به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن، در طول ۲۷ماه جنگ همواره در برابر فشارها برای ورود اوکراین به ناتو مقاومت کرده؛ زیرا متقاعد شده است که این امر می‌تواند به‌سرعت منجر به اعزام نیروهای آمریکایی به نبرد مستقیم با روس‌ها شود. بنابراین روز پنج‌شنبه، او گام‌های جایگزینی را ارائه کرد و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نشان داد که ایالات متحده و متحدانش قصد ندارند وسایل را جمع و آنجا را ترک کنند. او یک پیمان امنیتی ۱۰ساله را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین امضا کرد که بایدن آن را تضمین‌کننده تامین تسلیحات، پشتیبانی اطلاعاتی، مشاوره و فناوری مورد نیاز برای پیروزی در جنگ و جلوگیری از جنگ جدید توصیف کرد.

وی همچنین گفت که ایالات متحده در اعطای وام ۵۰میلیارد دلاری به اوکراین برای بازسازی بنادر و نیروگاه‌های ویران‌شده و خرید تسلیحات را بر عهده خواهد گرفت. این پول باید از سود حاصل از ۳۰۰میلیارد دلار دارایی بازپرداخت شود که پوتین به‌طور غیرقابل توضیحی قبل از حمله فوریه۲۰۲۲ در موسسات مالی غرب، جا گذاشته بود. بایدن لحظاتی پس از امضای توافق‌نامه بین او و زلنسکی در سواحل جنوب غربی ایتالیا، جایی که گروه ۷کشور صنعتی، کنفرانس سالانه رهبران خود را افتتاح کردند، گفت: «هدف ما تقویت قابلیت‌های دفاعی و بازدارندگی معتبر اوکراین برای بلندمدت است.» وی افزود: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم» و به پوتین هشدار داد که «نمی‌تواند منتظر ما بماند که جا بزنیم.» زلنسکی به گرمی از بایدن تشکر کرد؛ هرچند که این وام بسیار کمتر از آن چیزی است که وی در این لحظات سخت جنگ خواستارش بوده است.

زلنسکی این واقعیت را کتمان نکرده است که روسیه در جنگ پیشرفت‌های بی‌امان داشته و حتی افزایشی بوده و او نتوانسته است چشم‌اندازی بلندمدت درباره اوکراین داشته باشد. اما نگرانی بزرگ‌تر برای رهبر اوکراین و برای کل اروپا این است که خود این توافق‌ها ممکن است پس از نتیجه انتخابات آمریکا و انتخابات اخیر اروپا دوام چندانی نیاورند. این پیمان امنیتی، حاوی هیچ بودجه‌ای نیست و فقط دربرگیرنده تعهد آمریکا به کمک ده‌ها میلیارد دلاری به اوکراین با همکاری کنگره است. این به احتمال زیاد به معنای یک جنگ درگیرانه دیگر در کاپیتول هیل است؛ جایی که اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره برای ماه‌ها با هرگونه تعهد بیشتر به اوکراین مخالف بودند.