گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته است با وجود حرکت توفان آیرین به‌سوی شمال هنوز احتمال سیل و قطعی برق در سواحل شرقی وجود دارد.

او گفت گرچه شدت این توفان کاهش یافته است، اما خطر هنوز وجود دارد و ممکن است رودخانه ها بالا آید و مناطق ساحلی را زیر آب ببرد. توفان آیرین هم اکنون به سوی شمال و کانادا در حرکت است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر که از مناطق آسیب پذیر نیویورک تخلیه شده بودند، توانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

این توفان تاکنون حداقل ۱۸ کشته و خسارات زیادی بر جای گذاشته است.

در ایالت‌های نیوجرسی، کانکتیکت و نیویورک بیش از سه میلیون نفر دچار قطعی برق شده‌اند.

با وجود نگرانی‌های زیادی که وجود داشت، خرابی‌های زیادی در منهتن رخ نداده است.

اوباما روز یکشنبه در یک صحبت تلویزیونی که در کاخ سفید انجام شد گفت: «آمریکایی‌های بسیاری همچنان در خطر بی‌برقی و سیل هستند که این خطر ممکن است در روزهای آینده با بالا آمدن آب رودخانه‌ها بیشتر شود.»

او از مردمی‌که در مناطق آسیب‌پذیر زندگی می‌کنند خواست که هشدارهای مقام‌های محلی و ایالتی را جدی بگیرند.

میلیاردها دلار خسارت

سرعت بادهای توفان آیرین روز یکشنبه به ۸۰ کلیومتر در ساعت کاهش یافت. گفته می‌شود این توفان اواخر یکشنبه و بامداد دوشنبه وارد کانادا شود.

استیو کینگستون، خبرنگار بی بی سی در نیویورک، می‌گوید: هزینه بیمه و بازسازی مناطق آسیب‌دیده بالغ بر میلیاردها دلار است.

مقام‌های شهر نیویورک می‌گویند، متروی این شهر که برای اولین بار به دلیل یک فاجعه طبیعی بسته شده است، روز دوشنبه آغاز به کار کرد.

بازار بورس نیویورک اعلام کرد که روز دوشنبه باز است.مسوولان فیلادلفیا نخست وضعیت اضطراری این شهر طی ۲۵ سال گذشته را لغو کرده‌اند. توفان چند خانه را در این شهر خراب کرد، اما تلفاتی گزارش نشده است.

شرکت‌های هوایی می‌گویند حدود ۹ هزار پرواز لغو شده است، اما پروازهای نیویورک و بوستون روز دوشنبه از سر گرفته شد.

بورلی پوردو، فرماندار ایالت کارولینای شمالی، گفته است که دسترسی به برخی مناطق توفان‌زده همچنان ممکن نیست.

آیرین هفته پیش که وارد منطقه کارائیب شد، توفانی با شدت ۳، درجه‌بندی شد و سرعت بادهایش نیز ۱۹۲ کیلومتر در ساعت برآورد شد.