گروه بین‌الملل- در پی تصمیمات اخیر اتحادیه عرب درباره سوریه، وزارت خارجه روسیه با محکوم کردن دخالت‌های خارجی در سوریه آغاز سریع گفت‌وگوهای ملی در این کشورها را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای آغاز سریع گفت‌وگوهای ملی در سوریه برای برآورده کردن خواسته‌های ملت این کشور را خواستار شد. از سوی دیگر، به دنبال تصویب تحریم‌های اقتصادی اتحادیه عرب علیه سوریه «محمد نضال الشعار»، وزیر اقتصاد و بازرگانی این کشور اعلام کرد که این تحریم‌ها تنها بر ملت سوریه تاثیر نخواهد گذاشت بلکه تمام ملت‌هایی که با سوریه داد و ستد داشته‌اند را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

او با انتقاد از سخنان نخست‌وزیر قطر مبنی بر اینکه تحریم‌ها دولت سوریه را هدف قرار داده است، گفت: «این سخنان عوام‌ فریبی است و برای سرپوش گذاشتن بر حقایق ایراد می‌شود چون تحریم‌ها مطمئنا ملت سوریه را تحت فشار می‌گذارد.»

از سوی دیگر، کمیته بازنگری در قانون اساسی سوریه که از سوی بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور تشکیل شده بود با برگزاری نشستی به بررسی پیش‌نویس جدید قانون اساسی این کشور که توسط کمیته‌های تخصصی تنظیم شده بود، پرداخت.

همزمان، منابع آگاه در اتحادیه اروپا اعلام کردند که این اتحادیه با اجرای تحریم‌های جدید علیه سوریه که بیشتر اقتصادی است موافقت کرده است و روز پنج‌شنبه به طور رسمی اعلام خواهد شد.

بنا به گفته این منابع، تحریم‌های جدید هرگونه کمک مالی به دولت سوریه را برای خرید مایحتاج خود به غیر از غذا و دارو ممنوع کرده و در لیست تحریم‌ها ۱۲ شخص و ۱۱ سازمان به چشم می‌خورند.

اتحادیه اروپا پیش‌تر از تصویب تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه استقبال کرده و آن را «اقدامی بی‌مانند» خوانده بود.

در همین شرایط آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر تشکیل مناطق امن را در خاک سوریه برای حمایت از مخالفان در این کشور خواستار شد و ابراز امیدواری کرد که این طرح با مخالفت بین‌المللی روبه‌رو نشود.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین از اعضای اتحادیه اروپا خواست از ترکیه دعوت کنند تا در نشست‌های این اتحادیه درخصوص مسائل سوریه شرکت کند.

از سوی دیگر، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد که مصطفی عبدالجلیل، رییس‌شورای انتقالی لیبی، عبدالحکیم بلحاج فرمانده شورای نظامی ترابلس را به ترکیه فرستاده تا با فرماندهان نظامیان موسوم به «ارتش سوریه آزاد» دیدار کند و در این دیدار مساله فرستادن نظامیان لیبیایی به سوریه برای آموزش مخالفان سوری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

براساس این گزارش دیدار مذکور کاملا محرمانه بوده و هنگامی که بلحاج از ترکیه بازگشته کشمکش‌هایی میان مقام‌های لیبیایی به دلیل استفاده بلحاج از پاسپورت جعلی در گرفته است.

این در شرایطی است که آمریکا و آلمان می‌خواهند که شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای اقدامات بیشتر علیه سوریه تحت فشار قراردهند.

این تلاش مقام‌های آمریکایی و آلمان در شرایطی صورت گرفته است که به گزارش ایلنا سازمان ملل متحد نیز گزارشی را در ارتباط با عملکرد نظامیان سوریه منتشر کرد.

در این گزارش که به سفارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تهیه شده، از نحوه برخورد نظامیان سوریه در ناآرامی‌های اخیر این کشور انتقاد شده است. دولت سوریه همواره اعلام کرده که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح است.

همزمان احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد که این کشور در حال حاضر برنامه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه ندارد اما برای چنین سناریویی آماده‌است.