آناهیتا عبداللهی- سرمایه‌گذاران آشفته سهام این هفته به دنبال آرامش هستند تا پس از آن که بدترین سه هفته برای شاخص‌ها در دو سال و نیم گذشته رقم خورد، به وال‌استریت بازگردند. سرمایه‌گذاران که از کاهش رتبه اعتبارات آمریکا توسط موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز لطمه دیده‌اند این هفته به چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده و نشانه‌هایی مبنی بر توانایی سیاستگذاران اروپا برای مهار بحران بدهی‌های منطقه یورو توجه خواهند کرد. هراس گسترده سرمایه‌گذاران موجب نوسان شدید بازار سهام در هفته گذشته شد، به طوری که کاهش‌های شدید با افزایش‌های نسبتا شدید در حجم بالای معاملات همراه شد. هفته گذشته از نظر حجم معاملات شلوغ‌ترین هفته از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. با وجود کاهش‌ شدیدی که موجب سقوط ۴/۱۲ درصدی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ۲۲ جولای تاکنون شده است، شاخص‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه رشد کردند و از بی‌ثباتی بازارسهام کاسته شد.

کارشناسان می‌گویند این رشد می‌تواند مقدمه‌ای برای یک هفته‌ آرام‌تر باشد، بخصوص اگر آمار اقتصادی نشان دهد آمریکا به سمت رکودی دیگر پیش نمی‌رود.

پیتر کاردیلو، اقتصاددان ارشد بازار از مرکز راک‌ول دراین باره می‌گوید: «هر آماری که نشان دهد اقتصاد آمریکا به سمت رکود پیش‌ نمی‌رود موجب آرامش بازارسهام در هفته جاری می‌شود.»گرچه وال‌استریت روز جمعه را با افزایش به پایان رساند، اما شاخص‌ها در کل هفته کاهش یافتند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۱ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت یک درصد کاهش یافت. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از ۱۵ روز معاملاتی ۱۱ روز را با کاهش روبه‌رو شد و طی سه هفته ۴/۱۲ درصد سقوط کرد.

این هفته گزارش‌های بخش مسکن و تولید منتشر می‌شود که شامل شاخص تولید منطقه نیویورک و فدرال رزرو فیلادلفیا و فروش مسکن موجود، است.

تاکنون بخش تولیدی یکی از بخش‌های قدرتمند اقتصاد بوده است، اما گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر شد این دیدگاه را خدشه‌دار کرد. شاخص فعالیت تولیدی موسسه مدیریت عرضه در ماه جولای به کمترین سطح طی دو سال گذشته کاهش یافت. این گزارش به سرعت با گزارش دیگری از همین موسسه همراه شد مبنی بر اینکه آهنگ رشد بخش خدمات آمریکا به طور غیرمنتظره کاهش یافته است.

با این وجود آمار جدیدی که منتشر شد حاکی از آن بود که اقتصاد در مسیر رشد باقی خواهد ماند. آمار وزارت بازرگانی آمریکا که روز جمعه انتشار یافت نشان داد فروش خرده‌فروشی در ماه جولای بیشترین افزایش را طی چهار ماه گذشته ثبت کرده است و همین گزارش موجب رشد شاخص‌ها در این روز شد. بری نپ، از مرکز بارکلیز کپیتال در نیویورک می‌گوید: «تصور ما براین است که وخامت چشم‌انداز کلان آمریکا ما را به این آشفتگی کشانده است و آمار اقتصادی احتمالا ما را از آن خارج می‌کند. اگر نظر ما درست باشد، شاهد خواهیم بود بازارسهام دست‌کم به محدوده ۱۲۵۰ تا ۱۳۵۰ واحدی که از ماه مارس تا کاهش‌های اخیر در آن قرار داشت،

بازخواهد گشت.»