مصر در آستانه انقلابی دیگر؟

عکس: AFP مصر در آستانه انقلابی دیگر

میلیون‌ها تن از مردم مصر در اعتراض به حکومت ژنرال‌ها بار دیگر به میدان تحریر آمدند

گروه بین‌الملل- فعالان سیاسی مصری بار دیگر از مردم این کشور خواستند در راهپیمایی گسترده موسوم به «راه‌پیمایی نجات میهن» که قرار بود دیروز، سه‌شنبه، در میدان تحریر قاهره برپا شود، شرکت کنند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، گفته شده است که هدف از این راهپیمایی وارد کردن فشار بیشتر بر شورای نظامی حاکم برای کناره‌گیری از قدرت است.

براساس گزارش‌های رسیده از مصر، ده‌ها هزار نفر از معترضان شب سه‌شنبه را در میدان تحریر - آزادی - شهر قاهره سپری کردند.

با وجود درخواست گروه‌های مختلف برای شرکت در راهپیمایی روز سه‌شنبه، حزب اخوان‌المسلمین، از تشکل‌ های عمده سیاسی در مصر، اعلام کرد که در این اعتراضات شرکت نخواهد کرد. به گفته تحلیلگران، ممکن است اخوان‌المسلمین به این دلیل از همراهی با درخواست راهپیمایی دیروز خودداری کرده باشد تا در آستانه انتخابات پارلمانی آتی، نشان دهد که از حمایت زیادی درکشور برخوردار است.

در پی چندین روز نا‌آرامی در قاهره و چند شهر دیگر مصر، روزدوشنبه کابینه این کشور، استعفای خود را به شورای نظامی حاکم تسلیم کرد.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرده است که شورای نظامی در حال بررسی استعفای اعضای کابینه است. پیش‌تر ۲۵ حزب و گروه سیاسی مصر خواهان کناره‌گیری وزیران کشور و اطلاع‌رسانی شده بودند. گزارش ها حاکی از آن است که درجریان اعتراضات چهار روز گذشته، دست‌کم ۳۵ نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل از نظامیان حاکم بر مصر به دلیل عمل نکردن به وعده بهبود شرایط حقوق ‌بشر در این کشور انتقاد کرده‌است. گزارش شده است که حدود هزار و هشتصد نفر در درگیری‌های چند روز گذشته زخمی و ده‌ها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

فعالان مصری، نظامیان را متهم می‌کنند که قصد ندارند قدرت سیاسی را به غیرنظامیان واگذار کنند. گروهی از معترضان خواهان کناره‌گیری فیلد مارشال طنطاوی، رییس شورای حاکم نظامی شده‌اند. صحنه سیاسی مصر در حالی شاهد تظاهرات اعتراضی و درگیری خشونت‌آمیز تظاهرات‌کنندگان و ماموران امنیتی بوده که قرار است انتخابات چند مرحله‌ای این کشور از هفته آینده آغاز شود. این نخستین انتخابات مصر پس از سقوط حسنی مبارک، رییس جمهوری سابق این کشور است که روز یازده فوریه پس از تقریبا سی سال حکومت، از سمت خود کناره گیری کرد.

حسنی مبارک به دنبال چند هفته تظاهرات وسیع مردم که خواستار کناره‌گیری او بودند سرانجام استعفا داد. با کناره‌گیری مبارک، حکومت در اختیار نظامیان قرار گرفت که وعده دادند در برآوردن مطالبات مردم برای برخورداری از دموکراسی، قدرت را به دولت غیر نظامی منتخب مردم تحویل خواهند داد. این در شرایطی است که به گزارش الجزیره،۴۰ جنبش و ائتلاف سیاسی با صدور بیانیه‌هایی اعلام کردند که تشکیل دولت نجات ملی با اختیارات کامل برای اداره دوران انتقالی و انتقال همه اختیارات سیاسی شورای نظامی به آن و نیز تعیین زمان انتخابات ریاست‌جمهوری که از پایان ماه آوریل آینده فرا‌تر نرود، خواسته‌های اصلی تظاهرات میلیونی است.

از دیگر اهداف تظاهرات میلیونی موسوم به «نجات میهن» توقف فوری اعمال خشونت برای سرکوب تظاهرات‌کنندگان و توقف فوری محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی و نیز آزادی فوری بازداشت‌شدگان سیاسی است.

نیرو‌ها و جریان‌های سیاسی همچنین در بیانیه‌های خود اعلام کردند که خواستار تغییر در بدنه وزارت کشور و انحلال بخش امنیت مرکزی و محاکمه کسانی که دستشان به خون مصری‌ها آغشته شده‌است، هستند.

هیات امنای انقلاب مصر نیز در بیانیه‌ای بر ضرورت محاکمه مسوولان وزارت کشور که در گذشته مرتکب جنایت‌ها و جرم‌هایی شدند،‌ تاکید کرده و آورده ‌است که این محاکمه برخی مسوولان شورای نظامی حاکم را نیز شامل می‌شود.

علاوه بر آن ده‌ها هزار تظاهرکننده در میدان التحریر و خیابان‌های اطراف آن شعارهایی برای پایان دادن به حاکمیت شورای نظامی به ریاست «محمد حسین طنطاوی» سر دادند.

در حالی که برخی اسلام‌گرایان نظیر سلفی‌ها از پیوستن خود به تظاهرات خبر دادند اما اخوان‌المسلمین باز ساز مخالف زد و حزب «آزادی و عدالت» شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین نیز اعلام کرد که در تظاهرات دیروز شرکت نمی‌کند. در تحولی دیگر، شورالی نظامی حاکم بر مصر از همه نیروهای سیاسی و ملی خواست برای بررسی علل تشدید بحران کنونی و خروج از آن در سریع‌ترین زمان ممکن گفت‌و‌گو کنند. این در حالی است که تظاهرات مردم خشمگین مصر و درگیری با نیرو‌های امنیتی ادامه دارد و در جریان درگیری شدید نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان در شهر «اسماعیلیه» در شمال شرق مصر دو نفر کشته و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند. با کشته شدن این دو تظاهرات کننده تعداد قربانیان تظاهرات‌های روزهای اخیر در سراسر مصر به ۳۵ کشته رسید.

در شهر «اسیوط» نیز در درگیری میان تظاهرات‌کنندگان خشمگین و نیروهای امنیتی ۱۹ نفر زخمی شدند. شهر «اسکندریه» نیز شاهد درگیری‌های شدید تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی و ارتش بود. نیروهای امنیتی و ارتش برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان اقدام به شلیک تیرهای هوایی کردند. در «بورسعید» نیز صد‌ها نفر در برابر ساختمان سازمان امنیت دست به تحصن زده و خود را برای برگزاری تظاهرات میلیونی آماده کردند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از شیوه‌های سرکوب معترضان در روزهای اخیر اعلام کرد که ارتش در حال حاضر حتی شدیدتر از زمان دولت «حسنی مبارک» به سرکوب معترضان پرداخته است.

میدان تحریر مصر - عکس: AFP