نگرانی جدید حوزه یورو

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان- عکس: Getty Images

اقتصاد آلمان در آستانه رکود قرار گرفت

شادی آذری

دیروز درست پیش از دیدار اضطراری رهبران آلمان و فرانسه برای حل بحران بدهی‌های منطقه یورو، یک سری آمار رسمی منتشر شد که نشان داد آلمان، این بزرگترین اقتصاد حوزه یورو در فصل دوم تنها ۱/۰ درصد رشد کرده است. این رقم نزدیک به صفر از ورود قریب‌الوقوع این اقتصاد به رکود خبر می‌دهد. اقتصاددانان رقم ۵/۰ درصد را برای رشد اقتصادی آلمان در فصل دوم پیش‌بینی کرده بودند و این در شرایطی است که چشم امید حوزه یورو به این قدرتمندترین کشور اروپایی بود تا سایر اعضای آن را از بحران بدهی‌ها نجات دهد. رشد اقتصادی آلمان در فصل پیش از آن ۳/۱ اعلام شده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، حتی ایتالیا که به دلیل بحران به تازگی برنامه سخت ریاضت اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است، با رشد ضعیف ۳/۰ درصدی خود توانست کارآیی بهتری نسبت به آلمان از خود نشان دهد. گفته می‌شود رشد کمتر از انتظار اقتصاد آلمان حاصل مصرف کمتر خانوارها و سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز است. علاوه بر این، واردات این کشور سریع‌تر از صادرات آن رشد کرده است.

رکود آلمان به رغم این واقعیت در حال شکل‌گیری است که تعداد افراد استخدام شده افزایش یافته است. دفتر آمار اروپا اعلام کرد که ۴۱ میلیون نفر در آلمان مشغول به کارند که این رقم نشان‌دهنده رشد ۴/۱ درصدی تعداد افراد شاغل در این کشور است. به بیان دیگر تعداد افراد شاغل در آلمان نسبت به سال گذشته ۵۵۳،۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

آمار جداگانه دیگری که به طور رسمی دیروز منتشر شد حکایت از افت بیش از انتظار رشد اقتصادی حوزه یورو در سه ماه منتهی به ژوئن خبر داد. بنا بر اعلام یورو استات، آژانس آمار اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی در ۱۷ کشور عضو حوزه یورو در فصل دوم سال ۲۰۱۱ در مقایسه با فصل پیش از آن تنها ۲/۰درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که رشد اقتصادی این منطقه در فصل نخست سال میلادی جاری ۸/۰ درصد بوده است. در چنین شرایطی صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل و رییس‌جمهوری فرانسه، نیکلا سارکوزی، در آستانه دیدار خود تحت فشار شدیدی قرار گرفتند تا راهکاری برای برون‌رفت از این بحران پیش ‌روی حوزه یورو قرار دهند و بر اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران بیافزایند. دیروز و در آستانه دیدار این دو رهبر، ارزش یورو افزایش یافت چون احتمال می‌رفت که آنها بتوانند راهکاری جدید را برای این بحران ارائه کنند. دیروز تحلیلگران انتظار داشتند این دو رهبر اقتصادهای بزرگ حوزه یورو در دیدار خود که تا لحظه تنظیم این خبر هنوز انجام نشده بود، همه اعضای حوزه یورو را ملزم کنند که قوانینی در زمینه سقف کسری بودجه کشور خود وضع نمایند. یک منبع نزدیک به مذاکرات به رویترز گفت که علاوه بر این آنها پیشنهاد خواهند کرد که یک سخنگو یا مسوول هماهنگی دایمی برای حوزه یورو تعیین شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تنها راه برون رفت از بحران بدهی‌های حوزه یورو نشر اوراق قرضه مشترک برای این حوزه است.

بحران بدهی‌ها که ابتدا از یونان شروع شد، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا را هم مبتلا ساخت. یونان از پیش از این در رکود به‌سر می‌برد و دو بسته نجات مالی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است. دولت پرتغال هم پیش‌بینی کرده است که اقتصاد این کشور در سال جاری نسبت به سال پیش ۳/۲ درصد کوچک‌تر خواهد شد.

پیش‌بینی‌های اولیه دولت پرتغال رقم ۲درصد را برای کوچک شدن اندازه این اقتصاد نشان می‌داد، اما یورو استات گزارش داد که رشد اقتصادی پرتغال در فصل دوم سال‌جاری صفر بود که نسبت به رقم منفی ۶/۰ درصد بهبود کمی را نشان می‌دهد. اکنون فرانسه هم با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کند.

پرداخت وام توسط بانک‌های فرانسوی به کشورهای بحران‌زده موجب کاهش ارزش سهام این بانک‌ها و تردید سرمایه‌گذاران در توانایی مالی آنها شده است. به عنوان مثال ارزش سهام بانک فرانسوی سوسایت جنرال تنها طی چند روز ۱۵ درصد سقوط کرده است.