محمود فاضلی copy

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان‎ملل نیز اعلام کرده است که ۲۰۷نفر از کارکنانش از آغاز جنگ در ماه اکتبر سال گذشته در غزه کشته شدند.«جویس میسویا» سرپرست دفتر هماهنگی سازمان‎ملل گفته است: «عادی‌سازی خشونت علیه امدادگران و عدم پاسخ‌گویی برای عملیات‌های کمک‌رسانی در همه جا غیرقابل قبول، نقض‌کننده وجدان و بسیار مخرب است. بی‌اهمیت جلوه دادن خشونت علیه امدادگران و همچنین این واقعیت که هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست، غیرقابل قبول است. به‌باور او «با کشته شدن 280امدادگر در 43کشور در سال2023 مرگبارترین سال ثبت‌شده برای جامعه بشردوستانه بین‎المللی بود.» بر اساس آمار موجود از سال1997 بیش از نیمی از تلفات سال2023 (163) در نوار غزه در سه ماه اول جنگ اسرائیل با حماس، عمدتا در حملات هوایی اسرائیل، به ثبت رسیده است.۴۱۳سازمان بشردوستانه در سراسر جهان در نامه‌ای به اعضای سازمان ‎ملل اعلام کردند: «خصومت‌های وحشیانه‌ای که در درگیری‌های متعدد در سراسر جهان شاهد آن هستیم، حقیقتی وحشتناک را آشکار کرده است مبنی بر اینکه ما در عصر معافیت از مجازات زندگی می‌کنیم.»

«سودان جنوبی» جایی که درگیری‌ها با وجود پایان رسمی درگیری‌های داخلی، به‌ویژه بین قبایل مختلف، شدت گرفته است و همچنین «سودان»، جایی که دو ژنرال از اواسط آوریل2023 در حال جنگ برای قدرت بودند، مناطقی هستند که به‎شدت مرگبار بودند و به ترتیب 34 و 25امدادگر در این منطقه کشته شدند. سازمان‎ملل هشدار می‎دهد: «به احتمال زیاد سال2024 حتی مرگبارتر از شرایط فعالی خواهد بود. تعداد مرگ و میر 10رژیم و کشور اول با بیشترین تلفات شامل اسرائیل و سوریه (هر کدام 7کشته)، اتیوپی و اوکراین (هر کدام 6کشته)، سومالی (5کشته)، جمهوری کنگو و میانمار (هر کدام 4 کشته) هستند. سازمان‎ملل با نگرانی هشدار می‎دهد «درحالی‌که 280مورد مرگ در سال2023 رخ داده این یک رقم «ظالمانه» است و احتمالا 2024 در مسیر مرگبارتر از آن قرار دارد.»

بر اساس پایگاه داده امنیت کارگران امداد، 176امدادگر بین یک‌ژانویه تا 9اوت (121 نفر در اراضی فلسطین) بیشتر از مجموع سال‎های گذشته کشته شده‎اند. (این رکورد غم‎انگیز قبلی به سال2013 بازمی‎گردد؛ زمانی که 159نفر کشته شده بودند.)  کارگران آژانس امداد و اقدامات سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) بیشترین قربانیان را دارند. بر اساس گزارش سازمان‎ ملل، از ماه اکتبر، بیش از 280امدادگر کشته شده‎اند که بیشتر آنها کارمندان آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی هستند. با این پیشینه، سران آژانس‎ها و سازمان‎های بشردوستانه نامه‎ای مشترک به کشورهای عضو سازمان‎ملل ارسال کرده و خواستار «پایان دادن به حملات به غیرنظامیان»، تضمین «حمایت از همه کارکنان بشردوستانه» خواهند بود.

سازمان‎ملل هر سال روز جهانی بشردوستانه را در 19اوت، سالگرد حمله به مقر خود در بغداد در سال2003 گرامی می‎دارد. آن بمب جان 22نفر از جمله نماینده ویژه سازمان ‎ملل در عراق را گرفت و حدود 150امدادگر دیگر عراقی و خارجی را مجروح کرد. درحالی‌که تعداد امدادگرانی که جان خود را از دست دادند و آمار منتشرشده نشان می‎دهد تعداد افراد ربوده‌شده در سال2023 کاهش یافته است. طی این مدت 91آدم‌ربایی رخ داد. رقمی که پس از رکورد غم‌انگیز سال2022 (185) کمترین میزان در پنج سال گذشته است.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‎ملل نیز تاکید کرده است «احترام به امدادگرانی که در مرگبارترین سال ثبت شده کشته شده‌اند، کافی نیست.» فیلیپ لازارینی رئیس آنروا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در غزه، از زمان شروع جنگ در ۱۱ماه پیش، تعداد زیادی از امدادگران حضور داشته‌اند و حداقل ۲۸۹امدادگر از جمله ۲۰۷عضو تیم آنروا و ۸۸۵کارمند بهداشت کشته شدند.»

استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان‎ ملل اعلام کرده که ادامه اقدامات خصومت ‌ورزانه رژیم صهیونیستی و دستورات مکرر تخلیه همچنان مانع از ارسال کمک‌های امدادی به نوار غزه می‌شود.منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه نیز معتقد است اشغالگران رژیم صهیونیستی، ورود یک کاروان سازمان ملل حامل دارو و سوخت به نوار غزه را مختل کرده‌اند. سوخت در این منطقه تنها برای ۲۴ساعت کافی است و کمبود سوخت و دارو مانع از نجات مجروحان ناشی از جنایات اشغالگران خواهد شد. هرگونه تاخیر در مداخله، جان مجروحان را به خطر می‌اندازد.دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داد وضعیت انسانی در نوار غزه به‎دلیل موج‌های گسترده آوارگی، تراکم جمعیت، فقدان امنیت، تخریب زیرساخت‌ها و ادامه جنگ و محدودیت خدمات رسانی بسیار وخیم است. با ادامه جنگ و آوارگی فلسطینی‎ها، کمبود شدید مواد ضروری، امکان دستیابی خانواده‎های آواره به خدمات اولیه در محل استقرارشان پس از آوارگی بسیار دشوارتر می‎شود.

تراکم جمعیتی در این منطقه به بیش از ۳۳ تا ۳۴هزار نفر در هر کیلومتر مربع افزایش یافته است. این در حالی است که قبل از جنگ، تراکم مذکور در حدود ۲۰۰نفر بوده است.هشدارهای سازمان ملل در حالی است که «گلعاد اردان» نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل خواهان آن شده تا ساختمان سازمان ملل تعطیل و باید با خاک یکسان شود. این اولین باری نیست که وی به سازمان ‎ملل جایی که خود در آن خدمت می‌کند، حمله می‌کند. او ماه گذشته هم اعلام کرده بود ما باید اقدامات بی‌سابقه‌ای را علیه سازمان‎ملل انجام دهیم، اقداماتی مانند تعطیل نمایندگی سازمان‎ملل در قدس و اخراج روسای آژانس‌های مختلف متمرکز در (فلسطین اشغالی)، این اقدامات پیامی شفاف خواهد بود که ادامه مواضع آنها علیه اسرائیل برای این سازمان هزینه‌بر خواهد بود.