ترکیه، سفیر اسرائیل را اخراج کرد

صحنه‌ای از یک کشتی امدادرسان به غزه/ عکس: آرشیو - AP

سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی محاصره غزه را مشروع! اما حمله اسرائیل به کاروان امداد‌رسان را بسیار شدید توصیف کرد احسان ابطحی

ترکیه دیروز و به دنبال خودداری رژیم صهیونیستی از عذر‌خواهی به دلیل حمله مرگبار سال گذشته اسرائیل به کاروان کمک‌رسانی به نوار غزه، سفیر این رژیم را اخراج کرد.

به گزارش بی.‌بی‌.‌سی، مقامات رسمی در دولت ترکیه همچنین اعلام کردند که آنکارا همه توافقنامه‌های نظامی با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در آورده ‌است.

تصمیم دولت ترکیه برای اخراج سفیر اسرائیل از این کشور پس از آن اعلام شد که سازمان ملل متحد گزارشی درباره حمله سال گذشته رژیم صهیونیستی به کاروان کشتی‌‌های کمک‌رسان به نوار غزه، که به کشته شدن ۹ فعال مدنی انجامید، منتشر کرد.

هیات تحقیق سازمان ملل درباره رخداد سال گذشته مدعی شده‌است که محاصره نوار غزه مشروع! بوده اما در عین حال اسرائیل را متهم کرده‌ است که در آن واقعه «بیش از اندازه شدید» و «‌غیرمنطقی» عمل کرده‌است.

حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی به یک کاروان دریایی بشردوستانه متشکل از شش کشتی فعالانی که حصر زمینی و دریایی نوار غزه را غیرقانونی می‌دانند در روز ۳۱ مه سال ۲۰۱۰ میلادی -۱۰ خرداد ۱۳۸۹- انجام و به کشته شدن ۹ نفر منجر شد.

هشت نفر از قربانیان شهروند ترکیه بودند و یکی از آنان تابعیت دوگانه آمریکا و ترکیه را داشت. این اقدام رژیم صهیونیستی به شدت در سطح بین‌المللی محکوم شد و بین این رژیم و ترکیه تنشی جدی ایجاد کرد.

هیات تحقیق سازمان ملل متحد در یک نتیجه‌گیری عجیب و غیر‌قابل پذیرش در گزارش خود که انتظار می‌رفت دیروز رسما منتشر شود، محاصره دریایی غزه را یک «تدبیر امنیتی مشروع» توصیف کرده که با هدف «جلوگیری از ورود تسلیحات به غزه از راه دریا» و منطبق با مقررات بین‌المللی بوده است!

با این وجود، این هیات اضافه کرده ‌است که اقدام اسرائیل در رهگیری کشتی‌ها و ورود کماندوهایش به آن در حالی که این کشتی‌ها با محدوده ممنوعه غزه فاصله زیادی داشتند و هشدار نهایی دریافت نکرده بودند «بیش از اندازه شدید» و «غیرمنطقی» بود.

این گزارش در عین حال ادعا کرده ‌است که کاروان دریایی مذکور «بی‌محابا» قصد عبور از حصر دریایی غزه را داشت و گروهی از سرنشینان آن در برابر سربازان اسرائیلی «به طور سازمان یافته» و «خشن» دست به مقاومت زده بودند.

واکنش شدید جامعه جهانی باعث شد شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته هیات مستقلی برای بررسی این واقعه تشکیل دهد.

به غیر از ترکیه که دیروز در واکنش به بیانیه هیات تحقیق سازمان ملل متحد، سفیر اسرائیل را اخراج کرد، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین - حماس- هم این گزارش را نا‌عادلانه و نامتوازن توصیف کرد.

این سند مورخ ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی است و بنا‌بر گزارش‌ها به علت نارضایتی دولت ترکیه از نتیجه آن و تداوم اختلافات آنکارا و تل آویو، انتشار آن به تاخیر افتاد.

این گزارش همچنین از نیروهای رژیم صهیونیستی به دلیل آزار و اذیت مسافران بعد از به دست گرفتن هدایت شناور و انتقال آن به فلسطین اشغالی انتقاد کرده ‌است. تهیه‌کنندگان این گزارش از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که با پرداخت غرامت به ترکیه و خانواده قربانیان و ابراز تاسف رسمی مناسب از وقایع آن روز، به اختلافات با دولت ترکیه پایان دهد.

اما رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه این پیشنهاد را ناکافی می‌داند. او پیش‌تر گفته بود که فقط در شرایطی سفیر ترکیه به تل آویو

باز می‌گردد که رژیم اسرائیل ضمن عذر‌‌خواهی رسمی و پرداخت غرامت، به حصر دریایی غزه پایان دهد.

رژیم صهیونیستی اما می‌گوید که از ترکیه به دلیل حمله به کاروان امدادی غزه، عذرخواهی نخواهد کرد؛ اما امکان پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان را رد نکرده ‌است.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که اگرچه روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی از خرداد ماه سال گذشته رو به سردی گذاشته‌است، اما اکنون به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یافته و بیش از هر زمان دیگری تیره شده است.

ترکیه در ماه مارس سال ۱۹۴۹ میلادی به عنوان اولین کشور مسلمان، رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. از آن زمان به بعد اسرائیل به یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان سلاح ترکیه تبدیل شد. همکاری‌های نظامی، استراتژیک و دیپلماتیک میان ترکیه و رژیم صهیونیستی همواره در اولویت برنامه‌های دو طرف قرار داشته‌است. اما با روی‌ کار آمدن حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ میلادی از گرمی روابط دو طرف کاسته شد و اکنون و به دنبال وقایع اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌‌است.