نیویورک زیر سایه جنگ

به هر حال، از زمان گردهمایی سالانه سال گذشته، زمانی که حمله روسیه به اوکراین و جنگ داخلی سودان به این اجلاس سایه افکند، جهان عمیق‌تر در هرج و مرج و آشفتگی فرو رفته است. اکنون، عملیات حماس در ۷اکتبر و جنگی که در غزه به دنبال داشت، با تلفات انسانی فاجعه‌بار آن بر فلسطینیان، این اجلاس را تحت‌الشعاع قرار داده است. همچنین سازمان ملل خود سال پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است. تعداد بی‌سابقه‌ای از کارکنان آن، در مجموع ۲۲۰ نفر، در جنگ غزه کشته شده‌اند.

منابع بشردوستانه آن که ستون فقرات حیاتی تلاش‌های امدادی جهانی است، بیش از حد کم ‌بوده است؛ زیرا نیازها به سرعت به‌دلیل جنگ‌ها، تغییرات آب‌وهوایی و بلایای طبیعی افزایش می‌یابند. با این حال، رهبری آن برای ایفای نقش معنادار در میانجی‌گری در مناقشه‌ها تلاش می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در یک کنفرانس خبری هفته گذشته گفت: «چالش‌های بین‌المللی سریع‌تر از توانایی ما برای حل آنها پیش می‌روند. ما شاهد شکاف‌های ژئوپلیتیک و درگیری‌های غیرقابل کنترل هستیم؛ به‌ویژه در اوکراین، غزه، سودان و فراتر از آن.» شورای امنیت که معمولا یک جلسه را در حاشیه مجمع عمومی برگزار می‌کند، قرار است امسال سه بار درباره اوکراین، غزه و مساله گسترده‌تر چالش‌های رهبری در حل و فصل مناقشات، تشکیل جلسه دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست‌جمهوری خود در مجمع عمومی برای آخرین بار سخنرانی خواهد کرد. به استثنای متحدان اروپایی، اکثریت کشورهای عضو سازمان ملل متحد به‌شدت از حمایت قاطع بایدن از اسرائیل و مسدود کردن درخواست‌های متعدد برای آتش‌بس توسط ایالات متحده در ۸ماه اول جنگ انتقاد کرده‌اند. بایدن در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را با میانجی‌گری مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و آزادی همه گروگان‌های حماس رهبری کرده است. اما مذاکرات متوقف شده است و به نظر می‌رسد که انفجار دستگاه‌های الکترونیکی در لبنان در هفته گذشته و حمله هوایی اسرائیل به بیروت در روز جمعه که دست کم ۹نفر جان باختند، چشم‌انداز هرگونه پیشرفتی را کمرنگ می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و کر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، امسال در گردهمایی شرکت خواهند کرد.

دیپلمات‌ها گفتند که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سه سخنرانی را شخصا ایراد خواهد کرد، از جمله در جلسه شورای امنیت درباره اوکراین که در آن انتظار می‌رود طرح صلح جدیدی را ارائه کند و درخواست‌های خود را برای اجازه استفاده اوکراین از موشک‌های غربی برای حمله به اهداف نظامی در عمق روسیه تجدید کند. لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در نشستی با خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد فهرست بحران‌ها و درگیری‌هایی که توجه و اقدام را می‌طلبد، در حال رشد و افزایش است.» توماس-گرینفیلد افزود که ایالات متحده سه اولویت سیاسی را در طول مجمع عمومی دنبال خواهد کرد: «همکاری بین المللی درباره صلح و ثبات، بهبود پاسخ‌های جهانی به کمک‌های بشردوستانه و اصلاح شورای امنیت.»

به گزارش نیویورک‌تایمز همچنین رئیس‌جمهور جدید اصلاح‌طلب ایران، مسعود پزشکیان که اولین حضور خود را در صحنه بین‌المللی انجام می‌دهد، تلاش خواهد کرد دولت خود را معتدل، عمل‌گرا و آماده برای دیپلماسی با غرب معرفی کند. این ممکن است برای پزشکیان چندان آسان نباشد. گزارش‌های اخیر مبنی بر تامین موشک‌های بالستیک روسیه برای جنگ علیه اوکراین و همچنین حمایت ایران از شبه‌نظامیان در منطقه، محدودیت‌هایی را برای کاهش تنش با غرب ایجاد می‌کند که ممکن است مانعی برای پزشکیان ایجاد کند.

ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل در گروه بین‌المللی بحران گفت که چشم‌انداز پیشرفت در غزه یا اوکراین در این مجمع تیره و تار است. اما گوان تصریح کرد که سودان می‌تواند یک استثنا باشد. او گفت: «در واقع فکر می‌کنم مجمع عمومی می‌تواند در سودان مفید باشد، احتمالا به نحوی که در غزه و اوکراین نتواند. این احساس در میان بسیاری از اعضای سازمان ملل وجود دارد که سازمان ملل به‌طور غیرضروری در سودان شکست خورده اما زمان آن فرا رسیده است که برای دیپلماسی بیشتر تلاش کنیم.»