خوش‌بینی به حل بحران بدهی‌های آمریکا

تابلوی نمایشگر بدهی‌های آمریکا نصب شده در مرکز شهر نیویورک / عکس: Getty Images

شادی آذری

رییس‌جمهوری آمریکا، باراک اوباما، و رهبران کنگره در واپسین فرصت باقی‌مانده تلاشی دوباره را از سر گرفته‌اند تا بتوانند بر سر افزایش سقف بدهی‌ها با هم به توافق رسند. دیروز آنها از توافق خود بر سر کلیات این موضوع خبر دادند و این در شرایطی است که تنها چند روز تا موعد مقرر -روز سه‌شنبه- برای توافق برسر سقف بدهی‌‌های آمریکا فرصت باقی‌مانده است. به دلیل آنکه این کلیات مورد توافق در تعطیلات هفتگی آمریکا به بحث گذارده شد هنوز جزئیات آن مشخص نشده است و تنها به توافقی می‌ماند که برای فرار از ورشکستگی آن هم در واپسین لحظات از آن سخن به میان آمده است. ولی همین توافق از سر عجله هم موجب بازگشت خوش‌بینی در جبهه جمهوری‌خواهان شده است. ولی دموکرات‌ها نسبت به آن ابراز تردید کرده‌اند. مقامات کاخ سفید هشدار داده‌اند که توافق حاصل شده در شنبه شب به معنای توافق نهایی نیست و مذاکرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، دیروز کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره زوایای توافقی را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند سقف ۳/۱۴ تریلیون دلاری بدهی‌های این بزرگترین اقتصاد جهان را افزایش دهند. یکی از افراد نزدیک به مذاکرات شنبه شب به بلومبرگ توضیح داد که این توافق به مقامات آمریکا اجازه خواهد داد تا طی انتخابات ریاست‌‌جمهوری بعدی بر میزان دیون این کشور بیافزایند.

از جمله کلیات مورد توافق کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره که شنبه مطرح شد، کاهش فوری یک تریلیون دلاری هزینه‌ها و تشکیل یک کمیته ویژه برای صرفه‌جویی‌های بیشتر تا ۸/۱ تریلیون دلار در سال جاری است. بر این اساس نباید بیش از ۴ درصد از هزینه‌های بخش بهداشت و درمان کاسته شود. بخش تامین اجتماعی نیز مشمول صرفه‌جویی‌ها نخواهد بود. دو سوم نمایندگان کنگره باید به این طرح رای مثبت دهند تا به تصویب رسد و اگر تعداد زیادی از دموکرات‌ها با آن مخالفت کنند، این طرح شانس چندانی برای تصویب نخواهد داشت.

مهلت افزایش سقف بدهی‌های آمریکا سه‌شنبه دوم ماه اوت است که در صورت عدم تحقق آن دولت فدرال از هفته آینده فاقد منابع مالی لازم خواهد بود. در این صورت دولت فدرال از بازپرداخت اقساط بدهی های خود و حقوق کارکنانش باز خواهد ماند.

کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند بروز بحرانی تازه در بزرگ ترین اقتصاد جهان می‌تواند برای سایر کشورها نیز پیامدهای جدی داشته باشد. دموکرات‌ها برای متوازن کردن کسری بودجه خواهان افزایش نرخ‌های مالیاتی طبقه ثروتمند هستند و این کار را برای تامین درآمدهای دولت ضروری می‌دانند، اما جمهوری‌خواهان بر این باورند که افزایش نرخ‌های مالیاتی به رشد اقتصادی کشور لطمه خواهد زد و میزان بیکاری را افزایش خواهد داد. تصویب این طرح به موافقت کنگره نیاز دارد، ولی به علت کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه و فقدان اکثریت قاطع دموکرات‌ها در مجلس سنا این درخواست رییس‌جمهوری آمریکا و وزیر خزانه‌داری تاکنون برآورده نشده است. همزمان با اوج‌گیری حملات لفظی متقابل طرفین در کنگره میچل مک کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا از تعامل کامل با مقام‌های کاخ سفید برای یافتن راه خروج از بن بست خبر داده است.

وی در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت من اطمینان دارم و خوش بین هستم که ما در آینده بسیار نزدیک به یک توافق دست پیدا خواهیم کرد و این بحران را در راستای تامین منافع مردم آمریکا حل و فصل خواهیم کرد. جان بینر رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که تاکنون از هرگونه عقب نشینی از موضعش خودداری کرده نیز پیش‌بینی کرد در این زمینه توافقی بدست خواهد آمد.

این در حالی است که سناتور هری رید رهبر اکثریت دموکرات در سنا با اظهار تردید به این سخنان گفت: شماری از چهره‌های جمهوری‌خواه در سنا در این مذاکرات از رهبرشان فعال‌تر و سازنده‌تر عمل کرده‌اند. دموکرات‌ها برای متوازن کردن کسری بودجه، خواهان افزایش نرخ‌های مالیاتی طبقه ثروتمند هستند و این کار را برای تامین درآمدهای دولت ضروری می دانند. اما جمهوری‌خواهان می‌گویند که افزایش نرخ‌های مالیاتی به رشد اقتصادی کشور لطمه خواهد زد و میزان بیکاری را افزایش خواهد داد.

روز شنبه رییس بانک جهانی با هشدار به وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا تاکید کرد: شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد آمریکا کاملا خطرناک و بحرانی است و این مساله موجب بر هم زدن آرامش در اقتصاد جهانی و بازارهای مالی بین‌المللی شده است. در واقع مقام‌های آمریکایی دارند با آتش بازی می کنند.

وی تصریح کرد: ورشکستگی دولت آمریکا بر زندگی عادی همه شهروندان این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و اقتصاد جهانی را نیز با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد کرد. اگر تا روز سه شنبه سقف بدهی‌های ۳/۱۴ تریلیون دلاری آمریکا افزایش پیدا نکند دولت واشنگتن قادر به انجام بسیاری از تعهدات مالی خود نخواهد بود.