«ام.جی.لی» در گزارش ۲۱ژوئن در سی‌ان‌ان نوشت، مقامات ارشد اسرائیل از جمله «ران درمر» وزیر امور استراتژیک و سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن و «زخی هانگبی»، مشاور امنیت ملی، در یکسری جلسات با مقامات دولت بایدن مانند «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «برت مک گورک» هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه کاخ سفید در واشنگتن شرکت کردند. یک مقام ارشد دولت آمریکا که از این مذاکرات آگاه است و نخواست نامش فاش نشود، گفت: هنگام بحث درباره مساله حزب‌الله، مقامات آمریکایی به صراحت اعلام کردند که دولت بایدن به اسرائیل کمک‌های امنیتی مورد نیاز را ارائه خواهد کرد؛ اگرچه این کشور در چنین سناریویی نیروهای آمریکایی را در زمین مستقر نخواهد کرد. مقامات ایالات متحده نگرانی جدی دارند که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله، این گروه بتواند بر پدافند هوایی اسرائیل در شمال غلبه کند. این واقعیت حمایت کامل ایالات متحده از اسرائیل را بیش از پیش حیاتی می‌کند. زمزمه جنگ در حالی شنیده می‌شود که بسیاری از سفارت‌خانه‌های خارجی در لبنان شروع به تخلیه شهروندان خود از این کشور کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که فرودگاه‌های بیروت مملو از جمعیتی است که به دنبال خروج از این شهر هستند. همزمان با این تحول، رسانه‌های عبری هم گزارش می‌دهند که جنگ در شمال بیش از هر زمان دیگری نزدیک شده است.

واکنش دبیر کل

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به تشدید جنگ لفظی و درگیری‌های مرزی مرگبار بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرد. او روز جمعه گفت که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای آرام کردن اوضاع و جلوگیری از «اشتباه محاسباتی» -پس از اینکه هر دو طرف لفاظی‌های خود را تشدید و احتمال درگیری تمام‌عیار را مطرح کردند- تلاش می‌کنند. گوترش به خبرنگاران گفت: «یک حرکت عجولانه –یک اشتباه محاسباتی– می‌تواند فاجعه‌ای را آغاز کند که بسیار فراتر از مرزها می‌رود. بگذارید به صراحت بگویم که این جنگ حتی فراتر از حد تصور خواهد رفت. مردم منطقه و مردم جهان نمی‌توانند شاهد این باشند که لبنان به غزه دیگری تبدیل شود.» الجزیره در گزارش ۲۱ژوئن نوشت، نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد (UNIFIL) و همچنین ناظران فنی غیرمسلح موسوم به UNTSO مدت‌هاست در جنوب لبنان مستقر شده‌اند تا بر خصومت‌ها در امتداد خط مرزی بین لبنان و اسرائیل موسوم به «خط آبی» نظارت کنند. گوترش گفت: «نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال تلاش برای کاهش تنش و کمک به جلوگیری از محاسبه اشتباه هستند. جهان باید با صدای بلند و واضح بگوید: تنش‌زدایی فوری نه تنها ممکن بلکه ضروری است. راه‌حل نظامی وجود ندارد.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، متعهد شده‌اند که بیروت را به غزه تبدیل کنند.

در پی این مواضع، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هشدار داد که «اگر جنگ بر ما تحمیل شود، مقاومت بدون قید، قاعده و محدودیت خواهد جنگید.» تحلیلگران گفته‌اند هنوز مشخص نیست که آیا هر دو طرف تهدیدات خود را در قالب اقدامی «بازدارنده» انجام می‌دهند یا اینکه واقعا در آستانه یک جنگ همه‌جانبه هستند. یک کارشناس در رابطه با جنگ اسرائیل در غزه به الجزیره گفت که مقایسه گروه‌های مسلح فلسطینی با حزب‌الله لبنان دقیق نیست. «حسن براری» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه قطر به الجزیره گفت: «حزب‌الله در مقایسه با گردان‌های قسام (شاخه مسلح حماس) آموزش‌دیده‌تر، سازمان‌ یافته‌تر و دارای سلاح‌های کشنده‌تر است. به همین دلیل، فکر می‌کنم اسرائیلی‌ها بهای گزافی را برای چیزی که می‌توانند از آن اجتناب کنند، پرداخت خواهند کرد.» «هوبرت فاستمن» استاد تاریخ و روابط بین‌الملل در دانشگاه نیکوزیا، هم می‌گوید: «از نظر من، اکنون این بخشی از یک استراتژی بازدارنده است.» فاستمن با بیان اینکه حزب‌الله نشان می‌دهد که اگر جنگی رخ دهد «چه می‌تواند بکند» افزود: «خطر تشدید رویارویی اسرائیل با حزب‌الله و یک جنگ همه‌جانبه و تمام‌عیار وجود دارد که فکر نمی‌کنم حزب‌الله آن را بخواهد.» حزب‌الله نشان داده است که به دنبال درگیری گسترده‌تر نیست، حتی با وجود اینکه به‌طور پیوسته از تسلیحات قوی‌تر استفاده می‌کند.