محمود عباس: به‌رغم دشواری‌ها، درخواست استقلال می‌کنیم

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی/ عکس: رویترز

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرد که آمریکا این درخواست را وتو خواهد کرد

گروه بین‌الملل- محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که پس از درخواستی که روز جمعه آینده برای عضویت فلسطین به سازمان ملل متحد ارائه می‌کند، در انتظار «اوضاع دشواری» خواهد بود. به گزارش یورونیوز، او همچنین در هواپیمایی که او را به نیویورک می‌برد، به خبرنگاران گفت که مردم فلسطین امیدوارند اسرائیل این «فرصت جدید برای دستیابی به صلح» را از دست ندهد و کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

پیش از این نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد روز یکشنبه دیدارهایی با مقام‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی با هدف متقاعد کردن دو طرف برای از سرگیری مذاکرات قبل از روز جمعه، اول مهر ماه، انجام دادند.

تونی بلر، نخست وزیر پیشین بریتانیا و رییس گروه چهارجانبه صلح در این زمینه گفت : «نظر من بسیار ساده است. هدف ما در این هفته باید پیشرفت در مورد استقلال فلسطین و ازسرگیری مذاکرات باشد. این بهترین راه دستیابی به عدالت برای فلسطینی‌ها و امنیت برای اسرائیلی‌ها خواهد بود.»

گروه چهار متشکل از ایالات‌متحده، اتحادیه اروپا، روسیه و سازمان ملل متحد است که برای دستیابی به سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند و ریاست آن را تونی بلر که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ میلادی نخست‌وزیر بریتانیا بود، بر‌عهده دارد.

همزمان گروهی از فلسطینی‏ها در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین روزشنبه در نواحی مرزی کرانه باختری تجمعاتی برگزار کردند. مردم فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون در انتظار اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و دستیابی به استقلال هستند.

از سوی دیگر، یک نظرسنجی جهانی بی.‌بی.‌سی نشان می‌دهد که طرفداران تشکیل دولت مستقل فلسطین از مخالفان آن بیشتر هستند. این نظرسنجی در ۱۹ کشور جهان انجام شده و بر اساس آن ۴۹ درصد خواستار به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین توسط سازمان ملل متحد هستند و ۲۱ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. بیشتر چهار کشور اسلامی‌مورد مطالعه قرار گرفته و نیز ۵۶ درصد از مردم چین خواهان حمایت کشورهایشان از این طرح شده‌اند. در آمریکا نیز ۴۵ درصد مردم از قطعنامه طرح شده در سازمان ملل متحد برای شناسایی کشور مستقل فلسطین پشتیبانی و ۳۶ درصد با آن مخالفت کرده‌اند. فلسطینی‌ها در صدد طرح این قطعنامه در نشست هفته آینده سازمان ملل متحد هستند. کمترین حمایت در هند بوده که رقم آن ۳۲ درصد گزارش شده‌است. فلسطینی‌ها خواهان به رسمیت شناخته‌شدن مرزهای سال ۱۹۶۷ هستند که شامل کرانه باختری و نوار غزه است. اما آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از بار‌ها انجام مذاکرات بی‌نتیجه باز‌هم مدعی هستند که مذاکرات تنها راه برای ایجاد کشور فلسطینی است. آخرین دور گفت‌وگوها سال گذشته و به‌دنبال خودداری رژیم صهیونیستی از توقف توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی به شکست انجامید. اما نظر‌سنجی بی.‌بی‌سی نشان می‌دهد که افکار عمومی‌جهانی در جهت رای به ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینی‌هاست. حتی در کشورهایی که بیشترین ضدیت را از خود نشان داده‌اند، تعداد طرفداران بیشتر از مخالفان بوده است. در آمریکا ۳۶ درصد مخالف بوده‌اند، اما ۴۵ درصد حمایت کرده‌اند. در هند، ۲۵ درصد مخالفت کرده‌اند، اما ۳۲ درصد موافق هستند. مصری‌ها قوی‌ترین حمایت را با ۹۰ درصد از خود نشان داده‌اند و تنها ۹ درصد نظر منفی داشته‌اند. در ترکیه ۶۰ درصد موافق، ۱۹ درصد مخالف، در پاکستان ۵۲ درصد موافق، ۱۲ درصد مخالف و در اندونزی ۵۱ درصد موافق و ۱۶ درصد مخالف بوده‌اند. در کشورهای اروپایی نیز ارقام مشابهی به چشم می‌خورد.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش بینی کرد که تلاش فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور فلسطین شکست خواهد خورد. نتانیاهو که در جمع اعضای کابینه رژیم صهیونیستی صحبت می‌کرد، گفت این طرح به دلیل این که باید از مجرای شورای امنیت بگذرد محکوم به شکست است. آمریکا گفته است که به عنوان عضو دائم شورای امنیت طرح تشکیل کشور فلسطین را وتو خواهد کرد.