افزایش دوباره شاخص‌ها در بازارهای جهان

عکس: AP

گروه بین‌الملل- بازارهای بورس و اوراق بهادار آسیا روز چهارشنبه روند صعودی بازارهای بورس اروپا و آمریکا را ادامه دادند.

این شرایط پس از آن تحقق یافت که بانک مرکزی ایالات متحده به ریاست بن‌برنانکه اعلام کرد متوسط رقم پایه بهره بانکی را تا دو سال دیگر تغییر نخواهد داد. به گزارش بی‌بی‌سی، ارزش شاخص‌های اصلی بازارهای بورس در ژاپن، کره جنوبی و نیز استرالیا روز چهارشنبه افزایش یافت.

شاخص نیکی توکیو حدود دو درصد بالا رفته است. شاخص کاسپی سئول چهار درصد و «ای اس ایکس» سیدنی دو درصد رشد کرده است.

این در حالی‌است که طی چند روز گذشته این نگرانی به وجود آمده که آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، با خطر رکود دیگری مواجه است.

با این وجود، شاخص‌های اصلی بازارهای بورس آمریکا (وال استریت) سه شنبه دوباره افزایش یافت.

در نیویورک، شاخص «داو جونز» با پشت سر گذاشتن یک روز پر تلاطم، حدود چهار درصد افزایش داشت.

این شاخص پس از رشد نزدیک به دو درصد در ابتدای روز، پس از انتشار تصمیمات تازه بانک مرکزی آمریکا کاهش یافت ولی دوباره در پایان معاملات این روز افزایش یافت.

شاخص‌های عمده بورس‌های اروپایی نیز در پایان معاملات سه شنبه تحت تاثیر رشد اولیه ارزش سهام در آمریکا افزایش یافتند.

فوتسی لندن در پایان فعالیت این بازار حدود دو درصد افزایش یافت. در پاریس شاخص کک حدود یک و نیم درصد رشد داشت.

«کمیته بازارهای آزاد» بانک مرکزی آمریکا در پایان جلسه سه‌شنبه خود در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که رشد اقتصادی ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ کندتر از میزان پیش‌بینی شده بوده است.

بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد متوسط رقم پایه بهره بانکی در این کشور تا دو سال دیگر تغییر نخواهد کرد و تا سال ۲۰۱۳ همچنان نزدیک به صفر درصد باقی خواهد ماند.

اما این بانک برخلاف انتظار تحلیلگران خبری از تزریق منابع مالی جدید به بازارهای آمریکا منتشر نکرد.

کارشناسان می‌گویند امیدواری نسبت به طرح‌های بانک مرکزی آمریکا و عرضه گسترده سهام که دیروز رخ داد باعث شد تا رونق نسبی دوباره به بازار برگردد. برخی دیگر از ناظران می‌گویند ابزار چندانی برای به‌کارگیری توسط بانک مرکزی آمریکا باقی نمانده است.

نرخ بهره را که از سال ۲۰۰۸ نزدیک به صفر بوده است، از این بیشتر نمی‌توان کاهش داد و بانک مرکزی به تازگی دومین دور از سیاست‌ «تسهیل مقداری» یا افزایش عرضه پول در اقتصاد را اجرا کرده است که البته به راحتی نمی‌توان درباره موفقیت این سیاست قضاوت کرد. با این همه، این هشدار داده شد که در صورتی که بانک مرکزی کاری انجام ندهد، این بحران ممکن است به ضررهای بیشتر منجر شود. در عین حال دولت چین خواهان انجام یک اقدام جهانی برای برگرداندن ثبات به بازارها شده است.

ون جیابائو، نخست وزیر چین در پایان جلسه کابینه دولت این کشور به مشکل بدهی دولت‌های اروپایی و آمریکا اشاره کرد و از کشورهای «مربوط» خواست تا سیاست‌های پولی مسوولانه‌ای را به کار گیرند تا این کسری بودجه کاهش یابد.

با این حال از بازار اوراق قرضه اخبار بهتری منتشر شده است و اعلام شده که میزان عایدی اوراق قرضه دولتی اسپانیا و ایتالیا، برای روز دوم کاهش یافته است.

بانک مرکزی اروپا با هدف کاهش هزینه قرض دادن به این دو کشور اعلام کرد اوراق قرضه دولتی برخی از کشورهای حوزه یورو را خواهد خرید.

مقامات ایتالیا و اسپانیا هر دو تلاش می‌کنند تا برای جلوگیری از بحران اقتصادی مجبور نشوند مانند یونان تقاضای کمک مالی کنند.

«بحران جدی»

ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا با دفاع از تصمیم این بانک در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی یوروپ ۱ در فرانسه گفت: «این بدترین بحران بعد از جنگ جهانی دوم است و اگر رهبران تصمیمات مهمی ‌را اتخاذ نکرده بودند، می‌توانست بدترین بحران از جنگ جهانی اول باشد.»

اما تریشه گفت که مسوولیت اصلی برای مبارزه با بحران بدهی زیاد، بر عهده کشورها است و نه بانک مرکزی اروپا.

منطقه یورو، واحد پول اروپایی، برنامه‌ای تنظیم کرده است که با اجرای آن قدرت بیشتری به «تسهیلات ثبات مالی اروپا» یا EFSF داده خواهد شد تا بتواند اوراق قرضه دولتی بیشتری را از بازار خریداری کند، اما اجرایی شدن این طرح نیاز به تایید همه دولت‌های عضو دارد و همین باعث ایجاد تاخیر در تصویب طرح شده است.

در همین حال، النا سالگادو، وزیر دارایی اسپانیا، دوباره اعلام کرد که کشورش نیازی به کمک مالی ندارد. به گفته خانم سالگادو میزان بدهی دولت اسپانیا، شصت و چهار درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و هنوز بیست درصد کمتر از میانگین بدهی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

نگرانی‌ها درباره افزایش میزان بدهی آمریکا هم بیشتر می‌شود. این افزایش باعث شد تا یک موسسه سنجش اعتبار، رتبه اعتبار این کشور را از بالاترین درجه که AAA است، کاهش دهد. همین باعث شد تا روز دوشنبه ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای بورس اروپا بین سه تا پنج درصد کاهش یابد و ارزش شاخص بورس نیویورک هم با بیشترین میزان کاهش در سه سال گذشته، پنج و شش دهم درصد کاهش یافت.

«بن بست»

آلن براون، یک سرمایه‌گذار ارشد در موسسه شرودرز به بی‌بی‌سی گفت: سرمایه‌گذاران راه خروجی برای مشکلات کنونی ندارند.

او می‌گوید: «مشکل اصلی آمار ضعیفی است که ما از اقتصاد کشورهای عضو یورو، بریتانیا و آمریکا در چند هفته گذشته دیده‌ایم.»

براون افزود: «من فکر می‌کنم سرمایه‌گذاران فهمیده‌اند که سیاستمداران اهرم‌های سیاست‌گذاری چندانی در آستین ندارند. برنامه‌های صرفه جویی مالی اجرا شده و نرخ بهره در اکثر کشورها به صفر نزدیک شده است و راه دیگری باقی نمانده است. برای همین است که سرمایه‌گذاران بسیار نگران شده‌اند.»

با این حال براون می‌گوید دخالت بانک مرکزی اروپا برای کمک به ایتالیا و اسپانیا «بالقوه موثر بوده است.»