رهبر مخالفان برمه درباره مساله حقوق بشر و دموکراسی در آن کشور است.

کلینتون، اولین وزیر خارجه آمریکا که طی ۵۰ سال گذشته از برمه بازدید می‌کند، پنج‌شنبه شب با سو چی شام خورد. برمه هنوز درگیر مناقشه‌های قومی‌ است و دولت این کشور صدها نفر را به دلایل سیاسی زندانی کرده است.

کلینتون پیشتر با تین شین رییس‌جمهوری برمه (میانمار) دیدار کرد.

هدف از این سفر تشخیص صداقت و جدیت رهبران دولت برمه در زمینه اصلاحات سیاسی در این کشور عنوان شده است.

آمریکا تحریم‌های شدیدی علیه رهبران ارشد برمه اعمال کرده است. این کشور از ۱۹۶۲ تا سال گذشته تحت یک حکومت خشن نظامی‌ بوده است.

اما امسال یک رشته اصلاحات، منجر به گمانه زنی درباره احتمال پایان چند دهه انزوا شده است.

کلینتون پس از ملاقات با رییس‌جمهوری این کشور در روز پنج‌شنبه گفت: «آمریکا آماده است در این مسیر اصلاحات با شما هم قدم شود، اگر همچنان در مسیر صحیح گام بردارید.»آن دو درباره گسترش روابط دیپلماتیک بحث کردند و آمریکا گفت از برخی تغییرات نسبتا کم در رابطه برمه با بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حمایت می‌کند.

تین شین که از ژنرال‌های سابق و از رهبران ارشد حکومت قبلی است، از باز شدن «فصلی تازه» در روابط با آمریکا تمجید کرد.

کلینتون و سوچی پنج‌شنبه شب در رانگون با هم در مراسم خصوصی شام شرکت کردند که اولین دیدار آنها بود. کلینتون اغلب از آنگ سان سوچی به عنوان یک منبع الهام برای شخص خود نام برده است.

آن دو بار دیگر روز جمعه در خانه سوچی در رانگون دیدار کردند. او سال‌ها در این خانه تحت حصر بوده است.

حزب لیگ ملی دموکراسی تحت رهبری سوچی به تازگی بار دیگر به عنوان یک حزب سیاسی ثبت شد و انتظار می‌رود او در انتخابات پارلمانی شرکت کند.

این حزب در سال ۱۹۹۰ پیروزی گسترده‌ای به دست آورد اما حاکمان نظامی ‌برمه از به رسمیت شناختن نتایج خودداری کردند و هرگز به این حزب اجازه رسیدن به قدرت داده نشد. او بخش اعظم ۲۰ سال گذشته را در حبس گذرانده است. او مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن دولت تازه آزاد شد.

به تازگی اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا هم به برمه سفر کرد و با مقامات بلندپایه دولتی و آنگ سان‌سوچی دیدار کرد.میچل در این سفر خواهان آزادی کلیه زندانیان سیاسی برمه شد.