پیشروی انقلابیون به سوی زادگاه سرهنگ

عکس به دست آمده از مقر قذافی/ عکس: نیویورک تایمز

رییس شورای ملی انتقالی لیبی قذافی را همچنان تهدیدی جهانی توصیف کرد

گروه بین‌الملل- نیروهای مخالف معمر قذافی در مسیر حرکت به سوی شهر سرت، زادگاه او، شهرک نوفلیه را تصرف کردند و گفته‌اند که اگر مذاکره با ریش سفیدان سرت برای تسلیم این شهر به نتیجه نرسد، به آن حمله خواهند کرد. به گزارش بی.‌بی.‌سی، گفته می‌شود که چند هزار تن از نیروهای طرفدار قذافی به این شهر پناه برده‌اند و به گفته مخالفان، تا‌کنون مذاکرات برای تسلیم این افراد به نتیجه نرسیده است. در همین حال، سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی گفت که سرت، مانند سایر شهرهای لیبی، بخشی از خاک این کشور است و به هر ترتیب، تحت حاکمیت حکومت مرکزی قرار خواهد گرفت.

در همین حال یک سرهنگ وابسته به انقلابیون لیبی با اشاره به تلاش آنها برای ورود بدون خونریزی به شهر سرت تصرف این شهر را زمان بر دانست.

سالم مفتاح الرفادی گفت: «انقلابیون هم اکنون به صد کیلومتری شرق «سرت» رسیده‌اند.» او افزود: «انقلابیون سعی می‌کنند که بدون خونریزی و از طریق گفت‌وگوها سرت را به تصرف درآورند، اما در صورت شکست مذاکرات به جنگ تا تصرف کامل آن ادامه خواهند داد.»

الرفادی تاکید کرد: «هدف ما خونریزی نیست بلکه آزادی شهر سرت است و این مهم ممکن است که ده روز به طول انجامد زیرا مقاومت هنوز ادامه دارد. انقلابیون لیبی پس از تصرف ترابلس تمام قوای خود را برای تصرف سرت زادگاه معمر قذافی متمرکز کرده‌اند.

همزمان جنگنده‌های ناتو نیز روز یکشنبه با پرواز بر فراز «سِرت»، مناطق مختلف این شهر را بمباران کردند.

برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال پنهان شدن معمر قذافی و خانواده‌اش در «سِرت» حکایت می‌کند، اما شماری نیز بر این باورند که سرهنگ قذافی همچنان در ترابلس به سر می‌برد.پیشروی مخالفان به سمت زادگاه معمر قذافی در حالی ادامه دارد که روز یکشنبه دفتر آسوشیتدپرس در نیویورک اعلام کرده‌بود فردی که در تماس تلفنی با این خبرگزاری خود را موسی‌ ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی معرفی کرده گفته‌است که رهبر پیشین لیبی، فرزند خود، سعدی قذافی را به عنوان طرف مذاکره با معترضان برای تشکیل دولت انتقالی منصوب کرده است. مخالفان معمر قذافی این پیشنهاد را رد کردند و گفته‌اند که به عملیات خود برای «شکار معمر قذافی» ادامه خواهند داد.

قذافی همچنان تهدیدی جهانی است

در همین حال، رییس شورای ملی انتقالی لیبی دیروز معمر قذافی را همچنان تهدیدی برای لیبی و جهان دانست و از نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی-ناتو- درخواست کرد تا به حمایت خود از مخالفان حکومت قذافی ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل که در نشستی با حضور وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف نظامی علیه لیبی در دوحه قطر صحبت می‌کرد، گفت: «من از نیروهای ناتو و هم‌پیمانانش می‌خواهم تا به حمایت خود [از مخالفان] در مقابل این حاکم مستبد ادامه دهند... او هنوز، نه فقط برای شورای ملی انتقالی که برای همه جهان یک تهدید به شمار می‌رود.»

به دنبال اظهارات مصطفی عبدالجلیل، فرمانده عملیات ائتلافی ناتو در لیبی نیز تاکید کرد که نیروهای این سازمان همچنان به ماموریت خود در لیبی ادامه خواهند داد. ساموئل لاکلیر با تاکید بر باور ناتو به نزدیک بودن سقوط قذافی گفت که منابع مالی نیروهای قذافی روز به روز در حال کاهش است و حکومت معمر قذافی دیگر قادر نیست دست به عملیات قاطع بزند.

او همچنین تاکید کرد ناتو متعهد است که عملیات در لیبی را به نتیجه برساند. فرمانده عملیات ائتلاف در لیبی با این‌حال تاکید کرد که مدت زمان عملیات ناتو تا ۲۷ سپتامبر، برابر با پنجم مهرماه، تعیین شده و تمدید این مدت باید در نشستی از سوی اعضای ناتو به تصویب برسد.

هم‌اکنون مخالفان مسلح معمر قذافی در ترابلس حضور دارند و به گفته آنها کنترل همه پایتخت را به دست گرفته‌اند. روز یکشنبه، «احمد عمر بنی»، سخنگوی مخالفان در کنفرانسی در بنغازی اعلام کرد که نیروهای مخالف حکومت لیبی از زمان ورود به ترابلس «بیش از ۱۰ هزار زندانی» را آزاد کرده‌اند و تاکید کرد که همچنان از سرنوشت حدود «۵۰هزار» تن دیگر خبری در دست نیست.

رهبران مخالفان می‌گویند که این زندانیان ممکن است در مخفی‌گاه‌های زیرزمینی در ترابلس زندانی شده باشند.

به گفته رهبران مخالفان از شمار احتمالا شصت هزار نفر زندانی، تا‌کنون فقط از سرنوشت یازده هزار نفر اطلاع در دست است. آنها درخواست کرده‌اند که اگر کسی از محل زندان‌های زیرزمینی خبری دارد فورا به مقامات اطلاع دهد.

درخواست کمک از سازمان ملل متحد

از سوی دیگر، معاون شورای ملی انتقالی لیبی خواهان کمک اتحادیه عرب برای برقراری ثبات در کشورش شده است. محمود جبرئیل که در نشست اتحادیه عرب سخن می‌گفت، تاکید کرد در صورتی که شورای ملی انتقالی نتواند خدمات اولیه را به سرعت در دسترس مردم لیبی بگذارد، احتمال بی‌ثباتی بیشتر خواهد شد. او از کشورهای عربی خواست تا کمک‌های مالی خود را هر چه سریعتر در اختیار این کشور قرار دهند. لیبی در حال حاضر با کمبود آب آشامیدنی، مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی رو به رو است و این مساله، جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است. سازمان ملل متحد اخیرا با آزاد کردن ۵/۱ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده لیبی برای رفع نیازهای انسان‌دوستانه موافقت کرد.

مخالفت شورای انتقالی لیبی با استرداد المقراحی

در همین حال شورای ملی انتقالی لیبی با استرداد عبدالباسط المقراحی، تنها فردی که در رابطه با بمب‌گذاری در یک هواپیمای آمریکایی برفراز اسکاتلند مجرم شناخته شد، مخالفت کرده ‌است.

این در حالی است که به گزارش شبکه خبری سی ان ان، مقراحی در خانه خود و در کما به سر می‌برد. او در هفته‌های گذشته در تظاهرات هواداران سرهنگ قذافی دیده شده بود.

مقراحی دو سال پیش به دلیل وخیم گزارش شدن وضع جسمی‌اش از زندان آزاد شد و با استقبال گرم سرهنگ معمر قذافی و پسرش، سیف‌الاسلام به لیبی بازگشت. مقام‌های اسکاتلند در آن زمان اعلام کردند وضع سلامت مقراحی به علت سرطان پروستات بسیار وخیم است و او چند ماه بیشتر زنده نخواهد ماند.

این تصمیم در آن زمان با انتقاد شدید دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده مواجه شد. در روزهای گذشته چند سیاستمدار جمهوری‌خواه خواهان استراداد مقراحی به آمریکا شده‌اند. اما به گفته محمد العلاقی، یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی، برخلاف سرهنگ قذافی جانشینان او قصد استرداد هیچ کدام از شهروندان لیبی را به کشورهای غربی ندارند.

علاقی گفت: «ما هیچ یک از شهروندان لیبی را تحویل کشورهای غربی نمی‌دهیم. عبدالباسط مقراحی قبلا یک بار محاکمه شده است و دوباره محاکمه نخواهد شد. این درخواست آمریکایی‌ها که از طرف سازمان‌های ملی، و نه دولت این کشور مطرح شده، درخواستی بی‌معنی است. ما شهروندانمان را مسترد نمی‌کنیم، این قذافی بود که این کار را انجام می‌داد.» پیش تر، ویلیام هیگ، وزیرخارجه بریتانیا از اعلام آمادگی شورای ملی انتقالی برای «همکاری کامل» در این زمینه خبر داده بود. مقراحی به جرم دست داشتن در انفجار پرواز شماره ۱۰۳ شرکت هواپیمایی پان‌آمریکن برفراز دهکده لاکربی اسکاتلند به ۲۷ سال زندان محکوم شده‌بود که پس از گذراندن ۸ سال از محکومیت خود به لیبی بازگردانده شد. در این حادثه که در سال ۱۹۸۸ رخ داد، همه ۲۵۹ سرنشین هواپیما و ۱۱ نفر از افراد محلی کشته شدند. در روزهای گذشته علاوه بر عبدالباسط المقراحی، گزارش‌هایی درباره احتمال استرداد عبدالمجید صلاح‌عامری، دیپلمات سابق لیبیایی به بریتانیا منتشر شده‌بود. عامری متهم است که در سال ۱۹۸۴ با تیراندازی به سوی تظاهرات‌کنندگان مخالف حکومت لیبی در برابر سفارت این کشور در لندن، یک مامور پلیس به نام ایوان فلچر را از پا در آورده است.

۲۵سال زندگی مخفیانه «هنا قذافی»

۲۵ سال پیش معمر قذافی مدعی شد که دخترش «هنا» کشته شده، ولی اکنون شواهدی در دست است که نشان می‌دهد، دختر دیکتاتور لیبی همچنان زنده و مشغول طبابت است.به گزارش ایسنا، زندگی هنا قذافی در ربع قرن گذشته مخفیانه سپری شد؛ چون وی در اصل نباید وجود خارجی داشته باشد. پایگاه اینترنتی روزنامه آلمانی «ولت» در گزارشی با عنوان «زندگی مخفیانه هنا قذافی» به افشای بخش دیگری از زندگی خاندان رهبر فراری لیبی پرداخته است. در این گزارش آمده است: «۲۵ سال پیش گفته شد، هنا قذافی کشته شده است، ولی حدس و گمان‌ها درباره زنده بودن وی هر روز بیشتر می‌شود. از قرار معلوم، دختر معمر قذافی همچنان در قید حیات به سر می‌برد و به عنوان پزشک به کار مشغول است. زندگی او بسیار اسرارآمیز و مخفیانه بود؛ زیرا دیگر امکان حضور در انظار عمومی را نداشت. هنا قذافی - دختر دیکتاتور - از آوریل ۱۹۸۶ به بعد دیگر نباید وجود خارجی داشته باشد، زیرا رژیم قذافی به دنبال بمباران شهر ترابلس از سوی آمریکا اعلام کرد، او کشته شده است.

گویا هدف سرهنگ از این کار تنها به راه انداختن سر و صدای تبلیغاتی بوده است. در روزهای گذشته احتمال‌ها درباره زنده بودن او تا اندازه زیادی افزایش یافته است. نخستین نشانه‌ها زمانی به دست آمد که دولت سوییس حساب‌های بانکی خانواده قذافی را مسدود کرد، از جمله دارایی‌های هنا قذافی را که تاریخ تولدش یازده نوامبر ۱۹۸۵ اعلام شده است. زن جوانی که در لندن زندگی کرده، در لیبی پزشکی خوانده و در نهایت به طبابت اشتغال داشته است. تصرف مقر قذافی در «باب العزیزیه» شواهد دیگری را درباره زنده بودن وی به دست داد. گزارشگری ایرلندی در ورود به قصر قذافی به فضایی راه یافت که پیدا بود، زنی جوان به تازگی در آنجا زندگی می‌کرده است. در قفسه‌های این اتاق دی‌وی‌دی‌های چند مجموعه آمریکایی و همچنین چند سی‌دی موسیقی به دست آمد. از این گذشته این زن خبرنگار، چند کرم زنانه و لباس‌هایی از پوست حیوانات را هم در آنجا به دست آورد.

قفسه کتابخانه پر از کتاب‌های تخصصی پزشکی بودند که نشانه‌ای از این است که هنا قذافی امروز به عنوان پزشک به کار می‌پردازد. مدرک دیگر هم پروانه پزشکی دانشگاه ترابلس است که برای فردی با نام «هنا محمد قذافی» صادر شده است. عکس‌های آویخته شده به دیوار هم زنی را نشان می‌دهند بیست‌وچند ساله با شانه‌های عریض و موهای خرمایی. او در یکی از عکس‌ها مانتوی سفید پزشکی بر تن دارد؛ در جایی با کلاه پزشکی و جایی بدون آن. در عکسی او در کنار «عایشه» دختر دیگر قذافی دیده می‌شود. عکس‌هایی هم این زن جوان را پشت فرمان و در حال شترسواری نشان می‌دهد. خبرنگار ایرلندی به مجوز سفارت انگلیس در ترابلس هم دست یافته است که نشان می‌دهد، هنا قذافی ژوئیه ۲۰۰۷ دوره آموزش زبان انگلیسی را با موفقیت و با نمره A گذرانده است. در نامه‌ای از سفیر لیبی در انگلیس هم نوشته شده است: «دوشیزه هنا قذافی برای شما اقامت خوشی را در لندن آرزو می‌کنم!»