رویارویی ژنرال‌ها با مردم در قاهره

عکس: AFP معترضان دوباره به میدان تحریر آمدند

اعتراض به ژنرال‌های مصری

گروه بین‌الملل- درگیری بین پلیس و معترضان در شهرهای مختلف مصر دیروز برای دومین روز متوالی ادامه یافت. گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ۲ نفر و مجروح شدن صدها نفر طی شب یکشنبه است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، در قاهره پلیس برای متفرق کردن معترضانی که قصد داشتند میدان تحریر را به کنترل خود درآورند به گاز اشک آور متوسل شد.

جدیدترین گزارش‌ها حاکی از آن است که میدان تحریر همچنان در کنترل صدها معترض است.

خبرنگاران از برپایی چادرهایی در میدان تحریر خبر می‌دهند که به گفته آنان همانند آن در جریان اعتراضات علیه دولت حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین در این میدان برپا شده بود. یک مرکز درمانی موقت هم برای مداوای مجروحین در این محل آغاز به کار کرده‌است.

میدان تحریر که معمولا مکانی شلوغ و پرازدحام است دیروز و در آغاز روز کاری به روی خودروها بسته شده‌است. گفته می‌شود که اعتراضاتی هم در شهرهای اسکندریه، سوئز و اسوان رخ داده‌است. معترضان خواستار آن هستند که شورای نظامی مصر قدرت را به دولتی غیرنظامی واگذار کند. قراراست اولین انتخابات پارلمانی در این کشور از زمان سرنگونی رژیم حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین، از حدود شش ماه پیش در تاریخ ۲۸ نوامبر یعنی طی یک هفته آینده برگزارشود و سه ماه به طول بینجامد. معترضان که بیشتر آنها فعالان و جوانان اسلامگرا هستند با پیش‌نویس قانون اساسی مخالفند که براساس آن به ارتش اجازه می‌دهد تا پس از انتخاب دولت غیرنظامی جدید همچنان قدرت زیادی در اختیار داشته باشد.

احمد هانی یکی از معترضان در همین‌باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «خشونت‌ها در میدان تحریر نشان می‌دهند که مبارک همچنان در قدرت است.» او اضافه کرد محمد حسین طنطاوی، رییس شورای نظامی حاکم باید استعفا دهد. از خشونت‌های روز شنبه به عنوان یکی از شدیدترین درگیری‌ها بین پلیس و معترضان در ماه‌های اخیر نام برده شده‌است. به گفته تلویزیون دولتی مصر در جریان این درگیری‌ها ۷۵۰ نفردر سراسر کشور مجروح شدند که از این تعداد ۴۰ نفر از پرسنل نیروهای نظامی بودند.

در همین حال عصام شرف، نخست وزیر مصر از معترضان خواست تا از میدان تحریر خارج شوند. در اوایل ماه جاری میلادی شورای حاکم نظامی مصر طرحی را تهیه کرد که در آن به اصول قانون اساسی جدید اشاره شده است. با توجه به این که ارتش در صدد حفظ و تحکیم قدرت است، معترضان بیم آن دارند که دستاوردهای اعتراضاتشان که به سقوط حکومت حسنی مبارک منجر شد، پایمال شود.