نگرانی از بحران بدهی اروپا موجب سقوط بورس‌های جهان شد

گروه بین‌الملل - درمیان نگرانی‌های جدید در مورد مشکلات بدهی اروپا و احتمال تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان که می‌تواند به ویرانی اقتصاد جهان منجر شود، دیروز، دوشنبه، بورس‌های جهان به شدت دچار کاهش شدند، به طوری که شاخص میانگین نیکی ژاپن به کمترین سطح طی ۲۸ ماه گذشته رسید. به دلیل این نگرانی که مشکلات یونان به سراسر اروپا سرایت خواهد کرد، سرمایه‌گذاران از خرید سهام خودداری کردند و در عوض به خرید دارایی‌های امن‌تری همچون اوراق قرضه و ین ژاپن روی آوردند. این درحالی است که دیروز ارزش یورو در برابر ین به کمترین سطح طی ۱۰سال گذشته رسید. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۲ درصد تنزل کرد و به ۴۱/۵۱۰۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۳ درصد کاهش یافت و به ۷۱/۵۰۳۴ واحد رسید و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۴ درصد سقوط کرد. وال‌استریت نیز خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۱ درصد افت کرد و به ۱۰۷۸۹ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز با کاهش ۵/۱ درصدی به ۱۱۳۵ واحد رسید.

تام کان، مدیر فروش سهام از مرکز بازارهای سرمایه لوییس در هنگ‌کنگ می‌گوید:« نگرانی من دیگر یونان نیست. یونان مجبور است بازپرداخت بدهی‌هایش را به تعویق بیندازد. نگرانی بزرگ‌تر این است که آیا بحران، دیگر کشورهای اروپایی همچون ایتالیا را نیز گرفتار خواهد کرد یا خیر.»

این در حالی است که معاملات آسیا نیز وضع بهتری نداشت. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳/۲ درصد سقوط کرد و به کمترین سطح خود از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون؛ یعنی رقم ۶۷/۸۵۳۵ واحد رسید. درمیان افزایش ارزش ین، بخش صادرات به شدت لطمه دید. زیرا با افزایش ین محصولات ژاپنی در خارج از کشور گران‌تر می‌شود.

ارزش سهام شرکت هوندا موتورز ۸/۳ درصد تنزل کرد و ارزش سهام شرکت نیسان موتورز ۳ درصد کاهش یافت. ارزش سهام شرکت شارپ سقوط ۵ درصدی را ثبت کرد.

در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌سنگ ۲/۴ درصد کاهش یافت و به ۵۴/۱۹۰۳۰ واحد رسید. زیرا نگرانی از بدهی‌های کلان اروپا و رکود احتمالی ایالات متحده بر اعتماد سرمایه‌گذاران تاثیر منفی گذاشت. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۷/۳ درصد سقوط کرد و به ۵۰/۴۰۳۸ واحد رسید. بورس‌های نیوزیلند و سنگاپور نیز با کاهش روبه‌رو شدند. دیروز بازارهای مالی کره‌جنوبی، سرزمین اصلی چین و تایوان به مناسبت تعطیلات رسمی بسته بودند.

این در شرایطی است که روز جمعه درپی استعفای ناگهانی یکی از مقامات اصلی بانک مرکزی اروپا، وال‌استریت به شدت کاهش یافت. استعفای یورگن استارک نشان‌دهنده اختلاف شدید در مورد چگونگی حل مشکلات اقتصادی اروپا بود و این نگرانی را به وجود آورد که اقتصادهای به شدت بدهکار این قاره دچار فروپاشی خواهند شد.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۲ درصد سقوط کرد و به ۱۳/۱۰۹۹۲ واحد رسید.